Most akkor jön a defláció?
További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Áprilisban Magyarország is csatlakozott azok közé az országok közé, ahol ahelyett, hogy nőnének az árak, csökkennek. Ez az egyre kevésbé exkluzív hely Európában a Deflációs Klub. A fogyasztói árindex 0,1 százalékkal csökkent áprilisban a tavaly áprilisihoz képest.
De mit jelent ez? Igazából csak annyit, hogy az a fogyasztói kosár, ami a KSH statisztikusai szerint a leginkább megközelíti az átlag magyar kiadásainak a szerkezetét, összesen egy hajszálnyival olcsóbb lett. Tehát egy év alatt estek az árak.
Ez elvileg azt jelentheti, hogy hamarosan beköszönt a defláció. Ez nagyon rossz lenne, hiszen ha esnek az árak, akkor ugyan a vagyonunk egyre többet ér, viszont a fizetésünk is egyre alacsonyabb. Ha mindenki arra számít, hogy a dolgok egyre kevesebbet fognak érni, az csúnyán rombolná a fogyasztást és a beruházásokat is. Ez az egész fejlett világban egyre nagyobb gondot okoz. De a defláció beköszöntét Magyarországon a mostani adat után sem tartják valószínűbbnek a hozzáértők.
De mi mozgatja most leginkább az árakat?
- Egyrészt eleve elég gyenge a magyar kereslet, lassan emelkednek a bérek, nincs nagyon költeni való pénze az embereknek, ami hosszú ideje az infláció ellen hat. Ez az utóbbi hónapokban lassan változni kezdett, de ez még nem csapott át igazi árnyomásba.
- Vannak viszont bőven a magyar gazdasági folyamatokon kívüli tényezők is, az időjárástól kezdve a világgazdaságon át egészen az itthon az utóbbi években legfontosabb szereplőik, az adókkal és hatósági árakkal előszeretettel babráló magyar államig.
Kezdjük az élelmiszerekkel. Mint látható, a félelmetes krumplidrágulás ellenére alapvetően lefelé húzzák az árakat most az élelmiszerek. Ennek nincs köze a kereslethez, de a viszonylag jó terméshez, tehát az élelmiszerek kínálatához viszont annál inkább. (A tételek neve melletti százalék azt jelenti, hogy mekkora súlyt képvisel az adott termék a fogyasztói kosárban.)
Szintén lefelé húzza most az árakat a kormány hatalmas politikai ütőkártyája, a rezsicsökkentés. Az jól felismerték a kormánypárt környékén, hogy a rezsi elég nagy részét teszi ki a magyarok fogyasztói kosarának. Szépen látható a lenti ábrán, hogy a tavaly év elején megkezdett hatósági árcsökkentések milyen irányba küldik a rezsiárindexeket.
Ráadásul amióta az MNB bekeményített, és bírságokkal arra kötelezte a bankokat, hogy a korábban megdrágított szolgáltatásokat olcsóbban adja, már a pénzügyi szolgáltatások sem drágulnak olyan félelmetesen, mint tavaly.
A kormány viszont nem csak árcsökkentéseket ír elő. Ha közvetett adókat emel, akkor az mindig meglátszik az infláció emelkedésében is. Korábban így volt ez az áfaemelés után, és a folyamatos cigaretta jövedéki adóemelésekkel is.
Dohányosoknak nem kell magyarázni, hogy a cigi – amellett, hogy trafikmutyi óta elég idegesítő procedúra hozzájutni – sokkal-sokkal drágább lett. Annyira, hiába fogy kevesebb cigi, a fogyasztói kosáron belül az átlagmagyar cigire költött pénzének az aránya felment 3,2 százalékról 4,7 százalékra. Tehát közel ötven százalékkal emelkedett.
Ehhez képest a pálinkareformmal tartósan mély pályára kerültek a töményalkohol-árak, és az utóbbi hónapokban épp a bor ára is esett.
Közben az is biztos, hogy amíg nem talál rá Európa valamilyen növekedési receptre, addig a külföldről importált infláció is egyre alacsonyabb lesz. A magyar gazdaság mostani állapotából viszont önmagában nem következik a deflációs nyomás, hiszen hét-nyolc évnyi stagnálással kevert recesszióból épp most kezdünk kimászni.
Bár az is igaz, hogy még mindig nem a belső fogyasztás miatt fogunk kikerülni a gödörből. Az MNB szerint annyira hozzászoktunk a spóroláshoz, hogy akkor sem fogunk többet költeni, amikor már lehetne:
Szóval akkora árnyomásra belső okokból sem kell számítani.
Az MNB elemzői összeszedték, hogy ha különböző dolgokat kiveszünk a fogyasztói árindexből, akkor hova jutunk. Csináltak külön maginflációs mutatót arra, amiből kiszűrik az indirekt adókat, valamint a keresletérzékenyebb, és nehezen változó árú termékekre is egyet-egyet. Ez lett az eredmény:
Ha tehát az élelmiszerárak esésének és a rezsicsökkentés hatásából kivonjuk a dohányárak emelkedésének hatását, akkor a nulla közelébe kerülünk. Ha pedig ezeket a mesterséges hatásokat elhagyjuk, nagyjából stabil, alig-alig emelkedő árakhoz jutunk.