A szülők a keresőbe gépeltek, miközben IShowSpeed Budapesten a gyerekeiknek őrjöngött

További FOMO cikkek
-
Harry herceget bántalmazással és hatalommal való visszaéléssel vádolják
- Istenes Bencének két ideg-összeroppanása volt
- Havas Henrik: Be kellene fejezni a hazudozást Puhl Sándor halálával kapcsolatban
- Megalázó nyugdíjból kellene megélnie Galkó Balázsnak
- Kisfia az 53. emeletről zuhant ki, de a gyász és a függőség sem győzte le
Hiába volt már több mint egy hete, a közösségi oldalakon továbbra is vírusosan terjednek a Budapestre látogató tartalomgyártó IShowSpeedről készült felvételek, amelyek láttán egy laikusban nem alaptalanul merülhet fel a kérdés, hogy vajon vele van-e a baj, hogy nem tudja ki ő, és hogy miért követik több százan az utcán, miközben például kutyáknak ugat. Szó szerint…
De ki is ő, és miért lehet körülötte ekkora felhajtás?
Ahogyan arról ebben a cikkünkben bővebben is írtunk, IShowSpeed azaz Darren Jason Watkins Jr. 2005-ben született az ohiói Cincinnattiben. YouTube-csatornáját 2016-ban hozta létre, ahova különböző gameplayeket töltött fel – olyan videókat, ahol videójátékokkal játszott, közben pedig igyekezte szórakoztatni a közönségét. 2017 decemberében kóstolt bele először a livestreamelésbe.
Ki az az IShowSpeed, aki kutyákkal ugatott Budapesten, majd dobott egy szaltót a gulyástól?
Botrányok övezik a nevét, mégis megkerülhetetlen.
2022 júliusában lépte át a 10 milliós követőbázist (ez mára már 27 millió feliratkozó), miután a szobájában gyújtott meg egy Pikachu alakú tűzijátékot, amely majdnem leégette a házát – ekkor kapta fel a mainstream média. Élő közvetítéseit azóta több tízezren vagy akár százezren is követik, hirtelen jött népszerűségének köszönhetően pedig Cristiano Ronaldóval és több állam vezetőjével is találkozott már.
A közösségi médiát uraló felhajtásról és a népszerű streamert övező felhajtás miértjeiről dr. Zelena Andrással, a Budapesti Gazdasági Egyetem tanszékvezető egyetemi docensével, közösségimédia- és magatartástudós szakértővel, és dr. Szűts Zoltánnal, média- és digitálispedagógia-kutatóval, az Eszterházy Károly Egyetem Pedagógiai Karának dékánjával beszélgettünk.
Jobban ismerjük a tartalomgyártókat, mint az osztálytársainkat vagy kollégáinkat
Dr. Zelena András szerint amiatt lehet ma egy tartalomgyártónak ekkora sikere, mert az online platformoknak köszönhetően olyan kapcsolatot tud kialakítani a követőivel, ami számukra sokszor jóval bensőségesebb vagy informatívabb, mint az, ha leülnének egy osztálytársukkal vagy kollégájukkal váltani két szót.
Az online világnak van egy rendkívüli hozadéka, tulajdonképpen megszüntették a földrajzi határokat. Az influenszerek, tartalomgyártók és streamerek beköltöztek a nappalinkba, a hálószobánkba, a telefonunkba, a mindennapjainkba, így bepillantást nyerünk lakásaikba, pillanataikba. Pontosan ezen határok elmosódása miatt érezhetjük azt, hogy valakit ismerünk, érzelmeket táplálhatunk iránta, rajongásunk tárgyává válhat. Azt gondolom, hogy az online jelenlét nagyon intenzíven elment abba az irányba, hogy bár felszínesnek tetsző és egyoldalú, de mély kötődést alakít ki a rajongott személy és a rajongó között
– vélekedett a szakember, aki szerint elképzelhető, hogy egy gyerek tényleg jobban ismeri Dancsó Péter szobáját, vagy WhisperTon bútorait, mint a saját osztálytársai otthonát, szokásait, életét.
A magatartástudós szerint mindez amiatt lehet, mert a rajongásnak van egy olyan pszichológiája, hogy közösségbe helyez bennünket, és társakat, beszédtémát biztosít számunkra.
