Katasztrófa-kasszarendszert épített a NAV
További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
Az adóhatóság katasztrófa esetére egy titkos helyszínen tartalék számítógépközpontot is felállított, hogy nehéz időkben se legyen gond a vásárlási tételek regisztrálásával. A belső fogadóbázis kiépítése becslések szerint 5-10 milliárd forintba kerülhetett. A géppark és a hozzá tartozó szoftverek beszerzésében a nemrég még Közgép-tulajdonban álló RacioNet Zrt. kapott főszerepet.
A beszerzés eddig nem ismert részletére Varga Mihály gazdasági miniszter két szocialista képviselő parlamenti kérdéseire adott írásbeli válaszából lehet következtetni. Varga szerint sikeres tesztüzemen van túl a NAV-rendszere, ahol szimulált körülmények között 1,1 millió naplófájl feldolgozásával tették próbára a gépeket. A miniszter a próbaüzem ismertetése közben árulta el, hogy egy „kijelölt katasztrófa helyszínen tartalék rendszer is üzembe állt”.
Varga Mihály azt is állítja, hogy a Racionet Zrt. már öt éve működik közre a NAV, illetve jogelőd szervei informatikai rendszereinek fejlesztésében és üzemeltetésében. A miniszter által adott információ alapján az évekig a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép többségi tulajdonába tartozó cég már a Bajnai-kormány idején is üzleti partnere volt az adóhatóságnak.
A cégadatokból az derül ki, hogy 2008-ban valóban jelentősen, közel 1,7 milliárddal nőtt a cég forgalma. De hasonló forgalombővülést könyvelhettek el tavaly is, amikor 5,7 milliárdról 7,3 emelkedett az éves nettó árbevétele.
A csütörtökön nyilvánosságra került adatok szerint – annak ellenére, hogy a pénztárgépcserére kötelezett vállalkozóknak augusztus 31-re be kellett volna szerezniük az új online gépeket – jelenleg a kétszázezerből csupán öt vállalkozás gépe van bekötve a NAV-hoz.
A többszöri határidőcsúszás miatt az év végéig a NAV megelégszik azzal, ha a vállalkozók bejelentik igényüket az új gépekre. A miniszteri válasz szerint a regisztrációs kód igénylésével jól állnak, az érintettek 100 százaléka eleget tett kötelezettségének.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal szeptember 12-ig 110 883 vállalkozásnak adott ki üzembe helyezési kódot. Ők mindannyian igénybe veszik az online gépek vásárlásához biztosított 50 ezer forintos állami támogatási keretet.
Ez az jelenti, hogy a 17 engedélyezett géptípus magyarországi forgalmazóinak 5,5 milliárd forintos bevétele már biztosan lesz, hiszen a támogatást közvetlenül a forgalmazók kapják. Ezenfelül további 70-90 ezer forintot kell gépenként majd lerónia a kasszák vásárlóinak. A támogatott gépekből tehát összesen 12-15 milliárd forint értékben forgalmaznak majd országszerte.