Egy napra sem elég a levegő a tengeralattjárón
További Bulvár cikkek
Sikerült a mentőalakulatnak sodronyköteleket juttatni a kamcsatkai parti megfigyelő rendszer antennájának horgonya alá, amelybe beleakadt egy orosz katonai mini-tengeralattjáró, és megkezdődtek az előkészületek arra, hogy a tengeralattjárót a felszínhez közelebb hozzák - közölte az orosz haditengerészet szóvivője szombaton este. Igor Digalo elmondta: két hajó kábeleket dobott a 60 tonnás horgony alá, és az orosz mentőalakulat reményei szerint sikerül a 190 méter mélységben rekedt batiszkáfot a horgonnyal együtt a tengerfenéktől elszakítani, majd 60 méternyi vagy ennél is kisebb mélységig emelni, hogy ezáltal lehetővé váljon a búvárok számára a mentési művelet megkezdése.
Kielégítő állapotban a legénység
Kielégítő állapotban van a szerencsétlenül járt orosz mini-tengeralattjáró hétfőnyi legénysége - közölte szombat este egy magas rangú orosz haditengerészeti illetékes, miután ismét kapcsolatba lépett a kimentésükre várakozó emberekkel. A 190 méteres mélységben, a Kamcsatkai-félsziget partjai mentén veszteglő mini-tengeralattjáró legénységével közép-európai idő szerint 17 órakor teremtett legutóbb kapcsolatot Vlagyimir Pepeljajev ellentengernagy, az orosz haditengerészet vezérkarának helyettes főnöke, aki az orosz televízióban elmondta: "Lelki erejüket nem veszítették el. Várnak a segítségre. Kielégítő állapotban vannak".
Mélytengeri robotok érkeznek a helyszínre
Brit és amerikai mentőalakulatok szállító repülőgépekkel mélytengeri robotokat visznek a helyszínre, hogy hozzáfoghassanak a tengeralattjáró kiemeléséhez, amelyben hétfőnyi személyzet várja a szabadulást. A repülőgépek közül több leszállt már Petropavlovszk-Kamcsatszkij repülőterén, ahová szombat este újabb gépek érkezését várták. A robotokat a kirakodás és a szükséges formaságok elintézése után hajóval három és fél óra alatt tudják a baleset helyszínére szállítani.
Sikertelen próbálkozás
A mentőalakulat előzőleg megpróbálta sekélyebb part menti vizekre vontatni a tengeralattjárót, de ez a kísérlet nem járt eredménnyel, a vontatókötelek elszakadtak. Illetékesek szerint a tengeralattjáró túlságosan mélyen van ahhoz, hogy a búvárok hozzáférjenek, vagy hogy a tengerészek saját erőből kiússzanak.
Egy nap
Még legalább 18 órára elegendő oxigén maradt a Kamcsatka-félsziget közelében, 190 méteres mélységben mozgásképtelenné vált mini-tengeralattjárón, mondta Viktor Fjodorov admirális. Nem sokkal később úgy nyilatkozott, hogy a mentésre talán 24 óra áll rendelkezésre. Igor Digalo sorhajókapitány, az orosz haditengerészeti erők főparancsnokának szóvivői tisztséget betöltő segédtisztje közölte, hogy a mentőegységek közép-európai idő szerint hajnali negyed egy óra tájban rövid időre kapcsolatba léptek a legénységgel, a tengerészek állapota stabilan kielégítő, nyugodtan várják a segítséget. A hajó belsejében 5 Celsius fok van.
A szerencsétlenül járt mélytengeri kutató-mentőhajó 25 éves kapitánya, Vjacseszlav Milasevszkij fiatal kora ellenére tapasztalt tengerész, állítja felesége. Már hétszer irányította a Priz ASZ-28 jelzésű mini-tengeralattjáró merülését - mondta Jelena Milasevszkaja szombaton Moszkvában a RIA Novosztyi hírügynökségnek. "Megszállított tengerész" - toldotta meg. Huszonhárom hónapos ikerlányaik hiányolják az apjukat, csütörtök óta nagyon nyugtalanok, fűzte hozzá. Az orosz haditengerészet mostanáig meglehetősen szűkös adatokat hozott nyilvánosságra a bajba jutott hajóban rekedt hét személyről. A tisztekből és tiszthelyettesekből álló négyfős állandó legénység mellett két vezérkari tiszt és "az ipar egy képviselője" tartózkodik a fedélzeten, közölték részletek említése nélkül.
A brit légierő C-17-es szállító repülőgépe fedélzetén egy Scorpio-45-ös, valamint az amerikai légierő C-5-ös szállító repülőgépe fedélzetén két darab Super Scorpio mélytengeri robottal közép-európai idő szerint szombaton reggel nyolc óra körül szinte egy időben landolt Petropavlovszk-Kamcsatszkij repülőterén. Egy másik, C-17-es amerikai gép két órával később szállt le, s várhatóan közép-európai idő szerint 14.30-kor, illetve 20 órakor érkezik meg két másik amerikai repülő. A brit és az amerikai mélytengeri robotokat a kirakodás és a szükséges formaságok elintézése után hajóval három és fél óra alatt tudják a helyszínre szállítani, és az amerikai és brit szakemberek részvételével folyó mentőakció közép-európai idő szerint szombat délután 18 óra körül kezdődhet meg, közölte Igor Digalo sorhajókapitány, az orosz haditengerészeti erők főparancsnokának segédtisztje.
Ellentmondó nyilatkozatok
Vlagyimir Pepeljajev ellentengernagy, az orosz haditengerészeti erők parancsnokhelyettese elmondta, hogy több variáción dolgoznak a szakértők. Az egyik lehetőség a külföldi mélytengeri búvárok bevetése, de a legfontosabb mégis a Scorpiók alkalmazása lesz. A brit Scorpio-45-ös három kamerával rendelkezik, és amerikai társához hasonlóan rendelkezik kábelek átvágására alkalmas berendezéssel. A Super Scorpio 3 centiméter vastag drótkötelet vagy kábelt tud átvágni, ám félő, hogy az antennát és horgonyát összekötő kábel ennél vastagabb.
Az orosz haditengerészet képviselői szombaton már nem is említették a halászhálót, amely az egy nappal korábbi nyilatkozatok szerint még a baleset fő "bűnöse" volt. Pénteken estig csak arról beszélt mindenki, hogy halászhálóba gabalyodott a mini-tengeralattjáró, és mivel megbénult a propellere, nem tud felemelkedni. Aztán Viktor Fjodorov admirális este - elsőként - elismerte, hogy antennába akadt bele a búvárhajó hajtócsavarja.
A Kommerszant című orosz napilap értesülése szerint a bajba jutott Priz ASZ-28 jelzésű mélytengeri kutatóhajónak éppen az volt a feladata, hogy kicseréljen egy meghibásodott alkatrészt a - végül őt foglyul ejtő - antennán. Az egymásnak ellentmondó nyilatkozatok - az oxigén mennyiségét, a baleset okát és a mentőakció alakulását illetően - bizonyos értelemben emlékeztetnek a Barents-tengeren öt évvel ezelőtt elsüllyedt Kurszk atom-tengeralattjáró esetére. Eltérően azonban az akkori helyzettől, az orosz haditengerészet ezúttal nem habozott külföldi segítséget hívni a batiszkáf hétfős legénységének megmentése érdekében.