Tőzsdére megy a Wizz Air
Időről időre lobbannak fel pletykák a Wizz Air tőzsdére lépésével kapcsolatban. A Bloomberg már azt is tudni véli, hogy a Barclays-t, a Citigroupot és a JP Morgant kérte fel a vállalat a részvénykibocsátás lebonyolítására, írta a portfolio.hu.
A hírek szerint a londoni tőzsdére vezethetik be a részvényeket és 800 millió brit font, vagyis mintegy 280 milliárd forint lehet a piaci kapitalizáció. A piaci környezet kedvez most a Wizz Air tőzsdére lépéséhez, az elmúlt hónapokban ugyanis a befektetők szerették a diszkont légitársaságok részvényeit. Alapkezelők szerint azonban jobban járna a cég, ha a budapesti tőzsdén is forognának a papírjai.
Általánosságban a tőzsdére lépésnek két fő oka lehet: vagy pótlólagos forrásra van szüksége a vállalatnak, akár a további növekedéshez, vagy a tulajdonosok szeretnék készpénzre váltani tulajdonukat, vagy legalábbis annak egy részét. A Wizz Air esetén mind a kettő szóba jöhet.
A légitársaság első befeketője az amerikai Indigo Partners kockázati tőketársaság, a kockázati tőkés befektetők jellegzetessége pedig, hogy inkább pénzügyi és nem stratégiai befektetők, a cégek egy bizonyos életciklusában fektetnek be, majd idővel kiszállnak és reaélizálják a nyereségeket. A Wizz Air esetén pedig indokolt lenne, ha 10 év után pénzre szeretnék váltani befektetésüket. A terjeszkedési tervek is ezt támasztják alá, számos keleti ország felé nyitott a társaság,m az új járatokhoz pedig új gépek, több alkalmazott és több forrás kell.
Ahhoz azonban, hogy sikeres legyen egy részvénykibocsátás, kedvező befektetői hangulat is kell, bizonytalan környezetben ugyanis hagyományosan kisebb az érdeklődés a részvénykibocsátások iránt. Ebből a szempontból most jó lehet az időzítés, hiszen az európai tőzsdék újabb és újabb csúcsokra emelkednek, a diszkont légitársaságok részvényei pedig szrányaltak idén: a Ryanair részvényei 55 százalékkal, az easyJet papírjai pedig közel 90 százalékkal értékelődtek fel.