Az Európai Bizottság mégis aláírta a paksi szerződést
Az Európai Bizottság aláírta a paksi erőmű bővítésével összefüggő, nukleáris üzemanyag-szállításról szóló szerződést, jelentette be Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. A bizottság a mai napon megadta a hozzájárulást és az aláírást.
Több mint egy hónapja a Financial Times írt arról, hogy az Európai Bizottság nem járult hozzá az üzemanyag-szállításról szóló szerződéshez. Az unió azt ellenezte, hogy az oroszok 20 évig kizárólagos partnerek legyenek a fűtőanyag-szállításában. A bizottság az új atomerőművi projektek esetén ugyanis szigorúan ellenőrzi az üzemanyag-ellátás diverzifikálásának lehetőségeit, vagyis azt, hogyan kapcsolódhat be alternatív gyártó az ellátásba.
A helyzet azonban az, hogy jelenleg kizárólag az orosz fél gyárt a paksi blokkba felhasználható üzemanyagot, a tervekkel és a gyártástechnológiával jelenleg csak ők rendelkeznek, alternatív beszállító létrehozása jelentős időbe és pénzbe kerülne. A kormány egyeztetett a bizottsággal, és Lázár szerint sikerült is megállapodni, az unió megadta a hozzájárulását az üzemanyag-szerződéshez is.
Lázár János korábban brüsszeli látogatása után már nyilatkozott arról, hogy „az Európai Bizottság észrevételeit Magyarország elfogadta, a finn modell alapján rendezzük a paksi atomerőmű kapacitásfenntartásának üzemanyag-szállítási szerződését, sikerült minden kérdést tisztázni, a kifogásokat eloszlatni és parafálni a megállapodást”. Magyarország 10 évre biztosít majd lehetőséget az oroszoknak arra, hogy fűtőanyagot szállítsanak az építendő reaktorokba. Ez Lázár János szerint az oroszok számára is teljes mértékben elfogadható.
A miniszter szerint ezenkívül még két fontos ponton kell összehangolni az uniós szabályokkal az orosz erőműbővítést: az egyik a közbeszerzések, a másik a tiltott állami támogatás kérdése. Az azonban szerinte egyértelmű, hogy Brüsszelben nem ellenzik a magyar erőmű építését.