Relatív MSZP-vereség várható
További Belföld cikkek
- Megérkezett a havazás, baleseteket és fennakadásokat okozott az utakon
- Uszály ütközött a Margit híd lábának, több hajóban is kárt tett
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
A népszavazási kampány az MSZP szempontjából alakult kedvezőbben, és a Fidesz-nek kedvezőtlenebbül, mondta az Indexnek Török Gábor politikai elemző, a Vision Consulting igazgatója.
A kampányidőszak tétje a Fidesznek az volt, hogy fenn tudja-e tartani a kormányoldallal szembeni elégedetlenséget, míg az MSZP-nek az volt a feladata, hogy mérsékelje ezt az elégedetlenséget.
Török Gábor szerint a szocialisták februárban jobban szerepeltek a várakozásoknál. Miközben a párt hivatalos demobilizáló kampánya erőtlennek és némileg érdektelennek is tűnik, a klasszikus politikai nyilvánosságban a miniszterelnök meglepően jól tudott alternatív témákkal előállni.
„A kormányfő parlamenti beszédében és az ezt követő adójavaslatával olyan új témákat vetett fel, amelyeket a politikai szereplők nem hagyhattak figyelmen kívül” – mondta Török.
Lelassult a bukási spirál
Az már a népszavazás előtt eldőlt, hogy a kormányfő helyzetét valószínűleg idén tavasszal érdemben nem kérdőjelezik meg az MSZP-ben. A miniszterelnök politizálása következtében februárban érzékelhetően lelassult a bukási spirál. Ennek két oka volt: a népszavazás jelentőségének sikeres átértelmezése, valamint a felvetett új javaslatok jelentős szocialista pártbeli támogatottsága.
„A kormányfő bejelentései a reformok legnehezebb időszakának végéről és néhány új intézkedésről azt mutatták, hogy Gyurcsány – ellentétben a korábbi időszakokkal – kész elfogadni az MSZP feltételeit” – mondta Török. Ezzel belső békét teremtett az MSZP-ben, ahol régóta várják a miniszterelnöktől a kompromisszumkészséget.
A belső békének köszönhetően a miniszterelnök legalább a 2009-es EP-választásig időt kap, hogy bizonyítson – és ha sikerül feljebb vinnie a párt népszerűségét, akár hosszabb távon is vezető maradhat.
A szerényebb kampány, akárcsak a kormányfő magatartása (aki nem „akarta észrevenni” a népszavazás tényét), mind azt mutatja, hogy az MSZP egy várható vereség hatásait próbálja meg csökkenteni.
Hibázott a Fidesz, de
Török Gábor szerint viszont a Fidesz hibákat követett el a kampányban. Igaz, az alapvető helyzet, azaz a kormány elutasítottsága nem változott meg, de a Fidesznek nem sikerült szinten tartania a kiinduló helyzetet. „Bár továbbra is bőven nagyobb esélye van annak, hogy a népszavazás a Fidesz győzelmét hozza, és az sem kérdéses, hogy az igenek lesznek többségben, a kampányidőszak azonban inkább rontotta, mint javította a Fidesz esélyeit” – mondta Török Gábor.
Török úgy látja, a Fidesz egyik hibája, hogy nem tette világossá: inkább szakpolitikai okokból vagy a kormány legitimációjának megkérdőjelezése miatt buzdít az igennel való szavazásra. A Fidesz nem döntött a két lehetőség között. „Sajátos tojástáncot járva mindkét üzenettípust alkalmazta anélkül, hogy bármelyiket túlzásba vitte volna.”
Török Gábor szerint a döntés hiánya azonban minden kampányhelyzetben veszélyes, hiszen ellentétes üzenetekhez vezethet, összezavarhatja a választót, és erre a legracionálisabb szavazói magatartás a távolmaradás. „Ezt kockáztatja a Fidesz a vegyes, tojástáncos stratégiával.”
Az elemzőnek van magyarázata erre is: A Fidesz politizálásának alapvető célja nem az igenek maximalizálása, a párt ugyanis a következő, 2010-es parlamenti választáson gondolkodik. „Lehet, hogy a kormánybuktatási kampánnyal a Fidesz most több szavazatot kaphatna, de ha egy ilyen népszavazás után sem tudja megbuktatni a kormányt – hiszen erre nincs eszköze –, akkor könnyen többet veszíthet, mint nyerhet” – mondta Török.
Népszerű arcok háttérben
A politikai elemző egy másik érdekességre is rámutatott. Miközben a Fidesz sokkal népszerűbb riválisánál, olyan politikusokat szerepeltet a népszavazási kampányban, akik megosztóbbak, mint a párt más politikusai. Az, hogy nem Pokorni Zoltán vagy Kósa Lajos jeleníti meg a Fidesz kampányát, alighanem belső okokkal magyarázható. „Tarlós István kampányfőnöksége vagy Mikola István gyakori megjelenése egyelőre inkább csak felesleges támadási felületet, mintsem valódi hozzáadott értéket jelentett a kampánynak.”
Török Gábor szerint a Fidesz szlogenjei és fizetett reklámjai is inkább a rosszul sikerült 2006-os kampányra emlékeztetnek, és nem a korábbi, sikeresebb akciókra. A „jövő igennel kezdődik” szlogen könnyen túl homályos és elvont lehet a mozgósításhoz, ráadásul olyanokat is az urnákhoz kellene csábítaniuk, akik akár azt sem tudják, mikor lesz a népszavazás.
Az MDF tulajdonképpen eltűnt a politikából; mondandói kevéssé relevánsak lettek, és nem tudott érvényes üzeneteket megfogalmazni semmilyen kérdésben. Török szerint ez hibás stratégia volt. A népszavazási kampány komoly lehetőséget biztosított volna az SZDSZ-nek. Ehhez képest az elnökválasztási csalás gyanúja zárójelbe tette a párt kampányát.
A következő oldalon elolvashatja, mi a legvalószínűbb népszavazási eredmény, és mi történhet a két nagy pártnál a referendum után.