Sztrájkolnak a TikTokon a fekete táncosok

GettyImages-1201942216
2021.11.02. 06:55
A „Black TikTok Strike” vagy egyszerűen „TikTok Strike” hashtaget olyan fekete alkotók használják, akik követelik az általuk gyártott tartalom névvel való feltüntetését és tehetségük elismerését.

A sztrájkba lépett fekete fiatalok azt állítják, legnagyobb fájdalmuk, ami a mozgalmat is elindította nyár derekán, hogy az általuk kitalált mozgások, táncok, koreográfiák nem kapnak elég kreditet a TikTokon, sőt a nevüket sem tüntetik fel sehol. Meglátásuk szerint a fehér influenszerek egyszerűen ellopják a mozgásokat, és jó esetben megemlítik a fekete forrást, rosszabb esetben még ennyi sem történik.

A TikTok, a világ egyik legnagyobb videós alkalmazása a tánckultúra szempontjából meghatározó szerepet tölt be. A platformon népszerűséget szerzett táncok, köztük a Renegade, a Holy Moly Donut Shop, az Mmmxneil és a Cookie Shop fiatal fekete alkotóktól származnak. A táncosok többsége dubsmashernek vallja magát. Ez lényegében azt jelenti, hogy a Dubsmash alkalmazást és más közösségivideó-alkalmazásokat, például a Funimate-et, a Likeet és a Trillert használják a koreográfiáik dokumentálására. Ezután közzéteszik a videókat az Instagramon, ahol szélesebb közönséget érhetnek el.

Ha ott népszerűnek bizonyul, akkor jó eséllyel csak idő kérdése, hogy a TikTok felhasználói is felkapják a táncot. Polow da Don producer és dalszerző rapper azt mondta, a Dubsmash app, amibe ezek a gyerekek feltöltik a videókat, az eredet, a gyökér, a TikTok pedig a trenddiktáló, ami meghozhatja az áhított hírnevet. De a Dubsmash-szerző a TikTokon már nem érdekes.

Akik joggal érezhetik megkárosítva magukat

Több millió ember nézi világszerte ezeket a rövid táncokat, amikhez a zenét az éppen nagyot futó slágerek jelentik, de a koreók kitalálóinak nevét, akik többnyire fiatal feketék, soha nem tüntetik fel. Egyes vélekedések szerint ez szimpla lopás.

A sztrájk elindításához egy Jimmy Fallon-műsor vezetett, amiben Addison Rae mutatta be a TikTok néhány népszerű táncirányzatát, de nem is említette a koreográfiák mögött álló alkotókat. Fallon ugyan igyekezett jóvátenni ezt, és meghívta a TikTok-táncirányzatok valódi kitalálóit, mindegyiküknek lehetőséget biztosított, hogy bemutatkozzanak. A szép gesztust sokan érezték kevésnek, mivel nem generált valódi változást.

Ezért indították el a „Black TikTok Strike” trendet.

Az első emblematikus sztrájkvideón a tiltakozók mozdulatlanul ülnek, míg a háttérben a „Victoria Story” filmzenéje szól.

Addison Rae performansza előtt már nyilvánosságra került néhány név, akik a jogtalan felhasználás miatt pórul jártak. Ott volt például Thaddeus Coates (@HIPPYPOTTER) és a Can't Touch Thisre kitalált koreográfiája, amit pár ezren látták, de a táncot rossz szokás szerint lemásolták, és hétmillió videó született belőle. Mennyi lehetett ezek nézettsége összesen? Nem tudni, az viszont biztos, hogy Thaddeusé pár ezres maradt.

