További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
A hazai érdekképviseletek mellett a fuvarozók nemzetközi szövetsége is arra kéri a kormányt, hogy az e-útdíjat - a kabinet korábbi terveivel összhangban - csak egyhónapos tesztidőszak után indítsa be, ellenkező esetben akár áruellátási problémák is jöhetnek az országban - írja a Napi Gazdaság. A kőbe vésettnek számító július 1-jei dátum feladásáról Orbán Viktor miniszterelnök kellene döntenie, de az NFM szerint nem várható az eredeti szándék megmásítása a szombati kormányülésen.
A fuvarozók szerint attól számítva volna szükség volna szükség legalább egy hónap tesztidőszakra, hogy teljesen elkészül a rendszer. Eredetileg a kabinet is hasonló időtartammal kalkulált: egy februári kormányhatározat szerint a tesztüzem indításának határideje június 5. lett volna, amit július 1-jén követhet a teljes rendszer startja.
A lap információi szerint szombaton ülésezhet a kormány, amin felmerülhet a halasztási kérelmek ügye is, amiről a végső szót Orbán Viktor miniszterelnöknek kell kimondania. A halasztás ellen szól egyrészt az, hogy a kormányzati kommunikáció alapján kőbe vésettnek tűnik a július 1-jei start, másrészt pedig a költségvetési bevételkényszer is sürgető lehet. Igaz, utóbbi nyomást a második Varga-csomagból remélt pénzek enyhíthetik. A fuvarozók reményeit azonban romba döntheti, hogy NFM azt közölte a lappal, hogy az éles üzem indítása tekintetében a július 1-jei határidőhöz tartják magukat, a szombati kormányülésen pedig ezt az eredeti szándékot megmásító döntés nem várható.
Ha így lesz, a rendszert élesben kell tesztelniük a fuvarozóknak. Ez újabb kihívást jelent számukra, hiszen már a regisztráció sem indult el időben az autópályakezelő honlapján, az ígért június 20. helyett csak négy nappal később vált elérhetővé ez a lehetőség. Ez azt jelenti, hogy a bő negyedmillió hazai és a sok tízezer külföldi jármű üzemeltetőinek hat napja maradt a regisztrációra, ellenkező esetben csak viszonylati jeggyel tud majd közlekedni.
Az MKFE azt is javasolja, hogy a viszonylati jegyet választó belföldi fuvarozók ne legyenek büntethetők a telephelyüktől a viszonylati jegy vásárlási lehetőséget biztosító első helyszín felé megtett úton. A beszerzési ponton viszont az addig megtett útért is fizetniük kellene az érintetteknek.
A külföldiek helyzetét az sem könnyíti meg, hogy néhány nappal a tervezett éles start előtt csak angolul és németül voltak elérhetők információk az e-útdíj hivatalos honlapján, a hu-go.hu-n, de még ezeken a nyelveken sem lehetett elindítani sem a járművek regisztrációját, sem az útdíjkalkulátort, holott utóbbit legalább hét nyelven tervezték elérhetővé tenni. Ilyen feltételek mellett lehetetlenség felkészíteni a külföldi sofőröket, ráadásul sokan közülük már útra is keltek bázisállomásaikról.
Bár az autópályakezelő azt ígéri, hogy a határokon több száz segítő ad majd eligazítást az érintetteknek, Karmos szerint a döntéshozók nem kalkuláltak a járművek méretével, azaz sok átkelőnél egyszerűen nincs hely arra, hogy számos kamion leparkoljon. Lehetséges, hogy nem rögtön július 1-jére virradóra alakul ki nehéz helyzet a határokon - hiszen a vasárnap este 10-ig tartó kamionstop idején tudnak ügyet intézni a sofőrök és az autópályakezelő is ezt ajánlja -, de később már jelentős torlódások adódhatnak. Ennek oka az, hogy - alternatív út hiányában - a fedélzeti egységgel rendelkező, illetve előre fizető járművek nem tudják kikerülni azokat, akik a határon rendezik az útdíjat, viszonylati jegyet vásárolva.