Valér
4 °C
8 °C

Ejtették a lézerblokkolós vádat

2011.10.27. 14:47

Az ügyészség ejtette a vádat annak a békéscsabai férfinak az ügyében, akit a gépkocsijába beszerelt traffipaxblokkoló miatt számítástechnikai rendszer elleni vétséggel vádoltak - közölte csütörtökön a Békés Megyei Online.

Mint írták, a Gyulai Városi Bíróságon csütörtök reggel tartott előrehozott tárgyaláson az ügyész jelentette be a vád ejtését, és mivel ezt a felek tudomásul vették, a bíróság határozatban szüntette meg a büntetőeljárást.

A 35 éves békéscsabai autós ellen azért emeltek vádat, mert tavaly októberben, a város határában blokkolót használva akadályozta a traffipax berendezés működését. A vádiratot számítástechnikai rendszer elleni vétség miatt terjesztették elő.

A férfi az eljárás során még a rendőrségen azt mondta: a berendezést 2010 tavaszán vette 50 ezer forintért a megyeszékhelyen egy üzletben, ott is szerelték be a gépkocsijába; azóta nem nyúlt hozzá, nem kapcsolgatta azt soha.

Futó Sándor, a megyei főügyészség sajtószóvivője a BEOL-nak azt mondta: a bírósági eljárás során beszerzett bizonyítékok alapján azt lehetett megállapítani, hogy amit a vádlott elkövetett, az nem bűncselekmény. A megyei hírportál közlése szerint így a csaknem félmilliós bűnügyi költséget az állam fizeti.

Az hogy a vád ejtése milyen hatással lesz a rendőrség traffipaxos gyakorlatára, és hogy miképp kommentálja a rendőrség a mostani határozatot, még nem tudni, az Országos Rendőr-főkapitányság egyelőre nem foglalt állást ebben a kérdésben.

Blokk

A lézerblokkoló pár éve került le a tiltólistáról és ez a helyzet akkor sem módosult, amikor a sebességtúllépések miatt kiszabható közigazgatási bírság maximális összege 300 ezer forintra emelkedett. 2011 márciusában született ugyan olyan törvényjavaslat, amely ismét a betiltotta volna „a közúti közlekedési ellenőrzések hatékonyságát csökkentő technikai eszközöket”. Az LMP indítványa azonban nem is került a parlament elé, mert az országgyűlés szakbizottsága nem támogatta a tárgysorozatba-vételét.

Az eset érdekessége, hogy a kormány álláspontját kifejtő Schváb Zoltán helyettes államtitkár azt állította, hogy a lézerblokkolók és a hasonló rádiófrekvenciás sugárzást kibocsátó eszközök használata jelenleg sem engedélyezett. „Egy már létező jogszabályi tilalmat megismételni a közúti közlekedésről szóló törvényben nincs értelme” – érvelt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára. Schváb azt állította, hogy „a lézerblokkoló járműbe szerelése a típusjóváhagyás elvesztését okozza, ezért csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével lenne ez lehetséges. Eddig egyetlen ilyen engedélyt sem adott ki a hatóság. A lézerblokkoló használatára ma is törvényi tilalmak vannak, ilyen a számítógépes eszközök zavarása, de ilyenek a hírközlési hatóság egyes rendelkezései is.”

Jámbor István alezredes, az ORFK közlekedésrendésze viszont ezzel ellenkezőleg foglalt állást 2010-ben. A lézerblokkoló és a radardetektor 2003-ban ugyanis lekerült arról a listáról, amely 1993 óta "a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök" között sorolta fel mint "sebességmérő készüléket jelző vagy zavaró eszközt". Jámbor István szerint ilyen készüléket tehát mindenféle jogkövetkezmény nélkül lehet birtokolni és használni.

Az állásfoglalás ellenére a békéscsabai rendőrkapitányság egy 1978-as törvényhez visszanyúlva indított eljárást a blokkolót használó autós ellen. A jogszabály szerint bűncselekménynek minősül, ha valaki "számítástechnikai rendszer működését jogosulatlanul akadályozza". Csak azt kellett volna bebizonyítani a bíróság előtt, hogy a traffipax ilyen rendszernek tekinthető-e. "Precedens értékű lehet az ítélet, ha megszületik" - mondta korábban az Indexnek Hajdú Antal, a Békés megyei kapitányság vezetője. Az ilyen bűncselekmény egyébként két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.