Ütött a kémia, a fizika és a biológia órája
További Belföld cikkek
- Kigyulladt a népszerű magyar cukrászda, megkezdték az oltást
- Szentkirályi Alexandra Karácsony Gergelyt tette felelőssé a budapesti droghelyzetért
- Egy egymilliárd forintos kezelés mentheti meg a 9 éves Mirkó életét
- „Szándékos gyilkosság volt” – megszólaltak a Budapesten meghalt amerikai nő szülei
- Hét órát ültek a Wizz Air magyar utasai a gépen, majd még 10 órát váratták őket a repülőtéren
Science for public understanding
Minden osztályban vannak olyan beállítottságú gyerekek, akiket ezek a tárgyak érdekelnek, sőt szórakoztatnak. Más kérdés, hogy a többieknek milyen élményei vannak az akadémikus fizika vagy kémia órákról. A többségben a sikertelenség és érdektelenség miatt hamar ellenérzés is kialakul. Arról nem is beszélve, hogy aki nem lesz kémikus, annak igencsak kevés, a saját életében kamatoztatható tudása maradt meg ezekről az órákról. Hiller István miniszter az összevont tárgy bevezetését egyebek mellett éppen azzal indokolta, hogy a természettudományi tárgyakból a diákok a jelenleginél többet tudjanak, és jobban szeressék.
Más tárgyaknál is pontosan ugyanez figyelhető meg: néhány diákot érdekel, a többség pedig nem motivált, erre viszont nem az integrált oktatás a válasz, véli a biológiatanárok egyesületének vezetője. Bán Sándor szerint kétségtelen, hogy a természettudományos tárgyak módszertani megújulására van szükség: "A férgek anatómiai felépítése csak keveseket érdekel, be kellene emelni viszont a tananyagba olyan új tudományos eredményeket, mint a DNS-ujjlenyomatok vagy a genetikailag módosított növények témája, ezek ugyanis foglalkoztatják a diákokat".
Az integrált oktatás pártolói gyakran érvelnek azzal, hogy az Egyesült Államokban vagy Európa több országában science, science for public understanding, science and technology néven futnak hasonló összevont kurzusok. Európában 27 ország közül mindössze ötben tanítják összevontan a természettudományt, öt országban pedig vannak ilyen választható kurzusok, jellemzően a 7-10. évfolyamon mondta Bán Sándor. A PISA-felmérésben mindig az élen végző Finnországban éppen most dolgoznak azon, hogy a természettudományos oktatást ismét lebontsák fizikára, kémiára, földrajza vagy biológiára.
Arató Gergely államtitkár szerint az összevont oktatást leginkább az 5-6. évfolyamon, illetve a középiskola záróévfolyamán lenne érdemes alkalmazni. Aki tudós, kutató, mérnök vagy orvos szeretne lenni, az - ugyanúgy mint eddig - a középiskola utolsó éveiben emelt óraszámban vagy fakultáción mélyedhetne el a kémia, a fizika vagy a biológia rejtelmeiben.
Ki fogja tanítani?
Várható ugyanakkor, hogy az MTA kezdeményezésére néhány éven belül egy természettudományos tárgyból is kötelező lesz érettségit tenni. Ebben az esetben a tudomány iránt különösebben nem érdeklődőknek épp az összevont természettudományos érettségi jelentené a megoldást, amely inkább a gyakorlati ismeretekre koncentrál, mondta Arató Gergely.
A pedagógusok egy része nem lelkesedik. Sokak szerint ha a három tárgyat egy tanár fogja tanítani, nagyon könnyen fölöslegessé válhat valamelyikük, s elbocsátások lehetnek. Arató Gergely ugyanakkor azt mondja, hogy az összevont óraszámok semmiképpen nem csökkennek, így nem lesz kevesebb tanárra szükség. Ha valamelyik iskola változtat, a tanárokat egy rövid átképzéssel fel lehet készíteni az új komplex tantárgyra.
Mintha ráérzett volna az idők szelére az egri Eszterházy Károly Főiskola, amely éppen ősszel kezdi meg a biológiát, a kémiát a fizikát és a földrajzot tartalmazó, úgynevezett természetismeret tanárok oktatását. Az aktív kétszakos természettudományos tantárgyakat oktató pedagógusok itt akár két félév alatt is megszerezhetik a mesterfokú természetismeret tanári oklevelet.