Eluralkodott a káosz a Heathrow szuperterminálján

2008.03.29. 15:33
A londoni Heathrow repülőtér új termináljának csütörtöki megnyitása óta nem tudják megoldani a technikai problémákat, így a hétvégén is kénytelenek számos járatot törölni. A szakszervezetek előre jelezték, hogy a személyzet nem megfelelő képzése fennakadásokat okozhat. A British Airways szombaton változtatott álláspontján, és bejelentette, minden ésszerű költséget megtérít.

Szombatra és még vasárnapra is járatok tucatjait törölte a British Airways légitársaság a londoni Heathrow repülőtér vadonatúj 5-ös termináljának forgalmát a csütörtöki nyitás óta bénító technikai problémák miatt. A törölt járatok között van az egyik szombati budapesti is.

Szombaton 347 járat indult volna menetrend szerint a BA kizárólagos használatában lévő terminálról, de 66-ot törölni kellett a folytatódó, illetve az előző napokról áthúzódó fennakadások miatt.

Tekintse meg képeinket!

Törölték a British Airways három aznapi budapesti járata közül a középsőt, a helyi idő szerint 13:40 órakor induló 866-ost. Ugyanezt a járatot előző nap is törölték. A reggeli budapesti járat valamelyes késéssel elindult, az estit, illetve a három vasárnapit a BA információs rendszere szombaton egyelőre indulásra jelezte.

Vasárnapra 37 járat törlését jelentette be a legnagyobb brit légitársaság, amely azt kérte az utazóktól, hogy honlapján - www.ba.com - folyamatosan tájékozódjanak.

Az új utascsarnokról, ami Nagy-Britannia legnagyobb fedett épülete, ahol csütörtökön indult, és szinte azonnal össze is omlott a forgalom. A káosz jórészt az óránként 12 ezer poggyász továbbítására alkalmas csomagelosztó rendszer teljes leállása miatt alakult ki.

Emellett számos egyéb technikai és szervezési gond is felmerült; több száz alkalmazott például egyszerűen eltévedt az öt futballpályányi területű csarnokban, vagy az igen lassú biztonsági beléptető rendszeren akadt fenn, órákkal késleltetve a kiszolgáló létesítmények beindulását.

A szombati The Times értesülése szerint a repülőtéri alkalmazottak szakszervezetei már két hete figyelmeztették a BA vezetését, hogy a szakszemélyzet nem kapott megfelelő képzést az új csomagtovábbító hálózat működtetésére.

A British Airways, a Heathrow nyugati szélén felépített, külső területeivel együtt 260 hektáros - a londoni Hyde Parkkal megegyező kiterjedésű - terminál kizárólagos használója egy napra fel is függesztette a csomagok feladását, és csak kézipoggyásszal engedte fel az utasokat a járatokra, amivel sok ezer utazónak okoztak kényelmetlenséget.

Azoknak, akik emiatt nem tudtak elutazni, a BA 100 fontos szállodai költségtérítést ajánlott fel, ám kiderült, hogy a terminálon működő szobafoglalási szolgálat is minimum 250 fontért (85 ezer forintért) tudott egy-egy kétágyas szállodai szobát lefoglalni a környéken. Sok utas volt kénytelen 300 fontnál is többet fizetni egy szállodai éjszakáért, mivel a hotelek - kihasználva a kényszerhelyzetet - alaposan megemelték áraikat.

A BA szombatra visszavonta a 100 fontos költségtérítési határt, és közölte, hogy minden ésszerű költséget megtérít. Ebben szerepe lehetett annak, hogy a Brit Légiutas Szövetség (AUC) az EU-előírások megsértése címén jogi eljárást helyezett kilátásba a British Airways ellen, mivel az uniós jogszabályok felső határ nélküli szállásköltség-térítést írnak elő hasonló esetekben.

A British Airwayst utasonként akár 5 ezer fontig terjedő büntetéssel is sújthatják, amiért a törölt járatok miatt éjszakára hátrahagyott utasokat nem tájékoztatta teljes körűen kártérítési jogaikról.