Fák, tetők, kémények fölé fémvázak emelik
a csönd állatfényvirágait,
az éj pillanat-lényeit,
elektromosság-szörnyeit.
[...]
És piros, sárga, zöld
fényvonalakkal
óriás söröskorsót
rajzol az esőbe az este.
Megszületik az elmúlásba esve.
Aranykorsóban aranysör pezseg,
aranykorsó okád villany-fürtöket.
Csurog a nyálkás kövezetre a foszforhab,
villanyfoszfor.
– többek között így ír az Oktogon neonreklámjairól Juhász Ferenc nagyszerű versében ( Babonák napja, csütörtök: amikor a legnehezebb ). Az 1956-os forradalom utáni elkeseredett, majd a helyzetbe egyre jobban beletörődő hangulatot hátborzongató érzékletességgel ábrázoló, hipnotikus vers vibráló színekkel festi le a neonszocializmus világát, azt a korszakot, amiben minden korábbinál több neonreklám árasztotta fényét a főváros utcáin. A neonok persze nem a kommunista, szocialista tervgazdaság találmányai, a budapesti éjszakákat bevilágító fényreklámok az I. és II. világháború között élték első virágkorukat, de tény, hogy a puha diktatúrának köszönhetjük a legszebb, legszínesebb korszakát Budapestnek.
Az Oktogon, mint a főváros egyik legfontosabb tere mindig is hű lenyomata volt az adott kor politikai-gazdasági viszonyainak. A tér nevében is gyakran változott: a XIX. században még Nyolcszög tér, a XX. század elején Oktogon, 1936-45 között Mussolini tér, 1945-50 között ismét Oktogon, 1950-90-ig November 7. tér, majd 1990 óta ismét Oktogon. Ezzel párhuzamosan nemcsak a neve, de a tér arca is folyamatosan változott, a neonreklámok állandó cserélődését mutatják be a Fortepan alábbi képei.
1890-1900 körüli kép az Oktogonról. A cégtáblák, reklámfeliratok még csak festett táblák, a neonreklámok az 1910-es években kezdtek világszerte elterjedni. (Fotó:
Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.179 / FORTEPAN)
1929. Az Oktogon a Hősök tere felé nézve. Jobbra "Albus szappan" és "Orion izzólámpa" – két magyar termék neonreklámja. A taxik és autómobilok közt egy Mávag NAG 204 magyar gyártmányú autóbusz feszít a kép jobb szélén. (Fotó:
Pesti Brúnó / FORTEPAN)
Az előző képhez képest egy év a különbség, a változás bámulatos. A szappanreklám lekerült, lett helyette vagy nyolc másik: Modiano, Váncza keksz, Steiner keksz, Winter szén, fa, kox, Vatea rádió, Bemberg selyemharisnya, valamint színházi és revüműsorok reklámjai. (Fotó:
Pesti Brúnó / FORTEPAN)
1937 körül készülhetett ez a körfotó, legalábbis bal oldalt a Párizsi Világkiállítás neonreklámja erre utal. A teret a Tungsram hatalmas, tetők fölé magasodó neonja uralja, a Zwack unicum és a Modiano cigaretta reklámja fölött. A margitszigeti Parisien Grill Revue Dancing mulató neonja szenzációs műsort ígér. Balra lent a Savoy Kávéház neonja látható még. (Fotó:
Pesti Brúnó / FORTEPAN)
1946. május elsejei felvonulás. A kalapácsos munkások feje fölött a szlogen: "Kérjen eredeti Cinzano vermouthot". A szovjethatalom már a kanyarban, a hanyatló nyugat termékét reklámozó neonnak nem sok van hátra. Az épület sarkán egy Törley pezsgőt hirdető neon látható még. (Fotó:
Berkó Pál / FORTEPAN)
1946-47 körüli lehet a kép. A Tungsram izzólámpás neonja lekerült, helyére még nem raktak semmi. A Zwack tartja magát, ahogy a Philips rádió is. Urai (Unterberger) Oszkár fényreklám cége, az Atom Neon szintén megélt még pár évet a II. világháború után. (Fotó:
FORTEPAN)
Kicsit ereszkedjünk le a járókelők közé ennek az 1946-ban készült kép segítségével. A fotós az Abbázia kávéház felől a Savoy kávéház felé nézve örökítette meg az elegáns, virágcsokros párt. Jobbra fölül egy a Nektár Sör egészségességét hirdető neon látható. (Fotó:
Berkó Pál / FORTEPAN)
1948: a Kőbányai Sörgyár minőségi Polgári Söre magasodik a tér fölé. Alul, utcaszinten a Claridge kávéház és étterem neonja látható az árnyékoló fölött. A Claridge 1945-től 1950-ig üzemelt, falai közt kabaréesteket, felolvasásokat is tartottak. (Fotó:
