Ismét egy kultúra kisajátításával vádolják a magát japánnak valló ír-olasz-amerikai Gwen Stefanit

GettyImages-1395059431
2023.01.14. 06:19
Elképesztő támadáscunamit indítottak az ír-skót és olasz felmenőkkel rendelkező amerikai énekesnő, Gwen Stefani ellen, miután egy interjúban azt állította magáról, hogy japán – pedig köztudott, hogy nem az. Nem első alkalommal húzta ki azonban a gyufát hasonlóval az előadó, mivel korábban az indiai, afrikai, és amerikai bennszülött kultúrákat is magára haragította a kisajátító, haszonszerző magatartásával.

Az interjúban az énekes éppen a japán utazásairól, és az őt ott érő benyomásokról, hatásokról mesélt az újságírónak, amikor váratlanul kijelentette: „Istenem, japán vagyok, és ezt sokáig nem tudtam!”.

Az 53 éves előadó Allure magazinnak tett érdekes kijelentése szinte azonnal hatalmas felháborodást keltett, pedig Stefani állítása szerint csak a szépségmárkáját igyekezett népszerűsíteni.

Stefanit mondatai miatt kulturális kisajátítással vádolták meg, ez azonban nem az első alkalom volt, amikor ilyen helyzetbe került: korábban szintén a japán, illetve az indiai, afrikai, és amerikai bennszülött kultúrákat is magára haragította.

De mit vétett az énekesnő ezekkel a kultúrákkal szemben? 

A Harajuku Grils miatt kezdődött minden 

A legnagyobb ellenvetést az váltotta ki az emberekből, hogy ugyan a kultúrák bemutatása különböző klipek, vagy reklámkampányok során valóban hasznos lehet – és esetenként be is mutatja az adott nemzet kultúrájának egy részét –, Stefani azonban csak hasznot húz ebből, az emberek származásuk miatt ért hátrányaiból pedig mit sem érzékel, ahogy nem is foglalkozik velük. 

Ez azonban nem csak a mostani kijelentése miatt okozott komolyabb felháborodást. Az időben majdnem 20 évet kell visszamenni az első japánokat sértő esethez Gwen Stefani életében. Akkor, 2004-ben Stefani kiadta debütáló albumát Love. Angel. Music. Baby címmel, a lemez népszerűsítéséhez pedig négy japán-amerikai háttértáncost kért fel, hogy kövessék őt a turnékra és eseményekre. Az énekesnővel tartott Maya Chino, Jennifer Kita, Rino Nakasone és Mayuko Kitayama, akiknek az album címéhez mérten a Love, Angel, Music és Baby művészneveket adta.

Amennyiben a szenzációhajhász akció már önmagában nem okozott volna elég nagy felháborodást, az akkori hírek szerint

a négy nőt szerződésben kötelezték arra is, hogy nyilvánosan csak japánul beszéljenek, ezzel is építve az album és az előadó különlegességét, és egyben növelve az eladott példányszámot.

Már ekkor többször a kultúra kisajátításával és annak haszonszerzésre való felhasználásával vádolták meg Stefanit, aki láthatóan mit sem tanult ebből a hibából, a következő években ugyanis elindította a „Harajuku Lovers” divat- és illatcsaládot. Emiatt már olyan személyek ellenszenvét is kiváltotta, mint Margaret Cho színész-komikus, aki előadásain a rasszizmus és a társadalmi-politikai témákat előszeretettel feszegeti.

Stefani folyamatosan védekezett a kulturális kisajátítási vádakkal szemben, azonban érvelését, ahogyan most is, a legtöbben egyszerű félrebeszélésnek, és saját maga mosdatásának tartották.

Ha nem vásárolnánk, adnánk el és nem cserélnénk el a kultúráinkat, nem lenne annyi jó és szép dolog az életünkben. Tanulunk egymástól, megosztunk dolgokat egymással, emiatt pedig fejlődünk

– idézi az énekesnőt a CNN.

Autentikus öltözékekkel, arcfestéssel és hajfonattal is provokálta a közvéleményt

Hiába vallotta magát most japánnak, és használta a kultúra jellegzetes elemeit az énekesnő, nem csak ennek a nemzetnek a sajátosságait szerette volna magáénak tudni. Hiába volt már majdnem húsz éve a Harajuku Girls miatti botrány, Gwen Stefani azt megelőzően is nagy felháborodást keltett egy-egy kultúra kisajátítása miatt. 

Az 1990-es években Stefani

bindit viselt, egy hindu szimbólumot, amelyet – főleg az indiai nők – hagyományosan a homlokukon viseltek vallási okokból vagy annak jelzésére, hogy házasok.

Az énekesnő azonban még messzebbre ment, a színpadon ugyanis több alkalommal szárit – autentikus ruhát is magára öltött, miközben a No Doubt zenekar tagjaként szerepelt.

Az indiai kultúra kisajátítására vonatkozó vádak közepette Stefani azzal védekezett, hogy bindit és a szárit a kulturális csere szimbólumaként viselt bandatársával, az indián-amerikai Tony Kanallal akivel korábban randevúztak is.

A kilencvenes években az indiai kultúra mellett azonban egy afrikai népcsoportot is sikerült megsértenie az énekesnőnek,

Stefani ugyanis bantu csomókat, kukoricacsomókat és más fonatokat viselt egy időben, amelyek a fekete közösségből származtak – és nagy népszerűségnek örvendtek a körükben a 90-es években –, ami ismét kritikát váltott ki az énekesnővel szemben, ezúttal az afrikai kultúra kisajátítása miatt.

