Leminősítették Franciaországot
További Gazdaság cikkek
- Íme egy karácsonyi étel, amely idén nem drágul
- Történelmi pillanatok az OTP-nél: csúcsdöntés után két váratlan csapás érkezett
- Kapaszkodjon meg: óriási válságba kerülhet a kávépiac, lecsapott Brüsszel és a drámai időjárás
- Sok télapó minket is meglepett – itt az Index nagy csokimikulástesztje
- Három ok miatt roppant meg a forint, de most jön a meglepetés
Megvonta Franciaország kormánykötvény-kötelezettségeinek lehetséges legjobb, "Aaa" besorolását hétfőn a Moody's Investors Service, azzal a véleményével indokolva a döntést, hogy a francia gazdaság növekedési kilátásait számos szerkezeti probléma gyengíti, és emiatt egyre nehezebben megjósolható, hogy az uniós második legnagyobb gazdasága mennyire lenne képes ellenállni bármely jövőbeni euróövezeti sokknak.
Az "Aa1" francia államadós-besorolás más hitelminősítők osztályzati módszertanában "AA plusz"-nak felel meg. Egy másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Standard & Poor's már januárban megvonta Franciaországtól a legmagasabb - "AAA"-val jelölt - szuverén besorolást, egy fokozattal "AA plusz"-ra rontva a francia osztályzatot. Franciaország a Moody's hétfőn bejelentett leminősítése nyomán így most már az intézményi kötvénybefektetők szempontjából is kikerült az "AAA/Aaa" osztályzatú államadósok köréből, a befektetési alapok ugyanis általában azokat a szuverén adósokat tekintik ebbe az elit osztályzati kategóriába tartozónak, amelyekre legalább két hitelminősítő ilyen besorolást tart érvényben.
Franciaországot a három nagy hitelminősítő közül most már csak a Fitch Ratings tartja nyilván "AAA" osztályzattal, de tavaly december óta e cégnél is negatív kilátású a francia besorolás. Ennek komoly jelentősége lehet az euróövezeti válságkezelő rendszerek (EFSF, ESM) piaci finanszírozási költségei szempontjából, mivel e mechanizmusok második legnagyobb garantáló országa Németország után Franciaország. A Moody's a francia leminősítés bejelentéséhez fűzött hétfő éjjeli londoni elemzésében a francia gazdaság növekedési kilátásait rontó tényezők közé sorolta a versenyképesség fokozatos, de kitartó hanyatlását - különösen Németországhoz, Nagy-Britanniához és az Egyesült Államokhoz mérve -, valamint a munkaerőpiac, illetve az áruk és szolgáltatások piacának régóta gondokat okozó merev struktúráját is.
A hitelminősítő szerint emellett bizonytalanabbá váltak Franciaország költségvetési kilátásai is. A Moody's ezzel kapcsolatban kiemeli, hogy túlzottan derűlátónak tartja a francia kormány GDP-növekedési várakozásait, amelyek 2013-ra 0,8 százalékos, 2014-től pedig 2,0 százalékos éves növekedési rátákat valószínűsítenek. A francia hazai fogyasztásra az emelkedő munkanélküliség mellett adóemelések, az elkölthető jövedelmi hányad növekedésének lassúsága, valamint az ingatlanpiacon zajló korrekció is nyomást gyakorol. Valószínűtlen ugyanakkor, hogy a nettó export a gazdasági aktivitás hajtóereje lesz, tekintettel a csökkenő külső keresletre, különösen az olyan nagy külkereskedelmi partnergazdaságokban, mint Olaszország és Spanyolország - áll a Moody's elemzésében. A hitelminősítő közölte: mindezek alapján továbbra is látja a kockázatát a költségvetési elcsúszásnak, és annak, hogy további államháztartási konszolidációs intézkedésekre lesz szükség.
A Moody's szerint a francia szuverén adósosztályzat leminősítésének fő tényezői közé tartozik az is, hogy - éppen a gazdasági növekedéssel, a költségvetési teljesítménnyel és a finanszírozási költségekkel kapcsolatos növekvő kockázatok miatt - egyre nehezebb megjósolni, hogy a francia gazdaság mennyire bizonyulhat ellenállóképesnek a jövőbeni euróövezeti sokkhatásokkal szemben. A cég szerint ebben az összefüggésben Franciaország aránytalan mértékben ki van téve az európeriféria kockázatainak a kereskedelmi kapcsolatok, illetve a bankrendszer révén.
Mindemellett még növekszik is Franciaország kitettsége az euróövezeti adósságválságnak, tekintettel azokra a megnövekedett euróövezeti forrásokra, amelyeket esetleg mozgósítani kell a bajba jutott államadósok és bankok megsegítésére az EFS/ESM rendszer, illetve az eurójegybank (EKB) mechanizmusai révén. Ugyanakkor előállhat az a helyzet, hogy éppen Franciaország - hasonlóan más nagy és magasan besorolt valutauniós gazdaságokhoz - nem tudja majd igénybe venni szükség esetén ezeket a segélymechanizmusokat, mivel addigra esetleg kifogynak e támogató rendszerek forrásai, hangsúlyozták a Moody's elemzői. A hitelminősítő szerint a negatív kilátás érvényben tartását a gyenge makrogazdasági környezet indokolja, és az, hogy a Moody's jelentős kockázatokat lát a kormány tervezett reformjainak kivitelezésére.
Mindemellett a cég szintén negatív kilátást tart érvényben azokra az "Aaa" besorolású eurótagállamokra, amelyekre várhatóan a legnagyobb pénzügyi teher hárul majd az EFSF, az ESM és az EKB támogatási műveleteiből. Így negatív a kilátása Németország, Hollandia és Ausztria "Aaa" államadós-osztályzatainak is, áll a Moody's indoklásában.
Az ügynökségek képviselői általában évente egyszer látogatják meg a vizsgált kibocsátót. Beszélgetnek a kibocsátó, az állampapírok esetében az állam, egy cég kötvényeinél a cég képviselőivel és a gazdasági élet főbb szereplőivel, elkérik az értékelés kialakításához szükséges adatokat, és áttekintik a korábbi besorolást. De minősítenek a látogatástól függetlenül is, folyamatosan értékelik a kibocsátókra vonatkozó információkat. A hitelminősítők értékelése nem mindig egyforma, óriási különbségek azonban nincsenek közöttük.
Moody’s | S&P | Fitch-IBCA | ||
2 | A legjobb minőségű hitel | Aaa | AAA | AAA |
3 | Igen jó minőségű hitel | Aa1 | AA+ | AA+ |
4 | Aa2 | AA- | AA- | |
5 | Aa3 | AA- | AA- | |
6 | A1 | A+ | A+ | |
7 | Magas hitelminőség | A2 | A | A |
8 | A3 | A- | A- | |
9 | Baa1 | BBB+ | BBB+ | |
10 | Jó hitelminőség | Baa2 | BBB | BBB |
11 | Baa3 | BBB- | BBB- | |
12 | Spekulatív | Ba1 | BB+ | BB+ |
13 | Ba2 | BB | BB | |
14 | Ba3 | BB- | BB- | |
15 | B1 | B+ | B+ | |
16 | Erősen spekulatív | B2 | B | B |
17 | B3 | B- | B- | |
18 | Nagy a vissza nem fizetési kockázat | Caa1 | CCC+ | CCC |
19 | Caa2 | CCC | CC | |
20 | Caa3 | CCC- | C | |
21 | Ca | CC | DDD | |
22 | Vissza nem fizetés | C | DD | |
23 | D |