Lezuhant egy orosz gép 171 emberrel a fedélzetén
További Bulvár cikkek
Az Itar-TASSZ és a RIA-Novosztyi hírügynökségek jelentései szerint 30 halottat már megtaláltak Donyecktől 45 kilométerre. A források egymásnak ellentmondó adatokat közölnek a gépen tartózkodó személyzet létszámáról. Magyar idő szerint délután négy órakor a legtöbb hírügynökség 11 tagú személyzetről írt, a korábbi tízzel szemben. A fedélzeten tartózkodó 160 utas száma biztosnak tűnik. Közöttük hat gyerek is volt.
A lezuhant gép a Pulkovo társaság járműve volt, és a dél-oroszországi Rosztovi területen található Anapa repteréről tartott Szentpétervárra. Feltehetően az utasok között nyaralók, turisták lehettek többségben.
![](http://index.hu/cikkepek/0608/bulvar/pul.jpg)
Az ukrán Tu-154-es balesetének helyszíne
A gép moszkvai idő szerint 15 óra 37 perckor (közép-európai idő szerint 13:37-kor) adott le S.O.S.-jelzést, és 15 óra 39-kor tűnt el a radar képernyőjéről. A Tu-154-esnek orosz idő szerint 17:45-kor kellett volna megérkeznie a pulkovói repülőtérre.
Donyecktől északra zuhant le a gép
A Pulkovo Légitársaság Tu-154-es gépe Donyecktől északra tűnt el a radarok képernyőjéről - közölte Irina Andrianova, az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának szóvivője. A tárca tájékoztatása szerint a gép roncsait Donyeck közelében találták meg, a helyszínen folynak a mentési munkálatok.
Az anapai repülőtéren válságközpontot hoztak létre. Az orosz rendkívüli helyzetek minisztériumának repülőgépe 32 fős mentőalakulattal a fedélzetén a tervek szerint este repül Donyeckbe. Az ukrán fél előzőleg azt közölte, hogy az ukrán mentők saját erőkkel folytatják a katasztrófa következményeinek elhárítását és a kutatást.
Már a levegőben kigyulladt a gép?
Szemtanúk szerint a repülőgép törzse kigyulladt, írja az MTI. A gazeta.ru szerint a Pulkovo Légitársaság 612-es járata zuhant le. A gép roncsai a délután folyó mentés idején is égtek. Az orosz légiközlekedési hatóságok szerint ugyanakkor a balesetet légörvények okozhatták.
A szentpétervári székhelyű Pulkovói Légitársaság egyelőre nem kívánta kommentálni a katasztrófa hírét. A vállalat sajtóosztályán azt közölték, hogy "egyelőre nem áll rendelkezésükre adat a gép jellemzőiről és műszaki állapotáról". Annyit közöltek, hogy a Tu-154-es típusú gép alapvetően belföldi járatokon közlekedik - írja az MTI.
Ihor Krol, az ukrán rendkívüli helyzetek minisztériumának szóvivője a 5. Csatorna ukrán kereskedelmi televízióval azt közölte, hogy a gépen 10 ezer méteres magasságban feltehetően tűz ütött ki, s a személyzet kényszerszállást akart végrehajtani. Krol az Interfax hírügynökséggel azt közölte, hogy a kényszerleszállás közben nem nyílt ki a futómű, így a gép a hasával ért földet.
Orosz fapados légitársaság a Pulkovo
A Pulkovo légi társaság száz százalékos orosz állami tulajdonban van, székhelye Szentpéterváron található. A cég főként belföldi járatokat üzemeltet, de külföldre is szállítanak utasokat, így Budapestre is repülnek a gépeik. A Pulkovo TU-154-eseit Ferihegyről tavaly tiltották ki a túlzottan nagy zaj miatt - írta korábban az airportal.hu. A cég ezután Boeing 737-500-as típusú gépekkel pótolta a kitiltott Tu-154-eseket.
![A Pulkovo egyik Tu-154-ese leszálláshoz készül Szentpéterváron A Pulkovo egyik Tu-154-ese leszálláshoz készül Szentpéterváron](http://index.hu/cikkepek/0608/kulfold//pulkovo_tu_154_2.jpg)
A Pulkovo egyik Tu-154-ese leszálláshoz készül Szentpéterváron
A Pulkovo úgynevezett kétcsillagos társaság, amelyet akár orosz "fapadosnak" is nevezhetnénk. A cég évente kétmillió utast szállít, 2006 júliusában öt Boeing 737-500, hét Iljusin Il-86, tizenegy Tupoljev Tu-134A, hét Tupoljev Tu-154B-2 és tizenkilenc Tupoljev Tu-154M repülőgépe volt a társaságnak, amelynek honlapja elérhetetlenné vált a baleset utáni órákban.
Legutóbb július 10-én történt katasztrófa utasszállító repülővel, akkor is egy orosz légitársaság gépe zuhant le, a fedélzeten 193 utas, köztük rengeteg gyerek, és egy 10 fős legénység utazott. A balesetnek majdnem 150 halálos áldozata volt. Akkor egy Airbus 310-es típusú géppel történt a szerencsétlenség, ami Moszkvából a Bajkál-tóhoz tartott.
Közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép, 1968 október 4-én repült először, 1972-ben állt forgalomba, legnagyobb számban az Aeroflot használta, a Szovjetúnió felbomlása után főként belföldi utakra. A sok típusmódosítást megélt gép utolsó példánya 2006-ban gurult ki a gyárból.
A baleseti statisztikák tekintetében nem festhető túl pozitív kép a géptípusról, bár sok esetben emberi mulasztás és nem technikai hiba okozta a Tu-154-esek baleseteit. Az orosz légitársaságokon kívül többek között magyar, kínai, kubai, ukrán, koreai, bulgár, líbiai, szíriai, szlovák zászló alatt repültek.
A gép 48 méter hosszú, 53 tonnás és 950 km/órás a maximális sebessége. Körülbelül 180 utast tud szállítani, utazó magassága 12,1 kilométer, tele kerozintartályokkal 6600 kilométeres távolságra tud repülni.