Leépítés és átszervezés a Coca-Colánál
További Bulvár cikkek
![]() |
,,Always Coca-Cola" |
A Coca-Cola egyébként is történetének egyik legnehezebb időszakát éli át: az elmúlt húsz hónapban a cég részvény-árfolyamai 41 százalékkal zuhantak, Európában vissza kellett hívni tavaly a cég termékeit egy szennyeződés miatt, idén januárban pedig hatezer alkalmazott elbocsátását és a vállalat teljes átszervezését jelentette be a frissen kinevezett elnök-vezérigazgató, Douglas N. Daft. Mára az is kiderült, hogy a januárban meghirdetett leépítésekkel szemben várhatóan ,,csak" 5200 dolgozót érintenek az elbocsátások.
A Coca-Cola átszervezésével függ össze, hogy a világ legnagyobb üdítőital-gyártója megválik eddigi reklámügynökségétől, az Edge Creative (EC) nevű cégtől. Az Edge Creative-ot a nagy reklámügynökségektől függetlenül hozták létre, és fő megrendelője a Coca-Cola volt. Az EC nevéhez fűződött az a kampány, amely ,,Always Coca-Cola" szlogennel 1993 és 1999 között zajlott, és amelynek célja a Coke Classic, a legrégibb kólafajta népszerűsítése volt.
Az Edge Creative-et a Coca-Cola és a Creative Artists Agency hollywoodi ügynökség együttműködésével hozták létre, megkerülve a nagy nemzetközi reklámcégeket. Az 1992-es alapításkor sokan meg is rémültek a tradicionális hirdetési vállalatoknál, hogy a többi mamutcég is követi a Coca-Cola példáját, és ,,testreszabott" alvállalkozókat bíz meg hirdetési piacon. Ez azonban nem történt meg, sőt...
![]() |
Szinten tartó reklámok |
Ha visszatekintünk az elmúlt évekre, nem minősíthető sikertelennek az Edge Creative és a Coca-Cola együttműködése: miközben az üdítőitalok globális piaca alig növekedett, a Coke Classic apró előrelépést mutathatott fel. 1993-ban a világpiac 20,2 százalékát mondhatta magáénak e termék, 1999-ben pedig 20,3 százalékra módosult ez az arány. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a fő rivális, a PepsiCo részesedése 15,7 százalékról 13,8 százalékra csökkent a világpiacon ugyanezen időszak alatt, akkor még egyfajta sikerként is elkönyvelhető az úgynevezett ,,szinten tartó" (a már jól ismert márkák népszerűségét stabilizáló) reklámok hatása.