Mihalik István / FORTEPAN)
1949: a Philips Rádió – amit hazánkban is gyártottak licensz alapján – neonja még tartja magát, de a sötét Rákosi-kor közeledtét jelzik a politikusi arcképek a ház homlokzatán. Bal szélen az új neonnal jelentkező Tungsram villanykörtéjének sarka lóg be. (Fotó:
Kovács Márton Ernő / FORTEPAN)
1952: a Cinzano vermutnak befellegzett, helyére a magyar-szovjet közös légitársaság, a Maszovlet neonreklámja került. Megvan még a Törley, a Nektár és a Savoy is. A kép igazi kuriózuma persze a motoros kerekesszék az előtérben. (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
Kommunizmus ide, tervgazdálkodás oda, a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. Li-2-es repülőgépet ábrázoló neonreklámja irtó jól nézett ki (1952). (Fotó:
Magyar Rendőr / FORTEPAN)
1954: "Szebb fény, jobb fény, több fény" – mondja a Tungsram izzólámpa új reklámja. Előtte egy társadalmi céllal készült, márkafüggetlen neon – a szocialista neonreklámok jellegzetes típusa –, ami arra szólítja fel a dolgozókat, hogy saját érdekükben kössenek biztosítást. Középen ugyancsak állami neonok: felül a Melléktermék- és Hulladékhasznosító Vállalat, a MÉH hirdetése: "Gyűjtsd a vasat és a fémet! Add át a MÉH-nek!", alatta pénzügyi jótanács: "Tartsd a pénzed takarékpénztárban! Előnyös! Kényelmes! Biztonságos!" (Fotó:
UVATERV / FORTEPAN)
Az Oktogon az ötvenhatos forradalom idején. Az OTP neonja (a fotó bal fölső sarkában) ezt üzeni: "Országos Takarékpénztár – az ország minden részében a lakosság rendelkezésére áll". A lakosság egy jelentős része pár hét múlva elhagyja az országot. (Fotó:
Nagy Gyula / FORTEPAN)
1958: a November 7. téren áthaladó Warszawa M-20 típusú személygépkocsi fényét a Kőbányai (már nem Polgári) Sör reklámja emeli. Az Ibusz utazási iroda portálja is saját neont kapott, és mint látható, a Claridge kávéház helyén Filatélia bolt nyílt, a bélyeggyűjtők legnagyobb örömére. (Fotó:
Eperjesi Gyula / FORTEPAN)
Éjszakai kép 1959-ből: az OTP neonja mellett neoncsöves utcalámpák világítják be a nyolcszögletű teret. (Fotó:
Mészáros Zoltán / FORTEPAN)
1960: új neonok a téren. A Tungsram helyét a Fővárosi Nagycirkusz animált hirdetése foglalta el: este ha felkapcsolták, rajta két zsonglőr dobált egymásnak buzogányokat. A Divatcsarnok rendőrfigurás neonja a Népköztársaság úti áruházba terelte a konfekció-ruházatra vágyó dolgozókat. (Fotó:
Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11 / FORTEPAN)
1960: az Abbázia étterem fölött már látható a Totó-Lottó legendás neonja a "Telitalálat!", ami egészen a kétezres évek közepéig volt az Oktogon dísze. A neonszocializmus egyik utolsó darabja szemétdombon végezte 2006-ban. (Fotó:
Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11 / FORTEPAN)
"Tánc mindennap" – a Savoy étterem bejárat fölötti neonja, 1960-ban. (Fotó:
Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11 / FORTEPAN)
1968: Biztosítás – Biztonság! - frissült a biztosítós neonreklám, és a Tungsram visszavette a helyet a cirkusztól. De ne menjünk el szó nélkül a kép bal szélén föltűnő csehszlovák Velorex mellett sem! (Fotó:
Erdei Katalin / FORTEPAN)
A hetvenes években már-már a londoni Picadilly Circus neonforgatagához fogható volt a November 7. tér arculata. Ez az időszak volt körülbelül a "neonszocializmus" csúcsa, a nyolcvanas években kezdődött a hanyatlás, majd a kilencvenes, kétezeres években szinte teljesen eltűntek az utcákról a neonreklámok, ma már csak néhány példány látható belőlük, olyan pedig, ami működik is, csak elvétve. (Fotó:
Chuckyeager tumblr / FORTEPAN)
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!
Rovataink a Facebookon