Utasbarátabbak lehetnek a repülők
További Gazdaság cikkek
A repülőgépek fedélzetére felvihető kézipoggyászok szabályait egységesítené az Európai Parlament. A közlekedési szakbizottság szóbeli kérdést fogalmazott meg a csütörtöki strasbourgi plenáris ülésen az Európai Bizottságnak, afelől érdeklődve, hogy a testület hajlandó-e foglalkozni az állítólagosan több millió ember életét megkeserítő piaci gyakorlattal, írja a Jogi Fórum.
Már egy üveg whiskyből is baj lehet
A szakbizottság elnöke elmondta, azonnali intézkedésekre lenne szükség az átláthatatlan és következetlen szabályok alkalmazása miatt. Brian Simpson felsorolása szerint az a rugalmatlanság, amellyel a légitársaságok kezelik az „egy utas, egy kézipoggyász” elvet, sérti az emberek többségének jogait. „Vannak, akik a vámmentes boltokban vásárolt termékek felviteléért számolnak fel különdíjat, mások a laptopokat nem engedik fel a fedélzetre, csak pluszdíj megfizetése ellenében, de néhány repülőtéren egy üveg whisky felvitele is gondot okoz” – sorolta a szocialista politikus.
A néppárti Georges Bach szerint az európai légikiszolgálási gyakorlat „erősen korlátozza a polgárok lehetőségeit, és a légitársaságok kihúzzák az utasok zsebéből a pénzt”. A luxemburgi képviselő jelezte, „jó lenne, ha egységes szabályok lennének érvényben, és nem kellene az Európai Bíróságra járkálnunk minden egyes problémát követően”.
A legtöbb európai légitársaságnál, különösen a diszkont légitársaságoknál, alapszabály, hogy az utasok szigorúan csak egy kézipoggyászt vihetnek fel a fedélzetre. Vannak vállalatok, amelyek súly- és mérletkorlátok meghatározása mellett ingyenesen engedik az egy kézipoggyászt, de az is előfordul, hogy kis és nagy kézipoggyász-kategóriát határoznak meg a társaságok, így van, amelyikért kell fizetni, van, amelyikért nem: a szabály azonban a legtöbb esetben egyforma: egy utas csak egy kézipoggyászt vihet fel a gépre.
Ilyen a verseny, de azért jó eséllyel módosítják a szabályokat
Uniós közlekedési biztos híján a kereskedelemért felelős biztos, Karel de Gucht válaszolt, aki szerint a Bizottság tisztában van a cégek által alkalmazott eltérő gyakorlatoktól, de szerinte „mindezt úgy kellene értékelni, mint egy versenyhelyzetben lévő piac természetesen különböző szolgáltatásainak következményét”.
A belga nemzetiségű politikus elmondta, az egységes piac egyik alappillére, hogy a légitársaságok szabadon választhatják meg a díjakat és a feltételeket. De Gucht hozzátette, ez az elv tette lehetővé azt, hogy az elmúlt években csökkenni tudtak az árak a légiközlekedésben.
Azt ugyanakkor az EU-biztos is elismerte, hogy nagyobb átláthatóságot kell teremteni, ezt viszont szerinte elviekben a jelenleg hatályos jogszabályok is megteremtik. Következésképpen szerinte nincs másra szükség, mint a jelenlegi szabályok kikényszerítésére és nagyobb információátadásra. Jelezte ugyanakkor, hogy a Bizottság egyébként is tervezi a légiutasok jogairól szóló szabályok felülvizsgálatát, és nem tartotta kizártnak, hogy ez is a része lesz a felülvizsgálatnak.