Hónapokig vizsgálhatják a MiG balesetét
További Bulvár cikkek
Műszaki hiba okozta a Magyar Légierő MiG-29-esének lezuhanását szerdán, állapította meg előzetesen a baleset körülményeinek kivizsgálására létrehozott bizottság Kecskeméten. A baleset körülményeinek vizsgálatát tovább folytatják, mert csak néhány órája találták meg a gép fekete-dobozát.
Tavaly újították fel a gépet
A most lezuhant gépet 1993-ban gyártották és eddig, mintegy 780 órát repült, valamint 1250 leszállást hajtott végre. A gép hajtóművét 2004-ben az oroszországi javítóműhelyben teljesen felújították.
A jobb oldali hajtómű a repülések során eddig 356, még bal oldali 208 órát teljesített. A bizottság a sajtótájékoztatón hozzátette, hogy ezekre a hajtóművekre ötszáz óra repülési garanciát adtak. A gyakorlórepüléseket a vizsgálat idejére felfüggesztették, de ez a kényszerű szünet nem jelenti azt, hogy a magyar légierő ne tudna megfelelni NATO kötelezettségeinek.
A lehető legjobb döntést hozta
A sajtótájékoztató idejére elhagyhatta a kórházat a gépet vezető Szabó "Topi" Zoltán, aki elmondta, hogy néhány száz méteres magasságban, 700 km\h körüli sebességgel repült, amikor egy robbanást hallott. Ezután megpróbálta leállítani a gázkart, de amikor ez nem sikerült, kikormányozta a gépet a veszélyeztetett, lakott terület fölül, majd katapultált.
A bizottság megállapította, hogy Szabó a lehető legjobb megoldás mellett döntött. A vizsgálatok során eddig emberi mulasztásra nem derült fény, de abban az esetben, ha ez felmerül, akkor vizsgálatot indít a Katonai Ügyészség az ügyben. Az augusztusi repülőnapot a baleset ellenére megtartják, de az még nem tudni, hogy a MiG-ek részt vehetnek-e majd, a rendezvényen.
Minden bemutatórepülésről kötelezően film készül a kecskeméti bázison, úgynevezett objektív kontrolfelvétel. Az Index repülési melléklete, a Jetfly megszerezte a videót, ami innen letölthető.
A felvételen hallható hang tulajdonosa Molnár "Bagira" Gábor százados, aki a másik bemutatópilótája a kecskeméti bázisnak. Az ő feladata, hogy irányítsa a levegőben lévő pilótát. Amikor Szabó Zoltán jelentette, hogy leállt az egyik hajtómű, Molnár Gábor szólt neki rádión, hogy kigyulladt a gépe, és figyelmeztette, ugorjon.
Egy orosz MiG is lezuhant
Csütörtökön, egy nappal a magyar vadászgép balesete után az orosz légierő is elvesztett egy MiG-29-est. Az andriapoli reptérről felszáló gép pilótája nem élte túl a zuhanást. Egyelőre nem tudni, műszaki vagy emberi hiba okozta-e a reptér leszállópályájától száz méterre bekövetkező balesetet.