Új elnök és gépek a Malévnál

2000.07.17. 20:02
Lemondott a Malév elnöki posztjáról Hernádi Zsolt, aki a jövőben Mol-elnökként és Takarékbank-vezérként dolgozik tovább, s emellett megtartja a malévbeli igazgatósági tagságát is. Hernádi utódja a légitársaság elnöki posztján Szarvas Ferenc lett, aki szintén több funkciót tölt be egyidejűleg, hiszen nem távozik az Államadósság-kezelő Központ éléről sem. A Malév vezetői bejelentették: a társaság két új gépet (Boeing 737-400-asokat) szerez be, és szeptembertől kivonják az utolsó 737-200-ast a forgalomból.
Hernádi Zsolt bejelentette, hogy távozik az elnöki posztról
A Malév hétfő délutáni sajtótájékoztatóján Hernádi Zsolt bejelentette, hogy távozik az elnöki posztról, mert nem tudja egyidejűleg ellátni a Mol-elnöki és a Takarékbank vezérigazgatói tisztségével járó feladatokat. Ezután Szarvas Ferenc, a légitársaság új elnöke elmondta, hogy a cég biztonságos működésére törekszik a jövőben.

Szarvas Ferenc tájékozatott arról, hogy a légitársaság hamarosan két új gépet szerez be, Kovács Ferenc vezérigazgató pedig utóbb elárulta, hogy Boeing 737-400-asok lízingeléséről van szó. A "menetrend szerint" érkezik majd augusztus 15. után egyébként egy Boeing-767-es is.

Mint megtudtuk, a Malév anyagi lehetőségei nem engedik meg a 100 millió dolláros gépvásárlásokat (amire csak a privatizáció után kerülhet sor, állami tőkeemlés híján), ezért veszi bérbe a Boeingokat. Elhangzott az is, hogy a cég utolsó 737-200-as típusú gépe várhatóan szeptemberben áll ki a forgalomból. Ezzel e típus előbb tűnik el a gépparkból, mint a sokat bírált TU-154-esek. A társaság illetékesei egyébként korábban kifogásolták azt az állítólagos sajtókampányt, amely a szovjet (orosz) gépek ellen folyik.

Privatizáció: kormánydöntésre várva

Kovács Ferenc vezérigazgató
Továbbra is megtartja posztját
A Malév Szarvas Ferenc szerint Magyarország egyik legjobban bevezetett márkaneve a nemzetközi piacon, így továbbra is meg kell őrizni a társaság jó hírnevét. Ehhez hozzátartozik a menedzsment kiegészítése is, de - mint mondta - ez nem a sajtó számára hírértékű posztokat fogja érinteni. Ezzel burkoltan arra célzott, hogy Kovács Ferenc vezérigazgató továbbra is megtartja posztját.

A Malév privatizációja is szóba került a sajtótájékozatón, s mint elhangzott, az ING Barings cég kapta a tanácsadói megbízást a magánosítás lebonyolításához. Szarvas Ferenc bízik abban, hogy a kormány hamarosan megtárgyalja a hatáskörébe tartozó ügyet, és néhány héten belül döntés születik a privatizáció menetéről.

Majdnem-balesetek és késések

Az elmúlt hetekben több kínos eset is történt a Malévnél. A szaloniki gép csak másodszorra tudott landolni a görög városban, s a TU-154-es pilótáiról egyre több hírforrás is úgy tudósított - köztük az Index is -, hogy elfelejtették kiereszteni a gép futóművét. Ezzel kapcsolatban Kovács Ferenc nem árult el újabb részleteket, csak annyit, hogy kedden szállítják Németországba a TU-154-es fekete dobozát, és csak ennek vizsgálata után lehet többet tudni az ügyről.

Múlt hét pénteken egy Fokker-70-es - egyes hírek szerint - kigyulladt Ferihegyen, amit a Malév cáfolt, és "füstölésnek" minősítette az ügyet. Kovács Ferenc szerint azóta kiderült: egy szerelő hibájából történt az eset, és a Fokkert ezután nagyjavításra viszik - ami amúgy is időszerű volt.

Átalakuló Malév-vezérkar
A Hyatt-tábla mögött: Szarvas Ferenc
A hét végén a Malév párizsi járata nem szállt fel, az utasok így a francia fővárosban rekedtek. A vezérigazgató hangsúlyozta: a társaság inkább töröl egy járatot, mint hogy műszaki hibával - amelyet most észleltek a gépen - szálljanak fel az utasok és a pilóták.

A charter-járatok az elmúlt hetekben szintén igen sokat késtek. Szarvas Ferenc, Hernádi Zsolt és Kovács Ferenc egybehangzóan azt állították, hogy ezek a problémák teljesen megszokottnak minősíthetők az európai légiközlekedésben. Ilyen szempontból a Malév átlagos pontosságúnak mondható.

Az új elnök kiemelte, hogy a késések ügyével immár az Európai Unió vezetői is foglalkoznak, mert a kontinens légtere annyira zsúfolt, a forgalom annyira megnövekedett, hogy ezt a repülőterek nem tudják követni megfelelő nagyságrendű beruházásokkal.