„Lehet valaki az iskolai közösségében népszerűtlen, izolált, magányos, de ugyanúgy részt vehet egy ilyen eseményen, és ugyanolyan eséllyel tehet szert barátokra, mint népszerű társai. A csoportlélektan és a társadalomlélektan azt mondja, hogy a gyerekek azért rajonganak valamiért, hogy önmeghatározásukban segítse őket. Mintákat követnek szóhasználatban, öltözködésében, elszakadnak a szülői mintáktól, és átalakítják a kapcsolódásukat velük, miközben a rajongott tartalomgyártóval akár üzenetváltás és beszélgetés is történik. Így már a rajongói levelekkel ellentétben nem 5-6 lépcsőből jutunk el valakihez, hanem megvan a direkt kommunikációnak a lehetősége, és ez is erősíti a kapcsolatot, a rajongó és a rajongott személy között” – magyarázta.
Hozzá hasonlóan dr. Szűts Zoltán sem tartja meglepőnek a streamert övező elképesztő rajongást, szerinte a kérdés csak az, hogy a személyes márkáját meddig tudja úgy építeni, hogy az a figyelem középpontjában tudjon maradni.
Ahogy a tartalomfogyasztási szokások, úgy a tartalom-előállítói viselkedés is megváltozott. Az IShowSpeed-jelenség világosan megmutatja, hogy az influenszerek egyszerre viselkednek világot magyarázó történetmesélőként, életmódguruként és celebként. A zenészekre, sportolókra és influenszerekre hasonlítanak. Nem kétséges, hogy az utóbbiaknak is van teljesítményük, de ez adott esetben maga a hype, amit generálnak a közönséggel való interakció során. Más kérdés, hogy ez az ismertség addig tart, amíg meg tudja ragadni a figyelmet, és a brandje egyedülálló a piacon
– emelte ki a média- és digitálispedagógia-kutató. Véleménye szerint a sikerének titka sem ördögtől való, hiszen „abban rejlik, hogy a brandjével a fiatalok könnyen azonosulni tudnak. Azt a – látszólagos – szabadságot testesíti meg, amit mi nem élvezhetünk ilyen gondtalanul. IShowSpeed ráadául remekül ráérzett arra, hogy a követőkkel a való világban is foglalkozni lehet és kell. A követői pedig a való világban azért találkoznak vele, hogy bekerüljenek a videójába. Ördögi kör ez.”
Egy gesztus is elég a kapcsolódáshoz, de mit szólnak a szülők?
Azonban hiába fogadjuk el azt, hogy az IShowSpeed-rajongók százai követik az utcán a streamert amiatt, mert úgy érzik, ismerik őt, jogosan gondolhatnánk, hogy egy kapcsolathoz két ember kell – tehát a másik féltől is elvárnánk valamit a rajongásunkért cserébe. Dr. Zelena András szerint ezt a legtöbb influenszer és tartalomgyártó meg is adja, még ha nem is anyagiakban, mint ahogyan legtöbbször a követőik őket támogatják.
A véleményformálóknak és tartalomkészítőknek mindig adniuk kell magukból
valamit. Ez egyfajta jutalmazási gesztus. A kutyusnak is adunk jutalomfalatot, ha visszajön. Nagyon embertelennek vagy tudományoskodónak hathat ez a mondat, de gyakorlatilag az influenszer is ilyen jutalomfalatokkal tartja életben a kapcsolatot a rajongóival. Mindig megmutat valamit magából, az életéből.
– emelte ki az egyetemi docens, aki szerint a hangsúly az információmorzsákon van. Hiszen ha egy vlogger kiírja, hogy hétkor kezdődik az előadása, ahol nagy bejelentésre készül, akkor minden bizonnyal a követői nagy része tűkön ülve várja majd azt, hogy elindítsa az adást. Ezek a jutalommorzsák ugyanis kialakítják azt a függést, azt az addikciót, ami akár egy szenvedélybetegségben is testet ölthet. Csupán azért, mert kíváncsiak arra, hogy az adott személy hétkor mit fog bejelenteni.
Hozzátette, ha „klinikai vagy laborkörülmények között nézzük, a rajongóban a sztárfocista, a sztármodell, a DJ, a sztárzenész ugyanazt a boldogsághormont váltja ki, és ugyanúgy megveszi valaki a Titanic roncsainak darabját, mint a kedvenc tartalomgyártója által készített pólót. Mindegy, hogy valaki egy sikeres sportoló vagy egy videókat készítő tinédzser, ugyanazokat a kémiai folyamatokat váltják ki, hiszen a rajongóiknál endorfin termelődik, ami boldogságot kelt és érzelmeket generál”.
