További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
"A közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésének részeként folytatódik a távolsági vasúti közlekedés megújítása" - a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye így vezette fel a hírt, miszerint május közepétől a feláras körbe tartozik 258 hibrid, gyors- és sebesvonat. Az InterCity vonatokkal együtt így összesen 456 vasúti és 657 autóbusz-járaton kell kiegészítő jegyet váltani.
A felárakból származó bevételeket a MÁV két év alatt közel 300 jármű megújítására fordítja. A feláras rendszer májustól egyebek mellett a Budapest és Békéscsaba, Eger, Szeged között közlekedő hibrid IC vonatokra is kiterjed. Kiegészítő jegyet kell váltaniuk a fővárosból Sopronba és Szombathelyre gyorsvonaton, Miskolcra, Sátoraljaújhelyre, Debrecenbe és Nyíregyházára sebesvonaton utazóknak. Felárasan vehetők igénybe a megyeszékhelyekről a Balatonra közlekedő gyors és sebesvonatok, a heti ingázó forgalom hétvégi közvetlen budapesti vonatai is.
A MÁV bérletével rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük, a rendszeresen munka vagy iskolába közlekedőket így a változás nem érinti. Kiegészítő jegy nélkül szállhatnak vonatra a nemzetközi menetjeggyel utazók, a három év alatti gyermekek és a hadirokkantak. A START Klub kártyás utasok üzletpolitikai kedvezményként mentesülnek a felár megfizetése alól.
Az NFM közleményében megjegyzi, a Volán-társaságoktól származó információk szerint "az utasok túlnyomó többsége elfogadta" az autóbuszos felárak többlépcsős bevezetését, érdemi utasvesztés nem volt kimutatható. A feláras rendszer autóbuszos és vasúti kiterjesztése a várakozások szerint 1,5-2 milliárd forint éves többletbevételt eredményezhet 2013-ban.
Mint azt megírtuk, május közepétől a gyorsvonatok többségére is meg kell fizetni a számos távolságibusz-járatra már egyedileg, követhetetlenül, rendszer nélkül és a tömegkommunikációban meg nem hirdetve bevezetett sarcot, május 15-től itt az általános gyorspótjegy. A MÁV-Start honlapján a munkaszüneti napon éjjel jelent meg az erről szóló közlemény.
A kiegészítő jegy ára | ||||
km | jegyár | | km | jegyár |
| | | | |
0-100 | 150 | | 260 | 380 |
120 | 175 | | 280 | 410 |
140 | 205 | | 300 | 440 |
160 | 235 | | 350 | 515 |
180 | 265 | | 400 | 590 |
200 | 295 | | 450 | 660 |
220 | 325 | | 500 | 735 |
240 | 355 | | 500-tól | 735 |
A gyorsvonatokra érvényes 2013. májustól, az IC-kre és kiemelt Volán-járatokra 2012. szeptembertől. |