Padlón az autógyártás
További Gazdaság cikkek
- Itt a Standard and Poor's jelentése Magyarországról
- Nem akárki taszította le a dobogóról Mark Zuckerberget
- Több ezer milliárd forintnyi lakossági megtakarítás szabadulhat az ingatlanpiacra
- A Magyar Nemzeti Bank elmúlt 100 évét eleveníti meg a Pénzmúzeum új kiállítása
- Az Európai Unió átlagán alul a magyarországi foglalkoztatottak száma
Tizenhét éves mélypontra csökkent tavaly az új autók regisztrációja az Európai Unióban - derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) szerdán közzétett adataiból.
A kimutatás szerint tavaly 12,05 millió autót helyeztek forgalomba, 8,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ennél nagyobb mértékű 1993-ban volt a csökkenés, amikor majdnem 17 százalékkal zsugorodott a piac.
Különösen sokat rontott a tavalyi eladási statisztikán, hogy decemberben 16 százalékot meghaladó mértékben esett vissza az értékesítés, ekkora csökkenésre 2008 óta nem volt példa az év utolsó hónapjában.
Idén tovább romolhatnak a kilátások
A Center of Automotive Management előrejelzése szerint a helyzet Európában 2013-ban csak tovább romolhat: "2013-ban is csak arra számíthatunk, hogy már sorban a hatodik éve csökken az autópiaci forgalom" - áll a tanulmányban.
A fő irányt a nagy nemzeti piacok, Olaszország, Franciaország és Spanyolország romló kilátásai szabják meg, de még Németországban is csökkenő eladásokra kell számítani. "Németországot az ötödik legnagyobb nemzeti piac rangjáról Oroszország és India a hetedikre taszítja le" - vélte a kutatóintézet vezetője Stefan Bratzel.
A Center of Automotive Management idén Kínában, az Egyesült Államokban, Brazíliában és Oroszországban számít az eladások növekedésére, Kínában azonban a korábbi években megszokott helyett "mindössze" egyszámjegyű százalékos növekedési ütemre.
A 2008/2009-es válságban egyes gyártók elmulasztották gyártókapacitásukat a piaci igényekhez igazítani és ezt most kell pótolniuk. "Európában legkevesebb öt vagy nyolc üzem válik feleslegessé, amelyek válságidőkben túlzott költségterhet rónak a gyártókra" - mutatott rá Stefan Bratzel, aki más autóipari szakértőkhöz hasonlóan időszerűnek tartja az autógyártók üzembezárási bejelentéseit. "Az elkövetkező egy-két évben további három-öt üzem bezárására lehet számítani" - mondta.
Akik válságban is hasítanak
Az egyes autógyártóknak elválnak az útjai. Miközben az egyik cég a válságtól szenved, a másik virágzik. A Porsche, a BMW, az Audi és a Volkswagen eladási rekordot rekordra halmozva tör előre a nemzetközi piacokon.
A Volkswagen például tavaly év elejétől november végéig 8,29 millió autót értékesített a világpiacon, 10,4 százalékkal többet mint egy évvel korábban, azaz 2012-ben az első tizenegy hónapban több autót adott el, mint 2011-ben összesen.
Akik szenvednek
A legnagyobb kihívások elé azok az autógyártók néznek, amelyek elsősorban az európai piacra összpontosítják termékpalettájukat. Ilyenek a PSA Peugeot-Citroën, a Fiat és az Opel, de "nehéz dolga lesz a Mitsubishinek, a Suzukinak és a Mazdának is" - tette hozzá Stefan Bratzel, hangsúlyozva, hogy ezeknek az autógyáraknak együttműködő partnerek után kell majd nézniük. Ez alól nem kivétel a Fiat sem, mivel számára nem lesz elegendő a Chryslerrel folytatott együttműködés sem.
Az autóipari polarizáció pénzügyi téren is folytatódik. "Az európai autópiaci válság ellenére egyes gyártók, mint a Volkswagen és a Hyundai rekordnyereségeket érnek el. A másik oldalon a Renault, a Mazda vagy a Fiat profitrátája (a Chrysler nélkül) messze az átlag alatti 1,4-2,3 százalék lesz" - mondta Stefan Bratzel.
A versenyben maradás az egyes autógyártók innovációs képességén áll vagy bukik - vélte az autóipari szakértő, ami szerinte a kisebb márkák kiesését vetíti előre.