Persze a közösségi média kapcsán már meg sem lepődünk azon, hogy a népszerűsége mellett az előnyökről és a hátrányokról is beszélni kell – még akkor is, ha egyénekre vetítve mindez nagyon szubjektív lehet.
Mindez akkor válik károssá, ha a minta, amit az influenszer közvetít, negatív, vagy ha az adott fiatal nem lát vonzóbb pozitív mintát a családban, és nincs kivel megbeszélnie a gondolatait. Több olyan fiatal van a közelemben, akik abszolút pozitívan látják az IShowSpeed-jelenséget. Ők azokat az elemeket látják meg, amikor hajléktalannak ad pénzt vagy kötetlenül beszélget a rajongóival
– emelte ki Szűts Zoltán, aki szerint pozitív hozadéka van ezeknek, de „alapesetben az nem érték, ha valaki egy közösséghez tartozik, hanem minden azon az értékrenden múlik, amit az a közösség vall. Néha a harsányság kell ahhoz, hogy átmenjen az üzenet.”
És hogyan reagálnak a szülők minderre? Dr. Zelena András szerint erre egy egyszerű, ám annál különlegesebb dolog adhat magyarázatot.
Amikor megjelent ez a fiatal, akkor a Google keresési találatok az ő nevét hozták ki az elsők között. Szinte biztos vagyok abban, hogy nem azok kerestek rá a nevére, akik ismerik és várták itthoni felbukkanását, mert azok követik, és azt is tudták, merre jár. A szülők voltak azok, akik meg akarták érteni, hogy mégis ki ez az ember, és beírták a Google-be
– vélekedett.
A szülők ugyanis szerették volna tudni, hogy a gyerekük ki miatt indul útnak az este közepén, költi el ajándékokra a keményen összespórolt zsebpénzét, vagy kinek a társaságában tölti otthonról elrohanva a napját. Hiszen senki se szeretné ha a gyereke veszélybe vagy rossz társaságba kerülne, így teljesen megalapozott reakció a szülők részéről az, hogy azonnal rákeresnek az aktuális rajongás tárgyára.
„Azt gondolom, hogy az online jelenlét nagyon intenzíven elment abba az irányba, hogy felszínes, de mély kötődést alakít ki a rajongott tárgy vagy rajongott személy és a rajongó között, így nem meglepő az sem, hogy ennyien követték végig a tartalomgyártót a budapesti tartózkodása alatt” – zárta a beszélgetést.
Az IShowSpeed magyarországi látogatásáról készült videó ide kattintva, vagy alább tekinthető meg.
(Borítókép: Neil Baynes / Getty Images Hungary)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- FOMO
Hollywood apucija meghódíthatta Jennifer Aniston szívét
A rajongók oda meg vissza vannak a boldogságtól.
március 27., 08:37
- FOMO
Ben Affleck kitálalt, ezért váltak el Jennifer Lopezzel
Nem volt botrány, sem szappanopera.
március 26., 19:16
- FOMO
Gálaesten ünnepelték a magyar tévések legjobbjait, RTL–TV2: 7–6
Majka majkásan beszólt a TV2-nek.
március 27., 09:12
- Mindeközben
Titokban összeházasodott Henry Kettner és párja, gyönyörű helyen keltek egybe a szerelmesek
2 órája
- Címlapon
Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után
Nincsenek jó napjai a magyar gazdaságnak.
2 órája
- Címlapon
Az EU vészhelyzetre készítené fel a lakosságot, de mit mondanak a magyar prepperek?
Megnéztük, hogyan éljük túl a 73. órát.
6 órája
- Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja
Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.
tegnap, 17:11
- Címlapon
Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése
Rolls-Royce-külső, hibrid hajtás, éjjellátó rendszer – ilyen az orosz csúcslimuzin.
tegnap, 19:58
- FOMO
Szekta rabja lett a Trónok harca színésznője, őrizetbe is vették miatta
2026-ban megjelenő memoárjában mesél a részletekről.
március 27., 08:20
- FOMO
Óriási botrányba keveredett Harry herceg, nagy hibát követett el
Fel kellett adnia az alapítványt, amelyet az édesanyja emlékére hozott létre.
március 26., 13:28
- FOMO
Nők milliói mennek keresztül azon, amin Beatrix hercegnő
A diszlexiások támogatása mellett mostantól a koraszülés területén is a lehető legtöbbet akar segíteni.
március 27., 14:23
- FOMO
Heath Ledger teljesen padlóra küldte színésztársait
Michael Caine nosztalgiázott a színészről új könyvében.
március 28., 06:38
- Címlapon
Karácsony Gergely kidőlt a Fővárosi Közgyűlés ülése után
Ferenc pápa, Yes Minister, South Park és Bud Spencer – ilyen volt a márciusi közgyűlés.
