Mindenhol véget ért a vasutassztrájk

2008.07.14. 12:25
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete hétfőn délután egy órakor mindenütt felfüggesztette a sztrájkot. Az Intercity-forgalom várhatóan hétfőn délután 3 óra után áll helyre, 18 óra után már kiszámítható menetrendszerinti forgalom lesz a budapesti elővárosi közlekedésben is. Miután nem sikerült megegyezni, a szakszervezetek arra készülnek, hogy különböző időpontokban, 3-4 megyénként tartanak sztrájkokat.

A VDSZSZ mindenütt felfüggesztette a munkabeszüntetést hétfőn 13 órától - jelentette be  Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének alelnöke.

Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője megerősítette, hogy a felfüggesztésről a szakszervezetek tájékoztatták a munkaadót.
Az Intercity-forgalom várhatóan hétfőn délután 3 óra után áll helyre, 18 óra után már kiszámítható menetrendszerinti forgalom lesz a budapesti elővárosi közlekedésben is. A távolsági és nemzetközi járatoknál valószínűleg kedden reggel üzemkezdetre áll csak helyre a teljes forgalom.

Hétfő reggeli képek a sztrájkról

Az országos sztrájk felfüggesztése után 4 megyében tovább folytatták a demonstrációt. Kelet-Magyarországon gyakorlatilag megszűnt a vasúti közlekedés ebben az időszakban. Mint kiderült, ez a későbbi úgynevezett gördülő sztrájkok főpróbája volt.

Miután a munkáltatóval hosszú távú konfliktusra kell berendezkedni, várhatóan legközelebb területenként szervezik meg a gördülő sztrájkot - közölte Barna István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) ügyvivője, kelet-magyarországi területi vezető.

Ez azt jeleni, hogy 3-4 megyében elkezdik, majd néhány nap múlva másik 3-4 megyében folytatják a munkabeszüntetést.

A MÁV közölte, hogy a vasúttársaság a munkabeszüntetés felfüggesztését annak tudja be, hogy kifulladni látszik a sztrájk, hiszen a MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 fő dolgozott. A nappali műszak ennél is kedvezőbb: 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő vette fel a munkát, így 98 százalékuk döntött a munka mellett.

Hétfőn 0.00 órától 10.00 óráig az 1243 vonatból 808, a vonatok 65 százaléka közlekedett, áll a MÁV közleményében.

Nincs megállapodás

Nem született megállapodás a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV-társaságok között a sztrájkkövetelésekről és a még elégséges szolgáltatásról a hétfői tárgyaláson Budapesten. Az egyeztetést kedden folytatják.

Nem közeledtek az álláspontok sem a követelésekről, sem a még elégséges szolgáltatásról, foglalta össze az egyeztetés eredményét Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke és Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője egyaránt a tárgyalást követően.

Az egyeztetésen felszólították a MÁV-ot, hagyja abba a a dolgozók olyan munkára kötelezését, amely ellentétes az utasításokban leírt követelményekkel. Szerinte a MÁV olyan munkavégzéséket tűr meg, amelyek a hatályos utasításokkal ellentétesek. Példaként említette erre, hogy a Déli pályaudvaron az egyik toronyban három embernek - egy szolgálattevőnek, egy vezető váltókezelőnek és egy váltókezelőnek - kell szolgáltatot teljesítenie a biztonságos munkavégzéshez. A vezető váltókezelő sztrájkba lépett, és csak két ember látta el ezt a feladatot.

Sigulinszki Tibor úgy fogalmazott: a vasúttársaságok továbbra is kitartnak amellett, hogy a szakszervezeti követelések irrálisak és nem teljesíthetők. Felesleges sztrájkba hívni a vasutasokat.

A szóvivő a szakszervezet felvetésével kapcsolatban elmondta: a sztrájk ideje alatt is minden szabályt betart a vasúttársaság a vezénylés, a forgalom, a vonatközlekedtetés területén.

A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás valamint a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja a vártnál magasabb inflációt.

A VDSZSZ február elsején kezdett határozatlan idejű sztrájkba, amelyet többször is felfüggesztett, legutóbb hétfőn nulla órakor folytatta és jelenleg is tart.

Kelet-Magyarország: kocsi- és jegyvizsgálók a sztrájk mellett

A térségben dolgozó kocsi- és jegyvizsgálók kezdeményezték a sztrájk folytatását Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben, amihez további két megye - Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok - is csatlakozott - közölte az MTI érdeklődésére Barna István, a VDSZSZ területi vezetője.

Tájékoztatása szerint a keleti országrészben gyakorlatilag nincs vonatközlekedés: a máskor szokásos 150-160 szerelvény helyett mindössze 15, egy-egy kocsiból álló Bz-motorvonat közlekedett eddig a nap folyamán.

A szakszervezeti vezető szerint hétfőn kora délután születik döntés arról, hogy a sztrájkot folytató térségben meddig tart a munkabeszüntetés.

MÁV: első a biztonság

A MÁV a lehető leghatározottabban cáfolja, hogy bármiféle módon veszélyeztetné az utasok és a vasúti közlekedés biztonságát - közölte a MÁV hétfőn azt követően, hogy Gelencsér László, a VDSZSZ vezető ügyvivője az MTI-nek korábban azt nyilatkozta: a sztrájk megkezdése után előfordultak olyan esetek, amikor szabálytalanul elvégzett fékpróbával indultak el a vonatok az országban.

A szakszervezeti vezető arra hivatkozott, veszélyes, ha olyan dolgozóval végeztetik a fékpróbát, akinek van ugyan megfelelő vizsgája, azonban 10-20 éve nem végzett ilyen munkát.

A MÁV közlése szerint mindig és mindenkor elsőrendű szempont a közlekedés biztonsága, amelyet semmilyen érdek nem előzhet meg. "A VDSZSZ illetékesei nem először próbálják meg riogatni az utasokat hasonló félrevezető állításokkal, hogy ezzel próbálják meg takargatni a munkabeszüntetések alacsony támogatottságát és még jobban el akarják bizonytalanítani a vasúton utazókat" - áll a közleményben.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfőn nulla órától folytatja a február elsején megkezdett és időközben többször, legutóbb április 7-én felfüggesztett vasutassztrájkot.