További Gazdaság cikkek
A koncessziós pályázat után érdeklődők azt számolgatják, megáll-e a lábán majd egy új dohánybolt, ha a jelenlegi jövedelmezőségi viszonyokra kell építeni az üzleti tervet, írja az Országos Kereskedelmi Szövetség. Szerintük a döntő tényező ugyanis az új árusítóhelyek jövedelmezősége, kérdés, sikerül-e a tervezett 6-7 ezer árusítóhelyet július elején elindítani, felváltva a jelenlegi közel 60 ezret.
Már korábban is felvetődött a dohányboltokban árusítható termékkör bővítésének kérdése, feltehetően azért, hogy vonzóbbá tegyék az új árusítási lehetőséget. Az OKSZ értékelése szerint elfogadható lehet, hogy egy-két árucikkel bővüljön a dohánybolt kínálata, a jövedelmezőség ezzel szerény mértékben javítható. Szélesebb körű termékkör bővítés ugyanakkor nem indokolt, helyette a szövetség a dohánytermékek fogyasztói árképzésének állami szabályozását javasolja.
Úgy vélik, jelenleg rendkívül nyomott a dohánytermékek árrése, az OKSZ számítása szerint 4-5 százalék, ami mellett a dohányeladás a kereskedők számára veszteséges. A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásáról szóló törvény szerint a dohánytermék fogyasztói árát a gyártó határozza meg.
A jelenlegi jövedelmezőségi viszonyok a szövetség szerint veszélyeztethetik az új dohányboltok eredményességét. Az 500 milliárdos dohánypiacból kiindulva az összes szereplő (gyártó, nagykereskedő, kiskereskedő) költségekre, működésre fordítható szabad bevétele - az adótartalmat nem számítva - 120 milliárd forint. Az 5 százalékos árrés mellett így a kereskedők összesen 20 milliárd forint közeli összegből gazdálkodhatnak, ami a dohány kiskereskedőknek napjainkban eleve veszteséget jelent.
A jövőben a jelenlegi közel 60 ezer árusítóhely száma tizedére csökken, emiatt a szállítási és a nagykereskedelmi költségek sokkal kisebbek lesznek, az árusítóhelyi reklám tilalma is mérsékli a gyártók forgalmazási költségeit. Ezek átcsoportosíthatók lehetnek a kiskereskedők javára, de ez is legfeljebb 25 milliárd forintra emelheti a dohányboltok működési költségeire fordítható árréstömeget. Ebből kiindulva, a júliusban induló új rendszerben 6 ezer üzlettel számolva, egy-egy bolt átlagosan havi közel 350 ezer forint árrésre tehet majd szert, amiből a költségeit fedeznie kellene (üzemeltetés, bér, egyéb). Ez egy minimálbéren foglalkoztatott alkalmazottat, kis eladóteret feltételezve sem jelent elégséges jövedelmet sok területen.
Szélesebb árukör bevonásával a jelenlegi helyzet, amikor a dohányforgalmazás veszteségét más termékek pótolják, nem változna. A dohányértékesítés veszteségeinek pótlása más termékek jövedelméből az OKSZ szerint a dohányágazat közvetett támogatása, ami az érintett iparágak számára is káros (így az üdítőital, kávé-, vagy szeszesipar jövedelméből kellene támogatni a dohányértékesítést).
A szövetség úgy véli, célszerűbb megoldás lenne a dohány kiskereskedelmet gazdaságossá tenni. Ehhez meg kell változtatni a jelenlegi árképzés rendjét, annak érdekében, hogy a kiskereskedelmi árrés a dohányboltok önálló működését lehetővé tévő szintre növekedjen. Szerintük a ohánykiskereskedelem hozzávetőleg 10 százalékos árrést igényelne, ami segítené a törvényben meghatározott foglalkoztatási célt. Ez hozzávetőleg 20 milliárd forint többletjövedelem bevonását jelentené.