Trükkös módszerekkel loptak autókat

2010.03.29. 16:04 Módosítva: 2010.03.29. 16:04
Több mint száz autótulajdonost vert át két budapesti csaló. Egyikük saját apját és neves raliversenyző rokonát is belerángatta az ügybe, a másik egy 12 fős bandát mozgatott és Romániába továbbította a kicsalt gépkocsikat.

Neves autóversenyző rokonát és saját apját is tudtán kívül strómanként használta B. Viktor, aki rövid életű fiktív cégein keresztül adott-vett használt autókat, ám kifizetni mindig elfelejtette azokat. A rendőrség elfogta a férfit, akit jelentős értékre, üzletszerűen elkövetett sikkasztással gyanúsítanak.

Terdik Tamás, a BRFK Dél-budai Bűnügyi Régió bűnügyi parancsnoka elmondása szerint összesen 75 sértettnek okozott mintegy 40 millió forint kárt B. Viktor, aki fiktív cégein keresztül segített adni-venni megunt járműveiket. A férfi internetes hirdetések alapján kereste meg az eladókat, és azt ígérte: 2-3 héten belül értékesíti autójukat, ha cége telephelyén hagyják őket bizományban.

Hogy olajozottan menjen az üzlet, már más hirdetésekből meg is kereste azokat a lehetséges vevőket, akik hasonló gépkocsit akartak venni. Az üzlet ilyen módon általában gyorsan létre is jött, de az eredeti tulajdonost B. Viktor elfelejtette erről értesíteni.

A férfi három-négy hónapig tartott fent egy-egy céget, bérelt telephellyel. A cégek alapításához hol apját, hol unokatestvérét, a neves raliversenyző T. Frigyest, hol egyéb ismerőseit használta fel (a nyomozás szerint a strómanként használt rokonok jóhiszeműen keveredtek a csalásba).

Mivel valószínűleg még vannak az ügyben sértettek, ezért a rendőrség kéri azok jelentkezését, akik a Classic Limuzin Kft., a BBT Autó Kft., a Car-Bay Kft., vagy a Krometál Bt. segítségével próbáltak túladni kocsijukon, de nem úgy sikerült, ahogy gondolták.

A nyomozás során derült ki, hogy B. Viktor nem kezdő: már vizsgálati szakaszban van ellene egy 2008-ban indított nyomozás, amikor hasonló módon, fiktív céget alapítva vert át autótulajdonosokat. A gyanúsított férfi nem tett vallomást.

Kocsmákból toborzott ál-autóbérlőket

A másik csalási ügyben 2009 júniusban indult a nyomozás. Autók bérbeadásával foglalkozó cégek tettek sorozatosan panaszt a rendőrségen, az általuk kiadott gépkocsikat ugyanis nem vitték vissza.

A kilenc hónapig tartó nyomozás során kiderült, hogy az eltűnések mögött egy budapesti férfi  áll, aki egy román megrendelő kérésére szállította a megkívánt típusú és felszereltségű modelleket ezzel a módszerrel.

A középkorú férfi módszere a következő volt: kocsmákból, rokonsági körből megkeresett már korábban is bűnözéssel foglalkozó embereket, öltönyt adott rájuk, odaadta a bérleti díjat és a kauciót, majd elküldte őket a kölcsönzőhöz a kívánt modell leírásával.

A kölcsönző egyszer sem fogott gyanút, az autókat kiadták, amelyek azután néhány napon belül Romániában kötöttek ki a megrendelőnél és hamis papírokkal gyorsan gazdára is találtak. Összesen 30 kereskedést vertek át, 2 és 8 millió forint közötti értékű gépkocsikkal, több mint 50 millió forintos kárt okozva.

A rendőrség 12 személyt gyanúsít az ügyben. A főkolompos és az üzletet kiagyaló négy társa előzetes letartóztatásban, hét bűntársuk pedig szabadlábon várja a vádemelést. Jelentős értékre, üzletszerűen elkövetett csalással, magánokirathamisítással, a hatóság félrevezetésével gyanúsítják őket.

Ez utóbbi abból ered, hogy az utóbbi időkben próbáltak tökéletesíteni a módszeren: a tolvajok maguk mentek a rendőrségre bejelenteni, hogy a bérelt járművet ellopták. A gépkocsik viszont hogyhogynem mindig olyan területekről tűntek el, ahol nem volt térfigyelő kamera.

Bár az autókereskedésekben megforduló álbérlők korábban elkövettek más jellegű bűncselekményeket, nem voltak profik. Ez abból is  meglátszott, hogy saját személyi igazolványukat, telefonszámukat hagyták meg a kölcsönzőnél. Így a rendőrségnek sem volt túl nehéz dolga a banda felgöngyölítésében. Eddig négy autó került elő, a többi hamis papírokkal Romániában fut.

Ki a jogos tulajdonos?

Mint a rendőrségtől megtudtuk, az ellopott, kicsalt, de végül megtalált gépjárművek 80 százaléka végül visszakerül az eredeti tulajdonoshoz. Nagyon sok esetben megkönnyíti a lefoglalást, hogy az adott autó egy autókereskedésben áll, kivonva a forgalomból. Nehéz visszaszerezni a kocsit, ha egy magánszemély már időközben megvásárolta, ám ha bármi szabálytalanság történt az adás-vételben, akkor a gépjármű még visszakerülhet az eredeti gazdához, a rosszul járt vásárló pedig bíróságon követelheti az elbukott pénzt. Ha viszont nem lehet megdönteni a tényt, hogy a vevő jóhiszeműen vásárolta a lopott kocsit, a meglopott mehet a bíróságra kártérítési igénnyel. A rendőrség szerint nem ritka, hogy a kártérítést be lehet hajtani a lebukott csalón.