Nincs elég jelentkező a Top Gun-képzésre

2006.01.06. 17:05
Egy tavalyi vizsgálat szerint kár volt évi nyolc vadászpilóta képzésére szerződni a kanadai védelmi minisztériummal. Hazánknak nincs szüksége ennyi pilótára, és a képzés díját akkor is ki kell fizetni, ha nem tudunk megfelelő számú jelentkezőt kiküldeni. Szerződést módosítani nem lehet.

Nehezen tudja feltölteni az előző kormányzati ciklusban kötött kanadai pilótaképzésről (NATO Flying Training Program in Canada) szóló szerződésben szereplő létszámkeretet a magyar légierő, ezért az ügyben tavaly vizsgálat is indult - közölte a honvédelmi miniszter az MTI-vel pénteken.

A vizsgálat rámutatott, hogy az előző kormányzati ciklus végén, 2002 március 25-én olyan keretszámra szerződött a Honvédelmi Minisztérium a kanadai Védelmi Minisztériummal, ami négy ezrednyi vadászpilóta képzéséhez lenne elegendő, pedig már akkor lehetett tudni, hogy csak 14 vadászrepülőgépet vásárol majd Magyarország. Az évente 2-2,5 milliárd forintba kerülő képzés 17 évre szól és minden esztendőben 8 pilóta kiképzését teszi lehetővé, azonban módosítási lehetőség nem szerepel benne.

Az NFTC képzésben való részvétel összességében olcsóbb, mintha saját erőforrásból kellene megoldani a pilóták képzését, azonban a gond az, hogy nehezen tudják feltölteni ezt a létszámot. Ezért indítottak tavaly pilóta-toborzást is, de a betöltésnek komoly feltételei vannak, a képzés pedig hosszú. Juhász Ferenc ismertetése szerint tavaly már voltak gondjaik, egészségügyi problémák és kibukás miatt is hazaküldtek hallgatókat Kanadából.

Klikk a képre!
Klikk a képre!

A hirdetésekben reklámozott képzésről korábban megírtuk, hogy először 2005-ben kezdték szélesebb körben ajánlani, hangsúlyozva, hogy az nyitva áll bárki előtt, sem szakirányú képzettség, sem katonaviseltség nem szükséges ahhoz, hogy valaki vadászpilótának álljon. Azt is lehetett tudni, hogy a Kanadába kijutók közül csak az arra valóban alkalmasok lehetnek végül vadászpilóták.

A fele elég lenne

A szerződést 17 évre kötötte az előző kormány, évi nyolc fő pilóta kiképzésére. Ez azt jelenti, hogy a szerződés lejártakor több mint 130 új vadászpilótája lesz Magyarországnak, de csak tizedennyi vadászrepülőgépe - mondta el az Indexnek Bocskai István a Honvédelmi Minisztérium sajtószóvivője. Az alapvető gond tehát ott van, hogy a szerződést elég lett volna körülbelül feleennyi pilótára megkötni, az államnak viszont akkor is ki kell fizetni a szerződésben foglalt képzési költséget, ha nem sikerült feltölteni a hallgatói keretet, tette hozzá a szóvivő.

A hasonló képzéseken a tapasztalat szerint tíz százalékos a lemorzsolódás, de jelen esetben az a baj, hogy az ilyen vagy olyan okok miatt esetleg kimaradó pilóták helyére nem tudnak másokat beiskolázni, mivel éppen hogy csak sikerült annyi embert toborozni, amennyit a szerződés szerinti számban Kanadába lehetett küldeni.

Személyi felelősség

A vizsgálat 2005 közepén indult és lezárultakor javaslatokat is tettek arra, hogy miképp kerülhető el az, hogy olyasmiért fizessen Magyarország, amiért nem kap ellenszolgáltatást. Az egyik megoldás, ha kezdeményezik, hogy a vadászrepülőgép-pilóták képzése mellett helikopterpilóta oktatásra is küldhessenek hallgatókat. Az NFTC képzés eredetileg erre kínál is lehetőséget. Felmerült az is, hogy más országoknak továbbértékesíthetnék a létszámkeret üresen maradó helyeit, ezzel kapcsolatban már most tárgyalásokat kezdeményeztek.

Juhász Ferenc tájékoztatása szerint kilátásba helyezte a személyi felelősség megállapításának kérdését is, azonban ha megoldást találnak a problémára, akkor erre nem lesz szükség. Mint mondta, a következő kiképzendő pilótacsapat kiállítására ez év végéig van még idejük a toborzóknak.

Simicskó István, az Országgyűlés Honvédelmi Bizottságának fideszes alelnöke az MTI érdeklődésére közölte, hogy valóban az előző kormányzati ciklusban született ez a szerződés. A szerződés jó, hiszen jóval olcsóbban tudják így megoldani a pilóták felkészítését, mintha itthon megteremtenék a kiképzésük lehetőségeit - mondta. Simicskó István szerint nem tekinthető túl nagy létszámnak 17 év alatt 136 pilóta kiképzése, hiszen számolni kell a fluktuációval is. Mint mondta, a 14 Gripen vadászrepülőgéphez minimum 28 pilótára van szükség és gondolni kell a jelenlegi pilóták utánpótlására is.

Az Indexnek nyilatkozó Bocskai István szóvivő végül felhívta a figyelmet arra, hogy a kanadai képzés nem tévesztendő össze a svédországi átképzéssel, ahol már kiképzett MiG-29-es pilótákat készítenek fel a Gripenekre.