Ellenpápák, elméletek és önjelöltek
További Bulvár cikkek
XXIII. János
Mindenki olajfázik
A Malakiás-féle listában a II. János Pál után következő 111. bejegyzés a Gloria Olivae (az olajfa dicsősége). Ennek értelmét is régóta próbálják megfejteni, és találgatásokból nincs hiány.
Például néhány forrás arra emlékeztet, hogy a bencés rend egyik ágát Olivetans néven emlegetik. Ráadásul a rend hagyománya állítólag már évszázadok óta az, hogy ez a pápa a soraikból kerül ki. Valószínűbb viszont, hogy a Gloria Olivae jellemzés az eddigiekhez hasonlóan többszörös értelmezésben érvényesül majd.
Az egyik elképzelés szerint a legegyszerűbb megfejtés, ha a következő egyházfő zsidó családból származik, mivel a "zsidókat azonosítják az olajfával". Így a levezetés szerint csakis tekintélyes bíborosról lehet szó, aki zsidó háttérrel rendelkezik, és hosszú béketeremtő tevékenységre tekinthet vissza. Ez a leírás pedig egyedül Párizs bíborosára, Aron Jean-Marie Cardinal Lustigerre igaz.
Esetleg a második eljövetel
A latin nyelvű iratot sokszor minősítették középkori hamisítványnak. Annyi azonban tagadhatatlan, hogy a sorra következő pápák származási országára, jelvényére vagy ténykedésére a lista sok esetben valóban találó megjegyzést tesz.
Olyan elképzelések is voltak, hogy "az olajfa dicsősége" maga Jézus lesz. Feltéve, hogy Izrael az olajfa, Jézus pedig Izrael dicsősége. Ez az értelmezés azt eredményezné, hogy a következő pápa Jézus lesz, és a második eljövetel lesz az uralkodása.
Ezzel nem mellékesen kiesne a sor végéről a számmal nem jelzett Petrus Romanus (Római Péter), akinek neve és a mellette szereplő apokaliptikus jövendölés állítólag benne sem volt a 16. században első alkalommal kiadott Malakiás-listában.
Bármeddig nyújtható volna
Francis Joseph Spellman bíboros
Ha viszont II. Celesztin után csak 111 pápa következik, nem tartható az egyházi káté, Jézus nem tud az utolsó lenni. Mielőtt ugyanis az Emberfia Sion hegyén állna a királysága felett (Jelenések 14:1), szükségszerűen hatalomra kerül az Antikrisztus, a legszentebb életű hívők elragadtatnak, és meg kell történnie a hét éves nyomorúságnak is (Máté 24:29-31).
Bár a katolikus enciklopédia sugalmazottnak, és így eredetinek tartja a Malakiás-listát, bizonyos katolikus körökben komoly ellenkezést kelt az ellenpápák szerepeltetése a próféciákban. Az első 300 évre például tíz önjelölt esik. Közülük kettőt a rövid elnevezésük is leleplez, a többi viszont a legitim egyházfők között sorakozik.
Szívesen vennék egynek
IV. Celesztin
A katolikus elemzőket a pápák hivatali idejének kérdése sem hagyta nyugodni. Szerintük a próféciában I. János Pál és II. János Pál uralkodása csak egynek számít, mivel az előbbi alig 33 napot tudott dolgozni, az utóbbi pedig átvette elődje kettős nevét. Ezzel szembe állítható az, hogy VIII. Gergely csak 27 napig volt pápa, IV. Celesztin pedig mindössze 15 napig melengette a trónt, mégis felfedezhetők a lista megfelelő pontjain.
Ki sugalmazta?
Ha még ennyi nem volt elég, következzenek a legsötétebb megfejtések. Ha valóban sugalmazott listát vetett papírra Armagh érseke a 11. században, az információ forrása nyugodtan lehetett a sötét oldal is, vetik fel egyesek. Az érvelés szerint a Sátán "tudvalevőleg 98 százalékban helytálló közlést tesz", és a maradék 2 százalékkal taszítja vesztébe a halandót.
Mi történik akkor, ha a lista első 110 rekordja isten embere volt, a 111. viszont teljesen más lesz, teszik fel a kérdést az aggódók. Az érvelés szerint a Jelenések könyve figyelmeztet a hamis próféta megjelenésére (Jelenések 16:13), aki bizonyosan Szent Jánost fogja imitálni, és az Antikrisztusra mutat, mint a világ megmentőjére. Utóbbiról pedig a levezetés szerint tudvalevő, hogy megtévesztéssel és hazugsággal kerül hatalomra, istennek nyilvánítja magát, sőt csodákat is tesz.