További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Újabb részlet derült ki a július elsejétől mindenképp induló elektronikus útdíj-szabályozásról. Ezek szerint a haza ifuvarozókat támogató Útdíj Hitelprogram a következéképp fog kinézni: az elektronikus útdíjfizetésre kamiononként 1 millió forint keretet biztosítanak a fuvarozó kkv-knak kártyán egy évre, kétszeres hosszabbítási lehetőséggel, Bubor plusz 1,5 százalékos kamattal - jelentette be ma Krisán László, a KAVOSZ Vállalkozásfejlesztési Zrt. vezérigazgatója.
Ezért kell
Egy átlagosnak mondható, húsz kamionnal rendelkező nemzetközi fuvarozónak egy hónapban az egész rendszer hozzávetőleg 5 millió forintos előfinanszírozást igényel. Többféleképp lehet ugyanis fizetni az útdíjat, de mindenképp elő kell finanszírozni az egészet, akár az ÁAK-nál előre feltöltött számláról vonják le a pénzt, akár a cég előre megveszi az útdíjat, amit csak akkor kap vissza, amikor partnere hetekkel később kifizette.
A terveik szerint július elejétől fogadják a vállalkozások regisztrációját, az informatikai rendszer kialakításától függően pedig várják a hiteligényeket a kamara és a VOSZ-irodáiban.
Csak most döntöttek
Szatmáry Kristóf, az NGM államtitkára azt mondta el, hogy a kormány szerdai ülésén fogadta el azokat a kormányrendeleteket, amelyek szükségesek, hogy a KAVOSZ kidolgozza és elindítsa az e-útdíj fizetését segítő, kedvezményes forgóeszközhitel konstrukciót. A hitel mögött álló 4 százalékos állami kamattámogatás és a teljes körű fedezet biztosítása lehetővé teszi, hogy minél szélesebb körbe eljuthasson a kedvezményes hitel - tette hozzá az államtitkár.
Krisán László szerint a cél az volt, hogy az útdíj bevezetése után a kisebb méretű fuvarozók gyorsan, egyszerűen és rugalmasan rulírozó forgóeszközhitelhez jussanak, amelyet kifejezetten e-útdíj fizetésére tudnak használni.Az Útdíj Hitelprogram keretében a kis- és középvállalkozásoknak nyújtott kamattámogatás csekély összegű - de minimis - támogatásnak minősül. Számításuk szerint a hitelfelvételben 43 ezer kamion lehetett érintett, de azt nem lehet tudni, hogy minden járműre kérnek-e hitelt.
Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöke azt mondta, hogy az egyesülete ajánlani fogja tagságának a hitelfelvételt. Felhívta a figyelmet arra, hogy a fuvarozók az útdíjat költségelemként feltüntethetik a megbízónak kiküldött számlán, viszont a kiegyenlítésig az útdíjat meg kell előlegezniük, ebben segít a kedvezményes hitel. Kérdésre válaszolva Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) főtitkára elmondta, hogy a következő napokban megkezdik irodáikban a dolgozók felkészítését a programban való részvételre.