A magyarok imádják a sárga csekket
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
Egyre optimistább a magyar lakosság a fogyasztással, a megtakarítással, sőt még a hitelfelvétellel kapcsolatban is - derült ki a Portfolio szerint a harmadik alkalommal megjelent Deloitte-Scale Bankindexből. A lakosság 77 százaléka számára még mindig a sárga csekk a legkedveltebb fizetési mód. Mindössze 3-4 százalék gondolja úgy, hogy a következő félévben bankot vált, de ez jelentősen nőhet, ha a devizahitelek forintosítása során hitelkiváltási verseny indul a bankok között.
A kutatás legfontosabb megállapításai:
- a lakossági hitelpiac élénkülése már kézzelfogható tény: főleg a lakáshitelek viszik hátukon a piacot
- pozitív hitelfelvételi hajlandóság is látszik: most először nőtt a hitelfelvételről pozitívan nyilatkozók aránya,
- a fogyasztás és megtakarítás terén is az eddigi legoptimistább hangulat tapasztalható,
- a lakosságnak nincsenek explicit bankváltási tervei, bankot csak egy nagyon szűk réteg vált, de egyre tudatosabban ügyelnek az emberek pénzügyeikre,
- jelentősen megnőtt azok aránya, akik odafigyelnek a folyószámla-választásra,
- nemcsak a hitelkiváltások vezérlik a hitelkeresleti piacot,
- a fizetési forgalom szempontjából viszont még mindig a sárga csekk országa vagyunk.
A legnagyobb javulás a fogyasztási várakozásokban következett be: 60,7 százalékról 55 százalékra csökkent azok aránya, akik egyáltalán nem engedhetnek meg maguknak fogyasztásbővítést. A megtakarítások területén pedig 62 százalékról 58,4 százalékra csökkent azok aránya, akik szerint egyáltalán nem valószínű, hogy a következő egy évben többet tudnak megtakarítani.
Megdöbbentő, hogy a lakosság 77,2 százaléka számára még a sárga csekk a legkedveltebb fizetési mód (2012-ben ez 80,2 százalék volt), a csoportos beszedési megbízást pedig 12,0 százalék preferálja. Az internetes fizetés mint legkedveltebb fizetési mód egyelőre marginális arányt képvisel, de 2012 óta duplázódás látható.
A számlaválasztásban mások véleménye a leginkább mérvadó az ügyfelek számára, a reklámok hatása kevésbé meghatározó - derült ki a kutatásból. A számlaválasztók tudatosabbak lettek: 50 százalékuk több bank ajánlatát is megvizsgálja. Mindössze 3-4 százalék gondolja úgy, hogy a következő félévben bankot vált, de ez jelentősen nőhet, ha a devizahitelek forintosítása során hitelkiváltási verseny indul a bankok között.
A lakás-takarékpénztárakkal kapcsolatban is érdekes eredményre jutott a kutatás: a főiskolát és egyetemet végzett ügyfelek, illetve a legmagasabb jövedelműek körében a legnépszerűbb ez a termék, és a legfiatalabbak körében is viszonylag sokan élnek vele.