Utazás a vadkeletre: a magyar imperializmus kísérleti terepe a századfordulón
Bosznia mostanában sem az a kimondott Bibione, ha turizmusról van szó, de egy bő évszázaddal ezelőtt még kevésbé számított közkedvelt úticélnak. A Fortepanon jó néhány külföldi útikép van a világból, szépen látszik belőlük, hogyan íródnak át a bakancslisták, mikor mik a kihagyhatatlan helyszínek, milyenek a szokásos képbeállítások, mit fog be a „turista pillantása”. Bosznia-Hercegovináról azonban idáig talán nem is szerepelt egy sem.
Ezért is volt egyedi és izgalmas az a talán 1903-ra datálható album, amely egy délszláv utazás felvételeit rejtette. Igényes összeállítás, az album hátoldalán a Kodak gyár eredeti pecsétjével; az előhívott képeket rögtön egy kompakt albumban kapták vissza a tulajdonosok. A fényképek készítői ismeretlenek, az sem teljesen biztos, hogy magyarok voltak az elkövetők, de mivel a baráti társaság utazásáról fennmaradt képek közül az elsőn egy balatoni fürdőház látható Földváron, az világos, hogy - Zágráb érintésével - Magyarországról utaztak Boszniába.
Az egyszeri turistának ettől még nem kellett veszélyben éreznie magát, de biztos, hogy az informáltságra adó úriember tisztában voltak a politikai kontextussal. A sajtóból tudnia kellett, hogy nemzeti érzelmű horvát ellenzéket szétzúzó horvát bán, Kuen-Héderváry 1903-ban zűrös helyzetéből átült a magyar miniszterelnöki székbe - hogy aztán néhány hónap múlva kibukjon belőle. Talán azt is sejtették, hogy Budapest nem a horvátoktól tartott elsősorban, hanem az ekkor még zsenge hajtásokat hozó jugoszlávizmustól; attól, hogy egymásra találnak a magyar szemmel nézve kalandorpolitikát folytató, a délszláv egységet “balkáni Piemont”-ként megvalósítani akaró szerbekkel; ami teljesen felborítaná a Monarchián belüli erőviszonyokat, a remélt “magyar hegemóniát”.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)
Bár névleg oszmán fennhatóság alatt maradt, az 1878-as okkupáció után Boszniában a Monarchia hadserege és hatóságai vették át az uralmat. Európán kívüli gyarmatbirodalom hiányában a tartomány hasonló szerepet játszott a Habsburg Birodalom számára, mint más nagyhatalmaknak az igazi kolóniák. A balkáni terjeszkedés az érdekszférák kiterjesztése mellett civilizátori küldetést is jelentett - az ideológiákban mindenképpen.
A Monarchián belül komoly osztrák-magyar versenyfutás volt Boszniáért. Bár a közös pénzügyminisztérium irányítása alá tartozó tartomány a “szláv elem” súlyát magyar szempontból veszélyesen továbbnövelte, nem akartunk lemondani a megszerzéséről, sőt. A kibontakozó magyar imperialista eszme szerint a “magyar, mint vezetésre termett faj” missziója a nyugat és a kelet közötti közvetítés - valami ilyesmi lett volna a “magyarság balkáni hivatása”.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)A jajcei fotók és a Csontváry stílusa közötti kapcsolatról először Zuh Deodáth írt. Ő úgy látja, egy sajátos realizmus hatását is lehet itt látni, egyfajta fotografikus realizmusét. Ahogy például Csontváry a vízesést megfesti: bár a víznek ez az elmosódó ábrázolása nem a “valóságos” látványt tükrözi, eléggé emlékeztet a vízesések gyakori, hosszú expozícióval készített felvételeire. Miközben tehát Csontváryt a korát megelőző, modern, szürreális-látomásos festőnek szokták tartani, kompozícióit valószínűleg sematikus fotók és színezett képeslapok is inspirálták. (Fotó: Fortepan / FORTEPAN)
A Neretva felett átívelő mosztári Öreg híd, a híres Stari Most. Ismerős, ugye? Csontváry egyik leghíresebb festménye szinte pontosan ebből a perspektívából készült. Vannak olyan művészettörténeti vélemények, hogy Csontváry képei legalább annyira gyökereznek a 19. századi romantikus tájképfestészetben, mint a modern stílusokban. Az emberek hiánya, a színek, a háztetők, a kép egészének nem nagyon megfogalmazható atmoszférája persze a Római híd Mosztárban-on is mind egyéniek, csak rá jellemzők, "csontváryasak". De hogy a fotókon semmi nem lenne a beteg zseni által meglátott és felmutatott misztikumból, azt azért nem lehet mondani. Ha már nagyon misztikusak akarunk lenni, azt is mondhatnánk, hogy Bosznia és Csontváry ösztönösen egymásra talált - és ki tudja, ha homályosan is, de talán a századfordulós utazók is éreztek ebből a semmiféle modern hatalom által még uralni nem képes másik valóságból valamit. Az ő dolguk, az ő titkuk. A képeik viszont most már a mieink is.
(Fotó: Fortepan / FORTEPAN)
Rovataink a Facebookon