Aláírták a motorvonat-szállítási szerződéseket
További Gazdaság cikkek
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
A Stadler vasúti járműgyártó cég a MÁV-START Zrt.-nek 42, a GYSEV Zrt. részére 6 elővárosi motorvonatot szállít, az erről szóló finanszírozási és szállítási szerződéseket kedden írták alá Budapesten. A beszerzés összértéke mintegy 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007-2013. évi Közlekedési Operatív Program keretében. A járművek egységára 5,558 millió euró, míg a beszerzés összértéke 266,784 millió euró.
Az aláíráson Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hangsúlyozta: a korszerű motorvonatok beszerzése hozzájárul a magyar vasút fejlődéséhez, és támogatja a kormánynak azt a szándékához, hogy a vasútnak vezető szerepe legyen a közösségi közlekedésben. A 2007-2013. évi uniós fejlesztési időszakban Magyarországnak 600 milliárd forint forrás áll rendelkezésére vasútfejlesztésre, ennek 80 százaléka, 467 milliárd forint már kivitelezés, illetve előkészítés alatt áll.
Az államtitkár szerint Magyarország teljes egészében lehívja a vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokat is. Az Új Széchenyi Terv keretében 239 kilométeren végeznek vasúti pályán nettó 300 milliárd forint fejlesztést a Közlekedési Operatív Programban. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a beszerzés a vasúttársaság modernizációs programjának része. A MÁV 2006-ban már vásárolt 60 Flirt motorvonatot, ezek közlekedtetésével javult a szolgáltatás minősége.
Ungvári Csaba, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV-START kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs, Budapest-Esztergom, Budapest-Szob, Budapest-Veresegyház-Vác és Budapest-Cegléd-Szolnok vonalakon közlekednek majd. Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy cégük a mostani beszerzésen túl nemrégiben 4 Flirt vonatot vásárolt, amelyből az első decembertől már utasokat szállít.
Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója kiemelte: a Flirt járműcsalád 112 darabos flottaállománnyal lesz jelen 2015-től a magyar vasúton. Elmondta: a MÁV-START-nak a 42, és a GYSEV-nek a 6 Flirt vonatot határidőre leszállítják. Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek, és 2015. szeptember 30-áig leszállítják az utolsókat is.
Az országigazgató elmondta, a Stadler csoport jelenleg Magyarországon 400 alkalmazottat foglakoztat három telephelyén. Jelentős fejlesztéseket hajtanak végre a szolnoki gyárukban, a beruházást április 18-án adják át, és megtiszteltetésnek érzik, hogy a magyar miniszterelnök avatja fel a létesítményt. A fejlesztések eredményeképpen 2015-re 750-800-an dolgoznak majd a Stadler magyarországi érdekeltségeinél. Az MTI-nek Dunai elmondta: a mostani beszerzés azért drágább a MÁV-nak korábban szállított Flirt járműveknél, mert az újakba beépítik például az ETCS-2 vonatbefolyásoló rendszert.
A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés eredményét az ajánlatkérők 2013. február 26-án hirdették ki, amelynek értelmében az összesen 48 elővárosi motorvonatot a Stadler Bussnang AG szállíthatja le.
A Stadler Rail Csoport három leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Az első leányvállalat alapítása óta a Stadler összesen 12,5 milliárd forintot fektetett be az országban, amelynek eredményeképpen Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasútijármű-karbantartó bázisa, továbbá Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt gyárat is alapított a cégcsoport alumínium vasúti kocsiszekrények gyártására.