2 órája
- Mindeközben
Ez az a videó, amit inkább nem akartunk látni: így bánnak a csomagjainkkal a reptereken
2 órája
- Címlapon
Pusztító dróncsapás érte Ukrajna egyik legnagyobb városát, egy kórházat is eltaláltak
6 órája
- Címlapon
Hollywood sötét hercege három évtizedig állt az FBI szolgálatában
Walt Disney felnőttkorát alapvetően határozták meg gyermekkori élményei.
25 perce
- FOMO
Szoboszlai Dominik feleségül vette szerelmét, megvan az első fotó az esküvőről
A válogatott labdarúgó szűk családi körben vette el Buzsik Borkát.
március 27., 19:12
- FOMO
Szabó Zsófi: Nagy Feró úgy vonaglott a rúdon, mint egy tini srác
A Beatrice legendája Schmuck Andorral párbajozott.
március 23., 23:00
- FOMO
Titokban szúrják magukat gyógyszerrel az egyetemisták a látványos fogyás érdekében
Minden a sztárok fogyasztószeréről, az Ozempicról.
március 23., 12:10
- FOMO
Curtis testvére az utolsó szó jogán is ártatlannak vallotta magát a Katzenbach-gyilkosságban
Áprilisban hoz ítéletet a bíróság a megölt MTK-s labdarúgó ügyében.
március 26., 10:48
- FOMO
Kényszeresen meg akarnak felelni, közben öngyilkos fegyverré válik kezükben a pénz
A financial fawning kártékonyságából csak a határok felállítása jelenthet kiutat.
március 27., 18:37
- FOMO
Rákosrendező helyett Bécsben vásárolt be a dubaji befektető
Tulajdonost cserélt az osztrák főváros egyik neves luxusszállodája.
március 26., 11:48
- FOMO
Javul Galambos Lajos egészségi állapota, hamarosan ismét zenélhet
A bilincs is lekerül.
március 25., 21:25
- FOMO
Annyi arany gyűrű tűnt fel a képernyőn, hogy a legcsicsásabb zaci is megirigyelhette
Elstartolt az RTL új vetélkedője, mi megnéztük.
március 25., 06:07
- FOMO
Sztrókot kapott a NOX egyik alapító tagja
Nagy Tamásnak emiatt kellett kihagynia a legnagyobb koncertjét.
március 25., 06:04
- Címlapon
Valóban akkora hős volt Hunyadi János, mint ahogy azt gondoljuk?
Életkora merő találgatás, karrierjét csupa rejtély övezi.
3 órája
- FOMO
Gundel Takács Gábor: Csak a fizetésért nem kell olyan műsort csinálnom, ami nem jó
Thanost és A Gyűrűk Ura szereplőit is felülmúlja a műsorvezető az RTL új vetélkedőjében.
március 24., 16:32
- Mindeközben
Egymásba szeretett a Megasztár énekesnője és a Hogyan tudnék élni nélküled? színésze
tegnap, 19:22
- FOMO
Sebestyén Balázs páros lábbal szállt bele Szoboszlai Dominikba
Nem tetszett neki a focista kommentárja.
március 25., 15:56
- FOMO
Velencei luxusesküvőn mondja ki a boldogító igent a világ egyik leggazdagabb embere
Ez a szerelem tényleg az űrbe repít.
március 24., 17:24
- Mindeközben
Előkerült egy férfi, aki jobban hasonlít a Harry Potter sztárjára, Rupert Grintre, mint maga Rupert Grint
tegnap, 17:48
- FOMO
„Papám többször betörte mamám orrát, én inkább a megcsalást választom”
Még a szakemberek szerint sem akkora bűn a hűtlenség, akár új esélyt is jelenthet.
március 25., 20:31
- FOMO
Busás sikerdíj a legjobb szeretőnek az 1057 férfivel ágyba bújó influenszertől
Bonnie Blue állja a betaníttatás költségeit.
március 25., 06:51
- FOMO
A finnek titka a sisu, a nem kidobható világ, amely javítható, fejleszthető
Itt a megfejtés, miért lettek nyolcszor egymás után a legboldogabb nemzet a világon.
március 24., 21:06