Kedves Angela, csináljon valamit!
További Gazdaság cikkek
- Rendszeresen ütik a magyar kormányt háborús álláspontjáért, pedig még dobogón sem vagyunk
- Czomba Sándor: Mintegy 200 milliárd forint áll rendelkezésre az ifjúsági garanciaprogramban
- Üvöltő fájdalom euróban rendelni bármit is, olyat lépett a forint
- Megállapodást írt alá a Mol, új cég született
- Nagy Márton az Indexnek: Matolcsy György el akart lehetetleníteni, de Orbán Viktor hitt bennem
Angela Merkel kancellár segítségét kéri a német autóipari szövetség (VDA) az autók szennyezőanyag-kibocsátásának csökkentését előirányzó új brüsszeli terv miatt. A VDA levélben kérte a kancellár közbenjárását az Európai Bizottság (EB) tervével kapcsolatban, amely szerint 2025-re a 68 és 78 gramm közötti sávba kell csökkenteni az új gyártású gépkocsik átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátását. Ezt a célt akkor lehetne elérni, ha a kocsik száz kilométerenként nagyjából 3 liter üzemanyagot fogyasztanának, jelenleg viszont körülbelül 6 liter az új kocsik fogyasztása - írta kedden a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lap.
Matthias Wissman, a VDA elnöke a "Kedves Angela" megszólítással kezdődő levélben hangsúlyozta, nem fordulhat elő, hogy "önkényesen megállapított határértékekkel tönkreszabályozzák" a német autógyártás "prémium szegmensét, amely az autógyártók németországi munkahelyeinek 60 százalékát biztosítja". A VDA szerint állások tömege kerül veszélybe Németországban, ha nem sikerül módosítani a bizottsági elképzelést.
A tervezett előírás főleg a BMW-t és a Mercedest sújtaná, mert gyártmányaikat jóval erősebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik fel, mint például a Fiat, a Ford, vagy a Toyota gépkocsikat. A tiltakozás nem egyöntetű a német gyártók körében, a nyolc márkát - köztük az Audit és a Porschét - összefogó Volkswagen csoport támogatja a brüsszeli tervet.
A határérték nem minden egyes autóra, hanem az új gépkocsik teljes állományára vonatkozik. A terv szerint minden gyártó számára külön határértéket szabnak meg, és súlyos pénzbüntetést vetnek ki, ha a cég valamennyi gyártmányát együttvéve számolt átlagos kilométerenként károsanyag-kibocsátás meghaladja a limitet.
A VDA szerint a 2025-ös célokat nem most kellene meghatározni. Először ki kellene dolgozni egy "megbízható eljárást" a kibocsátás mérésére, és nagyobb mértékben kellene méltányolni, hogy a cégek törekednek különlegesen alacsony kibocsátású modellek kifejlesztésére - áll a kancellárnak küldött levélben.
A brüsszeli elképzelés szerint a gyártók úgynevezett szuperkrediteket kapnának a kilométerenként 50 grammnál kevesebb üvegházhatású gázt kibocsátó modellekért, és ezeket a krediteket a 2016 és 2023 közötti időszakban másfeles szorzóval építenék be a teljes flotta kibocsátásának megállapítására kidolgozott képletbe. Az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága már elfogadta az EB javaslatát. Több gyártó azt szorgalmazza, hogy a hibrid vagy elektromos meghajtású kocsik után járó szuperkrediteket jóval nagyobb, kétszeres, háromszoros szorzóval súlyozzák.