Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nyolcéves negatív csúcs vár az autópiacra

2009.04.23. 18:31 Módosítva: 2009-04-23 18:33:26
Ha csak 45 millió új autót sikerül értékesíteni, akkor végképp beroskadhat az autóipar, vélekedik a PricewaterhouseCoopers. A cég szerint a pozitív forgatókönyv az utóbbi nyolc év negatív rekordja (52 millió eladott négykerekű) lenne, ami már biztosítja a túlélést, és némi növekedést is hozhat. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha a kormányok mentőakciói sikerrel járnak. Mindenesetre Nyugat-Európában egy kicsiot már javult a helyzet.

Ha a kormányok mentőakciói sikerrel járnak, és 2009 második féléve némi javulást hoz, úgy 54 millió darab új személyautót dobhatnak idén piacra. Ám ez a mennyiség is az utóbbi nyolc év negatív csúcsa lesz, jósolja a PricewaterhouseCoopers (PwC). Aminek pesszimista forgatókönyve 45 millió új kocsival számol és ebben az esetben a világméretű iparág szerkezete működésképtelenné válik.

A 2008-as kilátások eleve meglehetősen borúsak voltak és a gazdasági válság csak tovább rontotta a képet. A hitelpiacokon tapasztalt zűrzavar világszerte visszavetette az értékesítést, és még jó ideig éreztetni majd hatását. Miután a piacokon helyreáll a bizalom, az ágazatban sietve el kell kezdeni a szerkezetváltást és kezelni kell a túlzott kínálat jelentette problémát - derül ki a tanácsadó cég közleményéből. A fogyasztók jelenleg világszerte újraértékelik eladósodási hajlandóságukat, autóik lecserélési ciklusát, és (különösen az Egyesült Államokban) a családok azon is elgondolkodnak, hogy csökkentik a háztartásban használt autók számát.

Az Egyesült Államok autóipari szektorában a szezonálisan korrigált éves ráta (SAAR) az első negyedévben továbbra is csökkenő tendenciát mutatott, bár márciusban enyhén felfelé billent. Ha az értékesítési mutatók stabilizálódása folytatódik, a piac talán elkerüli a 9 millió darabos lélektani alsó határt, amelyről a Chrysler az amerikai Kongresszushoz benyújtott beadványában kijelentette, hogy a jelenlegi struktúrában életképtelenné tenné az iparágat. A 2009-re jelzett 10,1 millió darabos amerikai értékesítés 8,7 millió darab Észak-Amerikában előállított személygépkocsinak felel meg, ami 1982 óta a legalacsonyabb.

Az Európai Unió országainak különböző selejtezési, roncsautó programjai nagy hatást gyakorolnak a 2009-es eredményekre, mivel a kezdeményezések mértéke eltérő, a keresletet is eltérő mértékben mozdítják előre. A francia terv márciusban kezdte kifejteni hatását, az eladások 8,1 százalékkal emelkedtek. Az olasz kezdeményezés márciusban marginálisan fokozta az értékesítést, bár a 30-40 százalékkal nagyobb rendelési arány jó előjel áprilisra és májusra. A német megvalósítás 40 százalékos növekedést hozott a márciusi eladásokban. Az erre a célra Németországban elkülönített másfél milliárd eurót mostanra teljes egészében lehívták, ami 600 ezer járműnek felel meg. A PwC szerint a monetáris és pénzügyi élénkítő intézkedések hatására 2009-ben több régióban lehet javuló második félévre számítani.

Az előző évhez képest Japán exportja 20 százalékkal csökkent 2008 negyedik negyedévében, majd 2009 februárjában megdöbbentő, 70 százalékos mértékben esett. A nemzetközi szinten csak "BRIC országokként" emlegetett Brazília, Oroszország, India és Kína gyártása 2001-ben még csak 5,1 millió darabot tett ki (akkor ez az össztermelés 9 százaléka volt), ezzel szemben idén már 13,8 milliót képviselnek. Kínában a személygépkocsi eladások növekedése 6,5 százalékra lassult 2008-ban, ami Kínában az elmúlt tíz év legalacsonyabb üteme.