Hatvantonnás horgony akadt a tengeralattjáróba
További Bulvár cikkek
Halászhálóba gabalyodott és mozgásképtelenné vált egy orosz katonai mini-tengeralattjáró fedélzetén hét haditengerésszel a Kamcsatka-félsziget csendes-óceáni partjának közelében közép-európai idő szerint csütörtökön hajnali egykor.
A csendes-óceáni flotta megkezdte a mentést, amelyhez japán, amerikai és brit segítséget is várnak.
Viktor Fjodorov admirális, a csendes-óceáni flotta főparancsnoka késő este megerősítette, hogy sikerült a vonóhorgot ráerősíteni a búvárhajó felszínére és megpróbálják azt biztonságos helyre, sekélyebb vízbe vontatni, ahol a mentőbúvárok már le tudnak merülni hozzájuk.
Fotó: EPA
Lemerült az akkumulátor
A rutingyakorlatozáson részt vevő Priz ASZ-28 jelzésű mélytengeri kutatóhajó került a halászháló fogságába a Petropavlovszk-Kamcsatszkijtól 75 kilométerre délre fekvő Berezovi-öbölben.
A legénység megpróbálta kiszabadítani a hajót, de a kísérlet visszájára sült el, mivel a háló rácsavarodott a propellerre, ráadásul rengeteg energiát fogyasztottak el, így az akkumulátorcellák szinte teljesen kimerültek. Az egykilométeres mélységig is lemerülni képes batiszkáf 190 méteres mélységben mozgásképtelenné vált, és lesüllyedt a tenger fenekére.
Antennába akadt
A helyzetet tovább nehezíti, hogy a mélytengeri hajó beleakadt a parti megfigyelő rendszer egyik antennájába, amelyet 60 tonnás horgony rögzít a tenger fenekéhez. Ez azt jelenti, hogy nem egyszerűen a mini-tengeralattjárót, hanem az egész rendszert fel kell húzni, amihez viszont fel kell robbantani a horgonyt.
A csendes-óceáni flotta kilenc hajót vezényelt a baleset helyszínére, és azonnal segítséget kért külföldi partnereitől. A japán haditengerészet négy hajót indított útnak, az amerikai és a brit haditengerészet pedig repülőgéppel Scorpio típusú mélytengeri robotokat küld segítségül.
A japán hajók azonban várhatóan csak augusztus 9-én érnek oda a térségbe, a brit és az amerikai segítség pedig közép-európai idő szerint szombat hajnalban öt és hat óra körül érkezik meg.
Egy nap vagy három?
Viktor Fjodorov admirális, a csendes-óceáni flotta főparancsnoka azt mondta, hogy a vésztartalékkal együtt hétfőig van elegendő levegő a mini-tengeralattjárón. Néhány órával korábban Igor Digalo sorhajókapitány, az orosz haditengerészeti erők szóvivője viszont azt állította, hogy az elemzések szerint 24 órára elég az oxigén.
Fotó: EPA
Hat változat a mentésre
Szakértők a mentési akció hat változatán dolgoztak. A mélység és az abból adódó nyomáskülönbség miatt (a hajón belül nyomás értéke 1 atmoszféra, kívül viszont 21 atomszféra) a fogságba került haditengerészek önerőből, búvárruhába öltözve nem tudnak felúszni a víz felszínére.
A legoptimálisabb megoldás az lenne, ha mélytengeri búvárok ereszkednének le és szétvágnák a batiszkáfot megbénító hálót. Az észak-tengeri flotta rendelkezik kiképzett mélybúvárokkal és megfelelő búvárruhával, csakhogy olyan hajót viszont még nem szereztek be, amely lehetővé is teszi az ilyen technika alkalmazását.
A legkézenfekvőbb megoldásnak így az tűnik, hogy egy másik mélytengeri hajót küldjenek a bajbajutottak kiszabadítására. Kamcsatkán van is hasonló mini-tengeralattjáró, s már megkezdték felkészítését a merüléshez. Addig is a térségben tartózkodó hajók vontatóhorog és -kötél segítségével próbálkoznak "kihalászni" a mini-tengeralattjárót.
A flotta főparancsnoka késő este megerősítette korábbi, más tengerésztisztek által később cáfolt közlését, miszerint sikerült beakasztani a vonóhorgot a mini-tengeralattjáróba és megpróbálják 100 méter mélységig felhúzni azt, s akkor a búvárok lemerülhetnek és kiszabadíthatják a hajót a halászháló fogságából.
Félóránként beszélnek a legénységgel
Fjodorov megerősítette azt is, hogy a mélytengeri minijármű legénysége életben van. Fjodorov admirális és Digalo sorhajókapitány egyaránt azt mondta, hogy helyi idő szerint szombat reggel hat és nyolc óra (közép-európai idő szerint péntek 20 és 22 óra) körül kezdődik meg a teljes körű mentési akció, addig az előkészületek, illetve a kísérletek folynak.
A Priz ASZ-28-as mélytengeri mentő-tengeralattjáró 13,5 méter hosszú, 5,7 méter magas, térfogata 110 köbméter, és maximum húsz ember tartózkodhat rajta. Az ASZ-28-as elméletileg akár 120 óráig is képes a víz alatt maradni, de ennek az időtartamnak a hossza az áramot előállító akkumulátorok és a levegőt biztosító rendszerek életkorától és feltöltöttségétől függ.A bajba jutott hajón öt napra elegendő élelmiszer- és ivóvízkészlet van, a levegő hőmérséklete 5 Celsius fok.
A legénység tagjai jól vannak, félóránként rádión lépnek kapcsolatba a felszínnel. Az egyetlen és döntő kritikus tényező az energiakészlet és ezzel együtt a létfenntartó berendezés, így az oxigént biztosító rendszer működése, ezért a haditengerészek utasítást kaptak, hogy minél kevesebbet mozogjanak.