Hortenzia, Gergő
-1 °C
8 °C

A mozdonyvezető okozhatta a szőnyi vonatbalesetet

2007.02.07. 12:49
Ugyan a jelzőrendszer sem működött jól, de emberi mulasztás – gyorshajtás – okozhatta a szőnyi vonatbalesetet. Szerda délután 5 óra előtt egyvágányon helyreállt a forgalom a keddi baleset helyszínén.

A MÁV kétszázezer forintos gyorssegélyt adott a kedden este meghalt mozdonyvezető családjának, aki akkor vesztette életét, amikor vonata utolért egy teherszerelvényt. "A MÁV saját halottjának tekinti az 53 éves, győri mozdonyvezetőt. A pályaudvarokon mindenütt fekete lobogót helyezünk ki. A MÁV vezérigazgatója és elnöke részvéttáviratot küldött a hozzátartozóknak" - mondta a vasúttársaság szóvivője.


A Hír tv felvételei a balesetről

Túl gyorsan hajtott a Bécsbe tartó nemzetközi személyvonat vezetője, de műszaki hiba is szerepel a szőnyi vonatbaleset előzményei között. Az elsődleges szakértői vizsgálat eredményei szerint áramkimaradás miatt nem működött megfelelően a műszaki jelzőrendszer, ám ettől a tragédia még elkerülhető lett volna.

15 helyett 98 km/h

Az okozhatta a tragédiát, hogy a balesetben elhunyt mozdonyvezető nem megfelelően választotta meg a sebességet. A hibásan működő biztosítóberendezés miatt ugyanis csak annyival mehetett volna – de legfeljebb 15 kilométer per órával –, hogy észrevehesse, ha egy másik szerelvény áll vagy halad előtte. Az első becslések szerint viszont a vonat a 15 km/h három-négyszeresével ütközött, a balesetben sérült sebességmérő – ahogy a képen is látható – 59 km/h-nál állt meg. A vonat azonban ennél gyorsabban is haladt, a sebességet rögzítő berendezés szerint 98 km/h volt a csúcs.


Csaknem 60-nál állt meg a műszer mutatója

Az utolsó megállóhelyről elinduló szerelvény tehát összesen 622 méteres útján előbb erőteljesen gyorsult, majd lassult, feltehetően azért, mert a mozdonyvezető észrevette a tehervonatot, és fékezett. Az ütközést azonban már nem tudta elkerülni.

A hibás biztosítóberendezés és a be nem tartott 15 km/h-s korlát verzióját alátámasztja az Index azon értesülése, hogy a balesetet szenvedő szerelvény előtt haladó másik két vonat (az utolért tehervonat és korábban egy Intercity) minimális sebességgel haladt ugyanott.

A balesetben az Euroregio-szerelvény magyar mozdonyvezetője életét vesztette, a vonat 25 utasa közül összesen nyolcan szenvedtek kisebb sérüléseket, senkit sem kellett kórházban tartani. Az osztrák vasút (ÖBB) a vonatot továbbító Taurus típusú mozdonyának eleje teljesen összeroncsolódott.


Szőny, a baleset helyszíne - klikk a teljes térképhez! (Google Maps)

A baleset miatt a tehervonat három kocsija felborult, kettő keresztbe is fordult, így elzárta a síneket. A pálya annyira szétroncsolódott, hogy teljesen újjá kell építeni. Szerda délután 5 óra előtt egy vágányon helyreállt a forgalom. Így a nemzetközi vonatok kerülő nélkül járhatnak, de késésekre számítani lehet. A személyvonatok utasait továbbra is autóbusszal szállítják. Mindkét pályán valószínűleg csak csütörtökön indulhat meg a forgalom.

A Fidesz Kóka megszólalására vár

Fidesz elfogadhatatlannak tartja, hogy Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még nem szólalt meg a keddi, halálos áldozatot is követelő vasúti baleset ügyében. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa szerint a keddi vasúti balesethez hasonló esetekben Magyarországon, de a világ más részein is a szakminiszter általában azonnal a helyszínre utazik, vagy legalábbis nyilatkozatot tesz az ügyben.

Független szakmai vizsgálatot végez a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) annak megállapítására, milyen körülmények vezettek a keddi, halálos áldozatot is követelő vonatbalesethez. A KBSZ-nek - az uniós irányelvekkel összhangban - minden, halálos áldozattal járó vasúti balesetben kötelező független szakmai vizsgálatot végeznie a baleset okának feltárására. A vizsgálatnak nem a jogi értelemben vett személyes felelősség megállapítása a célja, hanem a balesethez vezető körülmények minél szélesebb körben való tisztázása, és ezzel a hasonló események megelőzése - írják.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?