A bantu csomók egyébként az egykori dél-afrikai Zulu Királyságból származnak, ahol a haj fürtjeit a kozmoszban található formákhoz hasonlítják, és egyben szentnek tartják. Azt, hogy mennyire veszik komolyan a kultúrájukat a dél-afrikaiak, az is jól mutatja, hogy korábban megharcoltak a zulu „bantu” szó visszaszerzéséért is, amelyet a holland gyarmatosítók becsmérlő kifejezésként használtak rájuk, pedig a zulu nyelven ez mindössze népet jelent.

Ehhez mérten talán mondani sem kell, hogy Stefani megjelenéséért finoman szólva sem rajongtak...

A latin- és indián kultúrát is magáénak akarta

Ennyivel sem ért azonban véget az énekesnő ámokfutása, 2005-ben Gwen Stefani ugyanis kiadott egy videoklipet a Luxurious című dalához, amelyben chola-stílusú ruhában, azaz a latin-szubkultúra tagjainak jellegzetes viseletében látható, vékonyra hagyott szemöldökkel, feltűnően vastagra húzott ajkakkal és néhány képkocka erejéig a magyar köznyelvben leginkább asszonyverő néven ismert atlétában is megjelenik.

Amennyiben még ez sem lenne elég egy, az Egyesült Államokban amúgy is erősen megkülönböztetett népcsoport megsértésére, Stefani pinyátákat vert szét a klipben, amelyet követően őt is hasonló veréssel fenyegettek meg, nem egy alkalommal.

Stefani akkor azzal védekezett, hogy őt ténylegesen elbűvöli a latin-amerikai kultúra, illetve elmondta, hogy sokáig figyelte ezeket a lányokat, már iskolás kora óta, így szerinte teljesen hitelesen tudta alakítani és képviselni őket a klipben.

2012-ben aztán Stefani újra felhívta magára a figyelmet, amikor ismét egyesült a No Doubt zenekar, amely hamarosan kiadott egy cowboy- és indiai témájú klipet a Looking Hot című dalukhoz.

Az énekesnő ekkor egy tollas fejdíszbe és mokaszincsizmába öltözött indián hercegnőt alakított. Ennél azonban még messzebbre ment a csapat, a videoklip egyik jelenetében Stefanit szőke Pocahontas-figuraként kötözik meg, míg egy másik jelenetben egy máglya előtt táncol, akárcsak egy indián népi ünnepen.

A rajongók és az indián közösség kritikája közepette a No Doubt végül levette a videoklipet, és nyilvánosan bocsánatot kért a közösség számára sértő alkotás miatt.

Többfajú bandaként a sokszínűségre és más kultúrák figyelembevételére koncentrálunk. Az új videónkkal soha nem az volt a szándékunk, hogy megsértsük, megbántsuk vagy elbagatellizáljuk az őslakos amerikaiakat, a kultúrájukat vagy a történelmüket. Bár konzultáltunk indián barátainkkal és az indián kultúrával foglalkozó szakértőkkel is a Kaliforniai Egyetemen, most már rájöttünk, hogy megbántottunk embereket. Ez nagyon aggaszt bennünket, ezért azonnal eltávolítjuk a videót

– idézi a banda akkori szavait az Insider, amely hivatalos oldaláról ugyan valóban eltávolította a felvételt, az internet azonban nem felejt, és a felvétel azóta is megtalálható.

Úgy látszik, nem tanult a hibáiból Gwen Stefani még ezt követően sem, ugyanis 2016-ban a The Voice tehetségkutató zsűrijeként az egyik forgatáson szintén egy törzsi fonatban jelent meg, amiért ismételt támadások célpontja lett. 

Nem ő az egyetlen kultúrasértő 

A közelmúltban nemcsak a magát japánnak valló énekesnő, hanem több másik művész is átlépte a kulturális kisajátítás és a kulturális megbecsülés közötti vékony határvonalat, megkongatva a vészharangot, hogy ez valóban komoly problémává vált az iparágban.

2013-ban Katy Perryt például azzal vádolták meg, hogy a japán kultúrát alázta meg, amikor gésának öltözött az American Music Awards-on való fellépésén, majd szintén egy klipje miatt az indián kultúra semmibevételével és kisajátításával is megvádolták.

Hasonló kritikákat kapott Selena Gomez is, akit hindu vezetők szólítottak fel bocsánatkérésre, miután bindit viselt a homlokán a 2017-es MTV Movie Video Awards díjátadón.

Nem csak a női előadók részesültek azonban a nép haragjában hasonló tetteikért, 2014-ben Pharrell Williamst azért kritizálták, mert egy indián fejdíszt viselt az Elle Magazine borítóján, Zac Efron pedig amiatt lett támadásnak kitéve, mert kedvtelésből raszta hajat csináltatott magának.

(Borítókép: Gwen Stefani 2022. május 2-án. Fotó: Dimitrios Kambouris/Getty Images for The Met Museum/Vogue)

Aranyköpések

Könyv az életünkről, mindennapjainkról, azok nehézségeiről 14 kortárs író egy inspiráló novelláskötetben

MEGVESZEM
Dr. Máriás

Botrányalbum - 150 festmény tanulságos és vicces tanmesével

MEGVESZEM