1970: Négy gépeltérítés egy napon
A gépeltérítések aranykorának számító hetvenes-nyolcvanas években is ritkaság volt az, hogy egy napon négy gépet térítsenek el Nyugat-Európa fölött, ráadásul mindegyik gép célállomása New York volt.
1970. szeptember 6-án néhány óra alatt zajlott le az összehangolt támadás:
12:20-kor indult a TWA Boeing 707-ese Frankfurtból.
13:14-kor indult a Swissair DC 8-asa Zürichből.
13:50-kor indult az El Al Boeing 707-ese Amszterdamból.
16:00-kor indult a Pan American Boeing 747-ese Amszterdamból.
Az akciókat a Palesztinai Népi Felszabadítási Front vállalta magára, és Nyugat-Európában, valamint Izraelben bebörtönzött palesztinok szabadon bocsátását követelték. Akkoriban a demokratikus kormányok még viszonylag könnyen fejet hajtottak az ilyen kérések előtt. És gépet rabolni sem volt annyira kockázatos, vagy inkább lehetetlen, mint manapság.
A négyből az egyik támadás csúfos kudarcot vallott. Az Amszterdamból felszálló izraeli El Al gépét – ahol már régóta fegyveres kísérők voltak szolgálatban – egy nicaraguai férfi, Patrick Obelo és egy palesztin nő, Leila Khaled akarta eltéríteni. A fegyveres kísérőről tudtak, de azt nem, hogy az El Al járatokon a gép személyzete is fel van fegyverezve.
Leila Khaled évtizedekkel később így mesélt a gépeltérítésről a BBC-nek: „Fél órával a felszállás után kibiztosítottam a két gránátot, Patrick pedig magához vette pisztolyát. Fölálltunk, és azt kiáltottuk, hogy mindenki őrizze meg a nyugalmát. A gép személyzete ekkor lövöldözni kezdett. Én a pilótafülkéhez rohantam, de az zárva volt. Ekkor valaki hátulról megütött és kicsavarta a karom, a gránátok kiestek a kezemből. Azt hittem, hogy a gép felrobban. Aztán annyit láttam még, hogy valaki egy üveg whiskyvel fejbe vágja Patrickot, aki csupa vér volt.”
A nicaraguai gépeltérítőt agyonlőtték, a gép személyzetének egyik tagja pedig súlyosan megsérült, Leila börtönbe került, igaz, nem sokáig, de erről majd később.
A szintén Amszterdamból induló Pan American gép drámája is viszonylag hamar véget ért: a gépet előbb Bejrútba, majd Kairóba térítették, ahol másnap kora reggel – miután a túszejtők az utasokat kiszállították a gépből – felrobbantották az akkor 23 millió dollárt érő gépet. Áldozat nem volt.
A Swissair és a TWA gépét Jordániába térítették, a brit légierő egyik volt támaszpontjára, az Ammantól északra fekvő Zerkába. Három nappal később ide térítették a British Airways bombayi járatát is. Az utasok többségét szeptember 11-én szabadon engedték, köszönhetően annak, hogy több nyugat-európai kormány is engedett a terroristák követeléseinek. A svájci kormány például három, 1969-ben bebörtönzött palesztint engedett szabadon.
Hatan maradtak csak a Jordániában veszteglő gépeken, azaz a palesztinok fogságában, mivel mind a három gépet fölrobbantották. Ők október elsején szabadultak, miután a londoni hatóságok elengedték az El Al járatát eltérítő Leila Khaledet.
Még nem engedték el az összes túszt, amikor javában zajlott a fekete szeptember: Husszein jordán király meg akarta tisztítani országát a palesztin terroristáktól, mindenekelőtt Jasszer Arafattól. Ezreket öltek meg vagy üldöztek el, Arafat viszont, magát beduinnak álcázva, megszökött Ammanból.
Az 1970. szeptemberi események miatt nevezte el magát Fekete Szeptembernek az a terrorszervezet, amelyik az 1972-es müncheni olimpián izraeli sportolók ellen követett el merényletet.
Köszönjük a Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár, Nyíregyháza munkatársai segítségét.