III. Károly útja egy hánykolódó hajó fedélzetén vezet a palotába
További FOMO cikkek
- Medveczky Ilona a Barcelona futballistájáról: Azt hittem, belehalok, akkora volt a férfiassága
- Nehéz időszakáról vallott Balogh Levente: A Blaha Lujza téren omlottam össze, szerencsére a mentők hamar kiértek
- Ő lett Katalin hercegné jobbkeze
- Megszólalt régi barátja Andrei Mangráról: Nem ugyanaz, lelki és mentális problémákkal küzd
- Budapest is szerepel a legszebb és legolcsóbb karácsonyi vásárok listáján
Egyre közeleg III. Károly május 6-i megkoronázása, amelynek fontosabb részletei már mind napvilágot láttak. A korábbinál jóval rövidebbre és némileg modernebbre tervezett ceremónia délelőtt 11-kor veszi majd kezdetét a westminsteri apátságban, ahonnan az ünnepséget követően a királyi pár, illetve családtagjaik a Parliament utcán és a The Mall úton át fognak visszajutni a Buckingham-palotába. Néhány nappal ezelőttig még az is rejtély volt, hogy az utolsó pillanatban meghívott Harry herceg és Meghan Markle tiszteletüket teszik-e majd az eseményen, ám a palota közölte, a királyi sarj egymaga érkezik Londonba, míg neje Kaliforniában marad a gyermekeikkel.
Az ugyanakkor nem valószínű, hogy a herceg a szertartás utáni felvonuláson is részt vesz majd, ahogyan bácsikája, András herceg sem lehet ott, mivel egy ideje már nem látnak el hivatalos királyi teendőket. Emiatt a Buckingham-palota erkélyére sem fognak kiállni a frissen megkoronázott III. Károly és Kamilla királyné mellé. A pár – vagy sokkal inkább a koronázás – kedvéért egy történelmi jelentőségű ereklye is előkerül majd, az 1762-es aranyhintó, amelyen először III. György utazott.
Hintóból hintóba
A hírek szerint III. Károly és Kamilla királyné két hintót is használ majd az ünnepség során. A westminsteri apátságba a jóval modernebb, gyémántjubileumi hintón fognak érkezni, amelyet még II. Erzsébet királynő 80. születésnapjának tiszteletére készítettek, és először 2014 júniusában használták. Hat lóra van szükség a megmozdításához, és sok tekintetben inkább hasonlít egy autóra, mintsem hintóra. Kényelmes ülésekkel és lengéscsillapítókkal van felszerelve, illetve rendelkezik légkondicionálóval, fűtéssel, elektromos ablakokkal, és az alumíniumból készült karosszériáját hat hidraulikus stabilizátor erősíti.
Emellett ügyeltek arra, hogy a hintó a tradicionális értékeknek is megfeleljen, így az ülések karfái az egykori királyi jachtról származnak, ahogy néhány darabot belehelyeztek VIII. Henrik hadihajójából, a Mary Rose-ból, Isaac Newton almafájából, valamint Robert Falcon Scott és Ernest Shackleton felfedezők antarktiszi bázisainak maradványaiból. A tetején található aranyozott koronát a HMS Victory hajóról származó tölgyfából készítették, és egy kamerát is helyeztek bele.
III. Károly és Kamilla királyné Buckingham-palotába vezető útja a ceremóniát követően azonban jóval rázósabb lesz, mint amit a gyémántjubileumi hintóval odafelé megtesznek. Vissza ugyanis az arany állami hintóval fognak utazni. Ezt már a néhai II. Erzsébet királynő hetvenéves uralkodásának tiszteletére rendezett eseményen is London utcáin vonultatták fel, bár akkor nem ült benne senki, mivel az uralkodó végül nem vett részt a felvonuláson, hanem a Buckingham-palotából szemlélte az őt ünneplő tömeget.
Nincsenek túl jó véleménnyel róla
Az 1762-ben elkészült aranyhintóról eddig szinte kivétel nélkül minden korábbi uralkodó negatívan nyilatkozott. A vékony aranyréteggel borított, fából készült, négy tonnát nyomó hintót először III. György használta, és nyolc lóra van szükség a vontatásához. Sőt, húsz ember kell majd ahhoz is, hogy egyáltalán elmozdítsák a jelenlegi helyéről, a Royal Mewsból. A gyémántjubileumi hintóval ellentétben 261 éves társa egy jóval hagyományosabb belsővel rendelkezik, és a restauráláson kívül nagyobb felújításon nem is esett át.
