A vonalakból és számokból álló kód, amely teljesen másképp is mutathatna
További FOMO cikkek
- Férjhez ment Szarvas Andrea, Magyarország szépe
- Shakira ingyen odaadja egy rajongójának a Lamborghinijét, és csak táncolni kell érte
- Befektetőből üzlettárs: HR birodalmat építenek a Cápák közöttből ismert fiatalok
- Kovi kemény szavakkal reagált a női felnőttfilmes operatőr állításaira
- Andrei Mangra a dulakodásos botrányról: Számomra egy horrorfilm volt
Ma már meg sem lepődünk azon, hogy egy-egy megvásárolni kívánt termék vonalkódját leolvassák a kasszánál, azonban a különböző vastagságú vonalakból és számokból álló kód az évek során temérdek változáson esett át. Pedig a vonalkódok története nem tekint vissza hosszú múltra.
Az első vonalkód szabadalmát a 20. század közepén, 1949-ben nyújtotta be Joseph Woodland és Bernard Silver. Szabadalmuk leírta a vonalpárok és a számok ábrázolására szolgáló alapstruktúrát, amelyet több mint 70 évvel később ma is használnak.
Hiába azonban a fennmaradt hasonlóságok és struktúrák, a legnagyobb különbség a mai vonalkódokhoz képest szembetűnő, ugyanis azok nem függőleges vonalakat tartalmaztak, hanem koncentrikus körökből álltak, leginkább egy céltáblára hasonlítottak.
Woodland és Silver a kezdeti években küzdött azért, hogy sikerüljön felkelteni a cégek, társaságok érdeklődését találmányuk iránt, a vonalkódra azonban csak 1960-ban kezdtek felfigyelni. Ekkor készítette el a mérnök és fizikus, Theodore H. Maiman az első működő lézert, amely lehetővé tette a vonalkód mintázatának gyors dekódolását is, így a rendszer kialakítása egyre szükségszerűbbé vált.
More #IP for your move - barcodes track inventory like moving boxes. First #patent for barcode issued to inventors Woodland & Silver in 1952 pic.twitter.com/TCFoxgtinu
— USPTO (@uspto) September 21, 2017
Vasúti kocsik oldalán debütált, egységre volt szükség
Néhány évvel később, 1967-ben az észak-amerikai vasúti ipar is lépett, és bevezette a KarTrakot, amely a világ első hivatalos vonalkódrendszere volt. A KarTrak-vonalkódokat úgy fejlesztették ki, hogy automatikusan azonosítsák a vasúti kocsikat, amint azok elhaladnak a szkennerek mellett. Ezek a kódok azonban olyan különböző színű vonalakat alkalmaztak, amelyek inkább egy modern művészeti alkotásnak tűnhettek, mintsem a manapság használt vonalkódnak.
Hiába azonban a forradalmi találmány, a KarTrak koránt sem működött úgy és olyan pontosan, ahogyan azt előzetesen elképzelték, így mindössze néhány évvel később, az 1970-es évek közepe után abbahagyták az alkalmazását. Annak ellenére, hogy ez az első vonalkód, amelyet egy iparág hivatalosan is elfogadott, a színes szimbólumrendszer nem köszönt vissza a későbbi tervek és szabadalmak során. Azonban a KarTrak piacra dobásával egy időben az élelmiszeripar olyan események láncolatát indította el, amelyek végül a ma ismert vonalkód létrejöttét eredményezték.
Az 1960-as évek végén az üzletek különböző vonalkódprojekteket indítottak, amelyekben tucatnyi különböző típusú vonalkódszimbólumot álmodtak meg, így megesett, hogy bizonyos boltok termékein teljesen különböző kód volt látható – írja a CNN.
Az egyik ilyen szimbólum volt az első vonalkódokra hajazó, céltábla formájú kód is, amelynek szabadalmát ekkor már az RCA nevű vállalat birtokolta, mások azonban ettől merőben eltérő vonalkódot fejlesztettek. A Carecogn nevű cég egy saját, nap alakú szimbólummal igyekezett meglovagolni a trendet, míg a Litton a szivárvány formájú alakzatával próbálta tartani a lépést. Az ipar azonban hamar ráeszmélt arra, hogy ez a fajta kísérletezés nem tarthat sokáig, és egy egységes rendszer kiépítésére van szükség.
Az IBM tarolt
Ekkorra már a legtöbb iparági szereplő felismerte, hogy a vonalkódok csak akkor működhetnek a készletezés és a fizetés automatizálásában, ha az élelmiszeriparban mindenki egyetért ugyanazon szimbólum használatával. Ellenkező esetben a rendszer túl bonyolult és drága lenne. Emiatt 1971-ben bizottságot alakítottak, amelynek feladata egy iparági szabvány kidolgozása és egy olyan szimbólum kiválasztása volt, amelyet egyhangúlag elfogadnak.
A bizottság ekkor álmodta meg a ma is ismert univerzális termékkódot, így már csak a mindenki által elfogadott, egységes szimbólum kiválasztására volt szükség. Több cég terveit és koncepcióit is megvizsgálták, amelyek közül végül hét darab különböző vonalkód került be a döntőbe. A kezdeti szakaszban az RCA céltáblakódja volt az, amelyet listavezetőnek tartottak, mivel ez volt az egész rendszer eredeti darabja, ráadásul a vállalat jelentős cégnek számított a piacon, így észszerű választásnak tűnt. Igen ám, de a koncepció fő versenytársa, az IBM is felkeltette a bizottság érdeklődését a kódjával, amelyet az 1970-es évek elején alkotott meg George Laurier.
1971 és 1973 között alaposan megvizsgálták és tesztelték a hét döntőst, meghallgatták az egyes vállalatok előadásait, és többször üléseztek, hogy megvitassák a döntést. A versenyben az RCA és az IBM továbbra is az élen járt, és kissé meglepő fordulattal Joseph Woodland – a „vonalkód atyja” és a céltáblaszimbólum feltalálója – is kiállt az IBM szimbóluma mellett a saját találmányával szemben.
Az RCA érezve a nyomást zsarolni kezdte a bizottságot, hogy amennyiben nem az ő találmányukat választják, teljesen kivonulnak a piacról. Az ítészeket azonban ez nem hatotta meg, az 1973 márciusában esedékes döntés során
az IBM ma is ismeretes vonalkódját választották.
A függőleges vonalakból és számokból álló kód így iparági szabvány lett, és a legelső univerzális termékkódot 1974. június 26-án be is olvasták egy élelmiszerboltban Troyban, Ohio államban. Figyelemre méltó, hogy a bizottság által választott szimbólum majdnem 50 évvel később is rendkívül erős és szinte mindenhol használatos, pedig lényegében ezek semmit sem változtak a hetvenes évek óta.
A vonalkód használatát a Wikipédia szerint itthon először a Skála Nagyáruház vezette be 1984-ben, de széles körben csak a kilencvenes években vált elterjedtté.
(Fotó: Paul Bradbury / Getty Images)