Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Megbüntették a Napit és a Napi Gazdaságot

2013.11.25. 17:57

Tiltott piacbefolyásolás miatt egyenként 3 millió forintra büntette a Napi Gazdaság Kiadót és a Napi.hu hírportált a Magyar Nemzeti Bank. A november 15-i keltezésű határozat hétfőn jelent meg a PSZÁF beolvasztása óta pénzügyi felügyeletet is ellátó jegybank honlapján.

Egyszerű, helytálló állítások

Az MNB egy október 16-án, "Norvégia is figyelheti a Hernádi-ügyet" címmel megjelent írás miatt indított piacfelügyeleti vizsgálatot. A Napi Gazdaság cikkében – ami még annak nyomdába kerülése előtt kikerült a Napi.hu-ra – a norvég olajalap részvénycsomagjának a sorsáról volt szó, végig feltételes módban.

A cikk egy, a nemzetközi sajtóban megjelent híren alapult, miszerint a norvég állami olajalap etikai alapon vizsgálja felül befektetéseit, és a korrupciógyanús ügyekbe keveredett cégek részvényeinek eladását fontolgatja. A cikk helyesen megállapította azt is, hogy az állami olajalapnak 1,6 százaléknyi Mol-részvénycsomagja van, valamint azt, hogy a Molt, és annak vezérigazgatóját a horvát hatóságok korrupcióval vádolják.

Ebből az következik – rakta össze a három egyszerű és helytálló állítást a cikk –, hogy a norvég olajalap eladhatja a Mol-részvényeit. Az írást egyébként az Index is átvette, akárcsak a nemzetközi pénzügyi sajtó java.

Minden új információ piacbefolyásolás lenne?

Az MTI szerint az írás hatására a Mol-részvények aznap nagy forgalomban 6 százalékot estek, az árfolyam nap közben egészen 14 350 forintig esett, majd a nap végén 4,4 százalékos eséssel 14 600 forinton zárt.

Más kérdés, hogy éppen akkor egy másik, a Mol szempontjából negatív hír is nyilvánosságra került, ugyanis a magyar olajcég felügyelőbizottságának elnöke, Mosonyi György jelentős részvényeladást jelentett be a megelőző napon. És emellett sok további negatív tényező is rontotta a Mol befektetői megítélést, mint ahogyan azt aznap a portfolio.hu összeszedte. Tehát az az állítás is túlzás lehet, hogy kizárólag emiatt esett aznap a Mol.

Az MNB lépése után felmerül a kérdés, hogy lehet-e egyáltalán egy sajtóterméknek új információt a piac elé tárni. Akit érdekelne, hogy az MNB mégis miért bírságolt meg egy napilapot és egy hírportált, amiért azok a munkájukat végezték, a jegybank honlapján megjelent határozatból nem kap választ. Az indokolás érdemi része ugyanis így néz ki:

Indoklás

(...)

        ***

(A Napi Gazdaság nyomtatott újságot a közelmúltban megvette a Századvég Kiadó, míg a Napi.hu hírportál továbbra is a CEMP csoporthoz tartozik. A CEMP az Index tulajdonosa is.)