Nem szeretjük, mégis vesszük a hamis árut

2013.12.18. 14:14 Módosítva: 2013.12.18. 14:15

Egy magyar férfi gardróbjában nagyobb arányban találhatók márkás ruhák, mint egy nőében, és többségünk vásárolt már úgy, hogy tisztában volt vele: a termék olcsó hamisítvány – derül ki a Brands.hu legújabb felméréséből, amely a divathoz, márkákhoz való viszonyunk mellett 2013 legkedveltebb ruházati márkáira is kíváncsi volt.

A november végén, december elején több száz magyar internetező körében elvégzett kutatásból kiderül, hogy 2013 végén az internetezők legjobban kedvelt márkája a Nike volt, a képzeletbeli dobogó második fokára a Puma állhatott, a harmadik a Tommy Hilfiger lett, negyedik az Adidas, ötödik pedig a Levi's. A vásárlók több mint fele tartja magát márkahűnek, a férfiak körében még nagyobb ez az arány.

A felmérésben részt vevők 90 százalékának egyöntetű véleménye az, hogy az eredeti termékeknek jobb a minősége, mint a hamisítványoké. Ennek ellenére a felhasználók fele saját bevallása szerint vásárolt már olyan ruházati terméket vagy kiegészítőt, amiről erősen sejtette vagy egyenesen tudta, hogy hamisítvány, mégis megvásárolta azt az ára és/vagy a kinézete miatt. Magyarul, ha jól sikerült és olcsó hamisítványról van szó, akkor is megvesszük, ha tisztában vagyunk azzal, hogy nem az eredeti gyártótól származik.

A kutatásban részt vevők közel fele állította, hogy ruhatárának legfeljebb csak a fele márkás ruhadarab, a többi valószínűleg vagy névtelen, ismeretlen gyártótól, forgalmazótól származik, vagy az előzőekből ítélve nagy valószínűség szerint nem eredeti, azaz másolat vagy hamisítvány. 

A kitöltők egyharmadának viszont szinte csak márkás ruhái és kiegészítői vannak. A Brands.hu felmérése szerint egyébként a férfiak ruhatárának nagyobb része áll márkás termékekből, mint a hölgyeknek, ugyanis amíg utóbbiak fele mondta azt, hogy többségében márkás ruhái vannak, addig a férfiaknál kétharmad ez az arány.

A márkás ruhák vásárlása nem feltétlenül jelenti azt, hogy valaki arra is figyel, hogy öltözéke kellően divatos legyen – mivel itt az arány majdnem fordított, csak ezúttal a hölgyek javára. Míg 60 százalékuk ügyel arra, hogy divatosan öltözködjön, a férfiaknak csupán a fele állítja ezt magáról. Minden tizedik vásárló állította, hogy egyáltalán nem figyel arra, mennyire divatos a ruha, amit éppen visel.

Ha márkás ruhát veszünk, azt az esetek többségében akciózva szerezzük be, hiszen a kitöltők kétharmada állította, hogy márkás ruháinak többségét vagy szinte mindegyiket akcióban vásárolta. A férfiaknál valamivel alacsonyabb ez az arány, ők tehát gyakrabban vásárolják meg teljes áron a márkás ruháikat, mint a nők. A vásárlók felét egyébként csak azok az akciók érdeklik, amik legalább 30 százalékos árengedményt ígérnek, és csak minden harmadik válaszadó nézi meg a 25 százalék alatti kedvezménnyel csábító akciókat.