Az aranyhintót 1831 óta minden koronázás alkalmával használják, azonban a legtöbb uralkodó kellemetlennek ítélte azon perceket, amiket ebben ülve kellett eltöltenie. IV. Vilmos például egy tengeren hánykolódó hajó fedélzetén való tartózkodáshoz hasonlította az élményt, Viktória királynőt nyugtalanította a hintó folytonos kilengése, így gyakran meg is tagadta a használatát. Hasonlóképp vélekedett II. Erzsébet királynő is, aki 1953-as megkoronázása után azt állította, a hintó úgy nyikorog, mint egy régi spanyol vitorlás, és kifejezetten borzalmasnak nevezte az utazást.
Olyasmi, mint egy mosógép, mivel az autók előre és hátra mozognak, a hintó az egyik oldalról a másikra
– fejtette ki Martin Oates, a Royal Mews vezető restaurátora.
III. Károlyéknak azonban a ceremóniát követően nem kell majd akkora távot megtenniük az aranyhintóval, mint annak idején II. Erzsébetnek. A királynő körülbelül nyolc kilométeren át ült benne a felvonulás során, ami érintette az Oxford és a Regent Streetet is, és két órán át tartott. A király és neje viszont csak két kilométert fognak megtenni a palotáig.
Előkerülnek a koronaékszerek
Ahogy a Buckingham-palota már megerősítette, a szertartás során Kamilla királyné egy arany-, kereszttel szegélyezett, illetve egy elefántcsontból készült jogart fog tartani, utóbbinak a tetején egy galamb is lesz. Korábban azt feltételezték, hogy az eredetileg II. Jakab feleségének készített jogar mégsem lesz a ceremónia része a trónörökös, Vilmos herceg elefántcsont-ellenes kampánya miatt. A palota álláspontja ugyanakkor az, hogy mint minden más történelmi gyűjtemény, úgy a királyi családé is tartalmazhat olyan tárgyakat, amelyekben van elefántcsont, viszont ezek csak az akkori kor ízlésvilágát tükrözik.
A koronázási ceremónia során előkerül még Szent Eduárd koronája, a birodalmi állami korona, az uralkodói gyűrű, a nagy állami kard, az 1820-ban készült, felékszerezett áldozati kard és az országalma. III. Károly Szent Eduárd székén foglal majd helyet, és a jobb kezében tartja az uralkodói jogart, amit 1661-ben készítettek, majd 1910-ben egészítették ki a világ legnagyobb gyémántjának tartott, 530 karátos Cullinan I, más néven Afrika nagy csillaga gyémánttal. A bal kezébe pedig egy galambbal díszített jogar kerül.
A szertartás alatt használni fogják még a legrégebbi koronázási ékszert, a kanalat is, amelynek létezését először 1349-ben jegyezték fel. Amikor a canterburyi érsek, Justin Welby királlyá koronázza III. Károlyt, az ampullából – amit VI. Henrik koronázásánál használhattak először – a kanálba önti a felszentelt olajat, és felkeni vele az uralkodót. A felkenéshez használt olaj egyébként afrikai cibetmacskáktól származó pézsmából készül. Ezt követően a királyt fehér, aranyberakású palástba öltöztetik, és megkapja az előbb említett koronázási tárgyak némelyikét, köztük a birodalmi állami koronát, az országalmát és a királyi gyűrűt, amit a jobb gyűrűsujjára helyeznek fel, illetve két arany csuklópántot is visel majd.
Milliókat fizet az állam
III. Károly megkoronázását jóval szerényebbre tervezték, mint édesanyjáét, II. Erzsébetét, akinek a koronázási ceremóniája már önmagában több mint három órán át tartott. Mint ismert, a királyi család fizeti a família tagjainak esküvőjét, azonban a koronázással járó költségeket már az állam állja, amik annak ellenére sem lesznek csekély összegűek, hogy egy rövidebb szertartásra lehet számítani. Az eddigi információk szerint az ünnepségsorozat költsége 100 millió fontra rúg.
II. Erzsébet idejében 1,5 millió fontot áldoztak a szertartásra, ami ma körülbelül 50 millió fontot jelentene. Egy forrás szerint III. Károly esetében azért ekkora a kiadás, mivel nagyon kell ügyelniük a biztonságra, ami hetven évvel ezelőtt még nem jelentett akkora problémát.