Őszig káosz várható a fővárosi közlekedésben

2003.04.30. 09:43
Csaknem az egész városban valamilyen forgalomkorlátozás lassítja a közlekedést. A legnagyobb torlódás a Fehérvári úti csomópont átépítése miatt Budán van. Nyáron a főváros más pontjain is végeznek nagyobb felújításokat. Az útfelújítások miatt a borotvaélen táncoló fővárosi közlekedés a legkisebb forgalmi akadály miatt megbénulhat.
Hatalmas torlódások voltak szerdán reggel csaknem egész Budapesten. A Fővinform jelentése szerint gyakorlatilag városszerte forgalomkorlátozások lassítját a haladást.

Buszsáv az Erzsébet hídon

Növelte a szokásos torlódást, hogy a Fehérvári út felújítása miatt közlekedtetett 7/C járatnak buszsávot alakítottak ki az Erzsébet hídon a pest felé menő oldalon. Óbudán a Flórián téri felüljáró felújítása nehezíti a közlekedést, de csatornaépítés is van a kerületben: a Pusztakúti úton folytatják a munkákat, így a Határ út és az agyagbánya között több szakaszon jelzőlámpa szabályozza a forgalmat. A Krisztina körúton a Mikó utca után a Déli pályaudvar felé vezető oldalon útszűkület lassítja a haladást. A XI., Kelenhegyi utat lezárták a Szent Gellért tér és a Kemenes utca között. A Dózsa György úton is folytatódnak a felújítási munkálatok a Thököly út és a Marek József utca között.

A Fehérvári út építési munkáinak kedvezőtlen forgalmi hatásait a BKV azzal próbálja mérsékelni, hogy a munkaterületek elkerülésével két mentesítő gyorsbuszt indított alternatív utazási lehetőséget adva a Dél-Budán élőknek. A főváros közlekedését korlátozó építkezés várhatóan őszig tart.

A 7C és a 47V jelű járatok munkanapokon reggel (6.00-8.30 óra között) és délután (14.00-18.30 óra között) közlekednek Albertfalva és Budafok térségéből Pest belvárosa felé. A Fehérvári úti villamosközlekedés zavartalan lesz.

A HVG adatai szerint március végén, április elején 10-15 százalékkal megnőtt a fővárosi autóforgalom az előző hónapokhoz képest. A kisebb-nagyobb útfelújítások miatt a borotvaélen táncoló fővárosi közlekedés a legkisebb forgalmi akadály miatt megbénulhat. Így történt például április 1-jén, miután a Margit körúton egy egynapos sávlezárás egész Budán lehetetlenné tette a közlekedést.

Több felújítás

"A legjelentősebb közúti építkezés idén a Fehérvári úti lesz, de ezen kívül a nyáron több olyan beruházást is végeznek, melyek komoly fennakadást okozhatnak a közlekedésben" - mondta az Indexnek Bősze Sándor, a BKV közlekedési főosztályának vezetője. Több hónapig tart például a Flórián téri felüljáró felújítása, a nyáron építik át szinte teljesen a Haller utcát és a Kőbányai utat. Mindkét útvonalon felszedik a régi villamos sínpályát, és újat tesznek le helyette. A szakember szerint a tömegközlekedési eszközöket használók kevésbé fogják érezni a nyári felújításokkal járó gondokat, mint az autósok.

Torlódni fogunk, nagyon

A torlódás és a dugók kialakulása elkerülhetetlen lesz a forgalmi csúcsok idején. Bősze Sándor szerint Budapest közlekedési rendje egyébként is nagyon instabil, a forgalom hektikus, és egy átlagos délután egyetlen lerobbant autó vagy karambol miatt is göngyölődő dugó keletkezhet, ami szinte azonnal átterjed az egész városra.

Nem korlátozzák a belvárosi forgalmat
A főpolgármesteri Hivatal a kritikus körülmények ellenére sem tervezi a belváros autóforgalmának - tiltással, fizetéssel történő - korlátozását. Ehelyett inkább a tömegközlekedést próbálják javítani: legutóbb például az Erzsébet hídon alakítottak ki új buszsávot. Egyelőre ideiglenes jelleggel és csak a Budáról Pestre vezető oldalon.

Pásti Imre, a Főpolgármesteri Hivatal forgalomtechnikai alosztályának vezetője azt nyilatkozta, hogy idén tavasszal nincs több felújítás, de az útlezárások most a főváros érzékeny pontjait érintik. A Flórián téri felüljárón végzett munkálatok 30 százalékkal csökkentik az út kapacitását, a Budáról Pest felé haladó forgalmat mégis szinte teljesen blokkolják.

A három alsó híd

Folyamatosan kátyúznak
A közterület-fenntartók nem felelősek a közlekedési dugókért, legalább is ezt állítja a Fővárosi Közterület-fenntartó Részvénytársaság szóvivője. "Nemcsak nappal, hanem éjszaka is dolgoznak a cég útjavító, kátyúzó csoportjai" - mondta az Indexnek Szegedi Péter. Az FKF Rt. szóvivője azt állítja, hogy a cég munkatársai folyamatos műszakban végzik a kátyúzást, nappal 6-8, éjszaka 4-5 csoporttal.
A fővárosi összközlekedés minősége a szakember szerint a három alsó hídtól függ. Ha ezek - a Lágymányosi, a Petőfi és a Szabadság híd - jól átjárhatóak, zavartalan rajtuk a közlekedés, akkor nem alakul ki káosz a városban.

A főosztályvezető szerint fontos, az instabilitást jelentősen csökkentő vívmány lenne, ha a jelenleginél jóval nagyobb mértékben függetleníthetnék a villamos- és a HÉV-szerelvényeket a közúti forgalomtól.

Egyre több autó

A torlódáskezelés a városi élet legnagyobb problémája lett világszerte. Bősze Sándor szerint Budapesten tovább árnyalja a helyzetet, hogy "évek óta csillapíthatatlan a budapestiek autó iránti vágya". Minden évben a korábbi esztendőt meghaladó mennyiségű autó kerül a fővárosba, így mára a parkolással kapcsolatos problémák kezelése is nagyon fontos feladat lett.

2001 óta új P+R parkolók sem épültek Budapesten. Az ilyen, a külvárosi lakosok részére a városba bevezető csomópontokon kialakított parkolóhelyek alacsony tarifáikkal elvileg arra ösztönöznék az autósokat, hogy tegyék le járműveiket, és válasszák a tömegközlekedést. Ilyen parkolóból Budapesten jelenleg 29 van, 3900 álláshellyel. A belvárosi közlekedési káoszt az is enyhítheti, hogy március végén a fővárosi közgyűlés elfogadta a parkolási díjak emelését.

Forgalmi változások a Fehérvári úton
A beruházás első ütemeként a Bocskai úti aluljáró építése kezdődött meg, amiért körülbelül június közepéig a következő forgalmi változások lépnek életbe: A 18-as villamos a Szent János kórháztól a Bocskai útig jár. A 47-es villamos két szakaszban közlekedik: Deák tér--Bocskai út és a Bocskai út--Budafok, Városház tér között. A Bocskai úti építési terület két oldalán létesített ideiglenes végállomások között kb. 100 méter a gyaloglási távolság. Kamaraerdőtől csak a Bocskai útig jár a 41-es villamos. Az építés alatt változatlanul közlekednek a 19-es és a 49-es villamosok. A Bocskai úti átszálláskor (18, 41, 47 villamosok) a vonaljegy másik végét is kezelni kell.