Tömegesen hamisítják Kínában a francia bort
Bár nehezebb hamisítani a márkás borokat, mint luxustáskákat vagy órákat, ennek ellenére a híres – főként francia – bormárkák utánzatai elárasztják Kínát, a hamisítás hazáját.
A tömeges borhamisítás elsőszámú áldozatai a legnevesebb francia borok, mindenekelőtt a bordeaux-i borvidék kastélyaiban előállított különlegességek. Az élen a Kínában nagy hírnévnek örvendő Chateau Lafite áll, amelynek a hagyománya és francia kifinomultsága mellett a neve is viszonylag könnyen kimondható.
Kína, amelynek pedig nincsen ezeréves borkultúrája, Hongkonggal együtt a bordeaux-i borok első számú vásárlója lett. Megkettőzte az importját és az elmúlt három évben fél tucat bordeaux-i kastélyt vásárolt meg.
Egyes tehetős kínaiak 50 ezer jüant (másfél millió forintot) is kiadnak egy 1982-es évjáratú Chateau Lafite Rotschildért, és virágzanak a borászati iskolák.
Vang Li (Wang Li) néhány szóval így jellemzi a kínaiak és a vörös nektár közötti kapcsolatot: "A jó bor státusszimbólum"."Nagy márka és magas ár a bor két fontos eleme". A hamisítványé pedig a váratlan jószerencse.
Nagyrészt hamis
Hamisított bor mindenütt van a kínálat legaljától a legnagyobb márkákig, a jó évjáratú nagy márkák nagy része hamisítvány. Több 1982-es Lafite van Kínában, mint amennyit Franciaországban megtermeltek" – mondta Romain Vandevoorde pekingi borimportőr.
Nehéz felbecsülni, mekkora károkat okoznak a hamisítványok a kínai borászatnak. Az árak igen széles skálán mozognak – 10 eurótól (2750 forint) - a nagy márkák esetében - 4000 euróig (1,1 millió forint) lehet kapni.
Az egyre szaporodó borászati vásárokon a kiállítók nyíltan állítanak ki hamisítványokat, időnként durva másolatokat. Ez a helyzet a nagyáruházakban és a kis üzletekben is. Található bordeaux-i üvegben cukros vízzel higított bor, csillagászati árakon árusított 1983-as "nagy évjáratok" gyanánt eladott színezőanyagok, mesterséges aromák abnormálisan alacsony áron.
Ha nem is az üvegtől lesz az ember részeg, az üveg gyakran segíthet a hamisítvány azonosításában: a címkén lévő sajtóhiba - Chatelet Latour (Chateau Latour), Laffite vagy Lafitte (Lafite) - fel sem tűnik a kínai fogyasztóknak.
A nagyobb márkákat ügyesebben hamísítják, használt üvegeket töltenek újra – mondta el Vandevoorde. Az üres üvegeket interneten árusítják. Olyan borral töltik meg, amely feltehetően Bordeaux-ból származik és körülbelül azonos évjárat, még ha a minősége nem is közelíti meg az eredetiét.
Még ha a kínainak személyenként csak egy liter bort fogyasztanak évente, Kína már 2014-ben a világ hatodik legnagyobb borfogyasztója lehet, ami szép jövőt biztosit a borhamisításnak is.
Ven An (Wen An), aki 2004-ben megnyitotta az Easescent borászati iskolát és 10 ezer kínai borászt képezett ki, úgy véli: a fogyasztók teremtik majd meg az egészséges kínai borpiacot. "Amikor a kínaiak meg tudják majd különböztetni a jó és a rossz borokat, nem választanak többé hamisítványt" – mondta.