Hány százalék a pártatlanság?

2006.01.31. 11:25
A kereskedelmi tévéknél a hírek felét kapja meg a kormányoldal, és felét az ellenzék, az ORTT viszont inkább a kormányoldalnak kedvezne. Van, aki szerint iviszont nkább ne szóljon bele. Az országos csatornák a választási kampányra készülnek.

Miközben a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség gyorsjelentése szerint 2005 utolsó hónapjaiban alig 300 ezer országos terjesztésű politikai- és gazdasági napilap kelt el, és szakértők ma Magyarországon mindössze 1,5-1,8 millió ember olvas legalább heti rendszerességgel napilapot, a földi sugárzású országos televíziók esti hírműsorait 4,2-,4,8 millió ember nézi meg estéről estére. Éppen ezért a választási kampányban döntő lehet, hogy az országos csatornák miről, hogyan számolnak be félórás esti hírösszefoglalójukban, illetve milyen műsorokban foglalkoznak a kampánnyal.

Viták, politikai műsorok, satöbbi

"A Tv2 választással kapcsolatos műsortervében helyet kapnak majd speciális műsorok, így az utolsó két hétre tervezett Magyarország választ című esti program, amely azzal foglalkozik majd, mi történt Magyarországon az elmúlt négy évben, és mit ígérnek a pártok a jövőre. "Idén is megrendezzük a pártelnökök vitáját, és közvetítjük a miniszterelnök-jelöltek szócsatáit is. Emellett különkiadással jelentkezünk a választás éjszakáján " - mondta el Bárdos András, a Tv2 esti hírműsorának főszerkesztője.

Az RTL Klub is hasonló műsorokkal, illetve tematikával készül a választási kampányra. Információink szerint a következő hónapokban jelentősen nő az esti hírműsorban a belpolitikai hírek aránya, akár a bulvártémák rovására is.

A Tv2-höz hasonlóan a Magyar Televízió is készen áll arra, hogy megrendezze a pártelnöki és a miniszterelnök-jelölti vitákat, és az MTV Híradójában is nő majd a belpolitika aránya - tudtuk meg Simon Andrástól, az MTV Választási Irodájának vezetőjétől.

Arányok, aránytalanságok

Az országos adók tehát nem készülnek semmi váratlan újítással, ugyanazt kapjuk, amit négy éve is, de azért a választási műsorok beindulása előtt még tisztázni kéne, hogy hogyan szavatolható a hír- és vitaműsorok kiegyensúlyozottsága. A témával hivatalosan ugyanis csak egyetlen rövid ORTT-ajánlás foglalkozik, amit még az előző választásra készítettek, most csak felfrissítettek, ezért a csatornák belső etikai kódexekkel és szabályozással igyekeznek biztosítani hírműsoraik semlegességét.

"Jelenleg nem világos, hogy mit ért kiegyensúlyozottság alatt az Országos Rádió és Televízió Testület" - hangoztatta még egy novemberi budapesti konferencián Kotroczó Róbert, az RTL Klub hírigazgatója.

A politika is reklámbevétel
Mindhárom csatornán lesznek a következő hónapokban politikai hirdetések. A Tv2 különböző hirdetési csomagokat ajánl a politikai pártoknak megvételre, de a csatorna garantálja, hogy valamennyi párt azonos feltételek alapján jut reklámidőhöz.

Az RTL Klub az ilyen hirdetéseket egy külön erre a célra készített szabályzat alapján sugározza, amely "garantálja, hogy a politikai hirdetések közzétételének rendszere átlátható legyen".

Az RTL Klub egyébként igyekszik kiszűrni a választási kampány alatt a társadalmi célú hirdetésnek álcázott politikai reklámokat, ezért a következő hónapokban csak a választások lebonyolításával vagy egy esetleges katasztrófahelyzettel kapcsolatos szpotokat, illetve az egyszázalékos felajánlást kérő civil szervezetek reklámjait sugározza a társadalmi célú reklámblokkokban.

Kotroczó szerint probléma, hogy az ORTT-dokumentumai alapján a kabinetnek, a kormányoldalnak és az ellenzéknek is egyharmados megszólalási arányt előirányzó szabályokat tartja irányadónak, ugyanakkor az ORTT döntéseiből az olvasható ki, hogy a két politikai oldal közötti egyenlő időbeni megoszlást követelnek. Mint mondta, az RTL Klub általában a háromharmados elvet alkalmazza, választási kampányok idején viszont a felest.

Ennél egyébként jelentősen kevesebb műsoridőt szán az ellenzéknek az ORTT etikai kódexe, amikor kimondja, hogy "a parlamenti ellenzék megjelenítésének időtartama országos műsorszolgáltatók esetében nem lehet kevesebb, mint a kormánynak és a kormánypártoknak együtt biztosított műsoridő fele.

"A Tényekben a megszólalások aránya jelenleg 60-40 százalék a kormánypártok javára, ezzel mindenképpen megfelelünk a kiegyensúlyozottság követelményének, hiszen a BBC standard kétharmad-egyharmad" - nyilatkozta Bárdos András, aki hangsúlyozta, hogy a választásokat megelőző két hónapban a teljes kiegyensúlyozottságra törekszenek, tehát ötven százalék jut majd a kormánypártoknak és az ellenzéknek is.

Ne szabályozzon

Egyébként az ORTT etikai kódexe nemcsak a megszólalási arányokat szabályozza, de többek közt azt is kiköti, hogy a választások idején kerülni kell az utca embere stílusú riportokat, vagy azt is, hogy politikusok szórakoztató műsorokban nem tűnhetnek fel, és egyébként is, a kampányidőszakban nem vehetnek részt a műsorkészítésben sem. Ehhez hasonló, szigorú etikai kódexet állított össze saját használatra az MTV, de erről részleteket még nem tudni, mivel egyelőre még csak a parlamenti pártok elnökei kapták meg.

Az ORTT etikai kódexét már most támadják: nyílt levélben tiltakozott a Nyilvánosság Klub, amely például kifogásolja azt a passzust, amely szerint "az események közönségéről készített képek elsősorban a jelenlévők számát és ne a közönség összetételét mutassák"

"Csak nem a borzalmas tagság jutott a testületi tagok eszébe? Brrr! Talán le kellene takarni valamivel a kamerát" - kérdezi a Nyilvánosság Klub ügyvivő Testülete, amely "tisztelettel azt ajánlja az Országos Rádió és Televízió Testületnek, hogy lehetőleg ne ajánljon semmit az elektronikus médiumoknak a választási kampány idejére".