A tizennégy éves, táncosnak készülő Jalaiah találta ki két évvel ezelőtt a TikTok egyik legnagyobbat futó koreóját, a Renegade-et. A lány és egyik barátja K-Camp Lottery című dalát választotta, amire hullámzó koreográfiát találtak ki, lefilmezték, közzétették a Funimate-en és az Instagramon, ahol 13 000-en látták. Elkezdték lemásolni, és egy hónappal később a @global.jones nevű felhasználó táncolta el a TikTokon. A végén megváltoztatott ugyan néhány mozdulatot, de amúgy teljesen Jalaiah koreója volt. Akkor kezdett tűzként terjedni, amikor Charli D'Amelio, a közel 26 millió követővel rendelkező TikTok-sztár is eltáncolta, de Jalaiah neve említésre sem került, és krediteket sem kapott. Tizenévesek adták elő középiskolákban és az interneten a Renegade-et, Kourtney Kardashian, David Dobrik és a K-pop-zenekar, a Stray Kids tagjai mind táncolták.

Az egyetlen ember, aki nem tudta kamatoztatni a sikert, Jalaiah volt, az ötletgazda.

A kislány kommenteket írt az influenszerek posztjai alá, hogy tageljék be őt mint alkotót, de kinevették vagy semmibe vették. A saját oldalára kitette, hogy tőle származik a tánc, és hogy ez így nem fair. Az influenszerek, akik akár más ötletéből profitálnak, nemcsak nevet szereznek maguknak, hanem márkaszerződéseket, médiamegjelenéseket is, és ami a kislánynak a legfontosabb lett volna, bejárást a profi táncosok és koreográfusok világába. Jalaiah szerint lehetett volna ebből pénze, ismertsége, reklámja, de mivel senki sem tudta, hogy ő az alkotó, ez mind elmaradt, és mások nyerészkedtek ötleteiből.

A videók körül kialakult anomáliák miatt végül Barrie Segal, a Dubsmash tartalomfelelőse megkérte Charli D'Ameliót, hogy adjon kreditet D1Nayah-nak, a népszerű Dubsmash-táncosnak a Donut Shop táncáért. A nyomás hatására Charli és mások elkezdtek krediteket adni és betagelni az alkotókat.

Jalaiah továbbra is folytatja táncvideói közlését a Funimate-, a Dubsmash- és az Instagram-oldalakon. Azt mondta, nem neheztel Charli D'Ameliora, amiért a neve említése nélkül népszerűsítette a Renegade-et, és nagyon reméli, hogy egy napon együtt dolgozhat vele. Charli egy újságírónak azt nyilatkozta, nagyon örül, hogy tudja, ki találta ki a táncot.

Tudom, hogy hozzám kapcsolódik, de örülök, hogy megismerhetem Jalaiah-ot, és szívesen együttműködnék vele.

Persze ez csak a botrányok után jutott eszébe.

Jalaiah továbbra is táncversenyekre jár, és reméli, hogy egy napon bekerül a Dance 411-be, ami Atlanta legtekintélyesebb tánciskolája. Végül is ez az a művészeti ág, amit szeret, és aminek az életét szenteli kívánja.

A Twitter-felhasználók reagáltak a sztrájkra

Többen üdvözölték a sztrájkot, és néhányan a Twitteren is véleményt nyilvánítottak. Az egyik felhasználó ezt írta: „Most már minden világos. A fekete tánc alkotói sztrájkolnak, ezért nem volt mostanában új kihívásunk a TikTokon. Támogatom a sztrájkot.”

Egy másik hozzátette: „Kíváncsi voltam, miért olyan unalmas a TikTok, és felfedeztem a #BlackTikTokStrike-ot, ezért vagyok itt.” Vagy: „Teljes mértékben támogatom a fekete TikTok-sztrájkot, amikor mindenki lop tőled, el kell hallgatnod, és hagynod kell, hogy kitalálják a saját dolgaikat” – írta egy másik felhasználó.

Az ügynek természetesen szerteágazó és mély vonatkozásai vannak, a legfontosabb talán mégis az, hogy a viszonylag új platform, az internet és a szerzői jogok miként viszonyulnak egymáshoz, miként szabályozható a kérdéskör. Hiszen abban egyetértünk, hogy ha valaki megalkot valami értékeset, akkor jogosan ragaszkodik ahhoz, hogy a sikert is saját maga arathassa le.

(Borítókép: Jalaiah Harmon a 2020-as NBA All-Star hétvégén, 2020. február 16-án. Fotó: Kena Krutsinger / NBAE / Getty Images)