Új versenytársakat kaphat a Netpincér
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
December közepe óta a magyar ételrendelési piac egyik kis szereplőjének anyacége, a Foodpanda felvásárolta a piacvezető Netpincért. Az egyesülés után a versenytársak közül többen eléggé kiakadtak, mert a Netpincér bejelentette, hogy 10 százalékról 15-18 százalékra emeli a rendelések után az éttermektől szedett jutalékot. Eredetileg az éttermektől azt is elvárták volna, hogy a kizárólagos partnereik legyenek. Később ez a feltétel már nem került a szerződésekbe,
Sokaknak nem tetszett
A Netpincér akcióját a versenytársak is ferde szemmel nézték, bár a Falatozz.hu végül nem fordult a versenyhivatalhoz, akadt olyan, aki szerint önmagában a magas jutalékok is aggályosak.
Borka-Szász Tamás, DK-s csepeli önkormányzati képviselő panaszt nyújtott be a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a Netpincért működtető új tulajdonos cég ellen, amiért megemelte a jutalékokat.
A GHV-nál rákérdeztünk, hogy lett-e valami a bejelentésből, de a versenyhivatal csak annyit válaszolt, hogy egyelőre még vizsgálják a panaszt, így nem lehet tudni, hogy lesz-e eljárás a dologból.
Milyen cég vette meg a Netpincért?
A Foodpanda egy komoly nemzetközi terjeszkedési hullám keretén belül vált magyarországi piacvezetővé, hiszen a Netpincér megvásárlása mellett Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Montenegróban felvásárolta a Donesit, míg Horvátországban a Pauza cégeket.
A Németországban alapított cég nem a klasszikus, egy jó ötletből óriási növekedést generáló startup-recept alapján lett nagyon sikeres a 2012-es alapítás óta: sokkal inkább a mögötte álló befektetői tőke volt az, ami miatt ilyen sebességgel voltak képesek terjeszkedni.
A Foodpanda az alapítás évében a Rocket Internet startup-inkubátor 20 millió dolláros támogatásával indult, majd különféle befektetők azóta még 100 millió dollárt toltak a vállalkozásba. A cég így jellemzően a Netpincéréhez hasonló felvásárlásokon keresztül vált pár év alatt a globális ételrendelési piac egyik nagy szereplőjévé.
De tényleg torzíthatja a versenyt a Netpincér? És akkor most drágább ételt rendelni? És akkor most tényleg kitoltak az éttermekkel a jutalékemeléssel? Utánakérdeztünk néhány étteremnél és a Netpincér versenytársainál, hogy mi is a helyzet az iparágban pár hónappal a felvásárlás után.
Modellváltás vagy szívatás?
A Netpincér a kezdetektől fogva azzal indokolta a jutalék felemelését, hogy üzleti modellt váltott. Az új felállásban nem kérnek egyszeri regisztrációs díjat és fix díjat (egyszeri 150 ezer és a 15 ezer forint havonta) az éttermektől, viszont a felemelt jutalékért cserébe elvileg különféle szolgáltatásokat nyújtanak.
De pontosan mit kapnak az éttermek a pénzért cserébe? A cég közleménye szerint az elmúlt három hónapban tévéreklámmal, megújult hírlevéllel és mobilalkalmazás fejlesztésével erősítettek, és az éttermekkel közös marketing eddig több mint 40 ezer új regisztrált felhasználót és 20 ezer új Facebook-rajongót hozott a Netpincérnek.
Emellett az éttermek ügyeivel új ügyfélszolgálati csapat foglalkozik, és több partner esetében a csomagolási, szórólapozási költségeket az étteremmel megosztva finanszírozzák. A reklámban egyébként adott esetben a partnerek is megjelennek.
Az éttermek között vannak olyanok, akinek be is jött a váltás. Az Il Trenónak például volt közös reklámja a Netpincérrel, és az Arriba Taqueria mexikói étterem is azt tapasztalta, hogy a Netpincér új működési modellje hasznos nekik.
A többség maradt
A Netpincér az Index kérdésére azt írta, a szerződések újratárgyalása során a partnereik 95 százaléka döntött úgy, hogy hosszabbítja a szerződést. Az elmúlt három hónapban 20 városban több mint 60 új felső kategóriás étteremmel bővítették az étteremkínálatukat, így jelenleg 612 étteremmel állnak kapcsolatban.
hiszen amikor egy kisebb étteremnél kérdeztünk rá, hogy hogy megy az üzlet a váltás óta, nem sok jót hallottunk. Lamik József, az All American Food ügyvezetője azt mondta, egyelőre még nem látják, hogy a Netpincér által felajánlott marketinglehetőségek hogyan hoznák vissza a jutalék emeléséből származó pluszköltséget, hiszen semmilyen konkrét szolgáltatást nem kaptak a pénzért cserébe.
Viszont mivel a rendeléseik kétharmadát a Netpincéren keresztül kapják, nem tehettek mást, a szerződéshosszabbítás mellett döntöttek. Amikor az áremelésekre kérdeztünk rá, Lamik elmondta, hogy január elején minimálisan emelték az árakat, de azért próbálnak olcsók maradni, így egyelőre a cég benyeli a Netpincér jutalékemelése miatti extra költségeket.
Voltak olyanok is, akik inkább a szakítás mellett döntöttek. Nyakas Erik, az Attaboy tulajdonosa úgy tudja, ők az elsők között voltak, akik azt mondták a Netpincérnek, hogy nem tudják kigazdálkodni a jutalékemelést, ezért inkább nem hosszabbítanak szerződést. Azt is elmondta, hogy mivel nem tudtak egyből szerződést bontani, egy ideig még elérhetőek a portálon keresztül, de ezután főleg a saját oldalukon keresztül lehet majd rendelni tőlük, ahova elég sok vendégüket át tudták menteni.
Azzal kapcsolatban, hogy terveznek-e másik oldallal együttműködni, azt mondta, hét százalék plusz áfát fizettek korábban a Netpincérnek rendelésenként, és egy hasonló ajánlatot bármikor elfogadnának újra.
Új arcok a piacon
A Hummus Bar is a kilépés mellett döntött. Azt mondták, a brutális jutalékemelésért cserébe a Netpincér nem tudott olyan ellenszolgáltatást ajánlani, amiért megérné nekik maradni. Az étteremtől azt is megtudtuk, hogy május 31. után sem csak közvetlenül tőlük lehet majd rendelni, ha nem helyben akarjuk a Hummus Bar ételeit fogyasztani: egy Netpincérben csalódó étterem-tulajdonos ugyanis megkereste a Netpincért otthagyó éttermeket, és új ételrendelő oldalt indít. Ennek lesz partnere a Hummus Bar is.
Erre a leírásra illik egyébként a Netfood.hu munkacímen futó projekt, amibe a három hamburgerezőt üzemeltető Sörös István és vendéglátós társai kezdtek. A terv szerint az új vállalkozás csak közös költséget – havi 30 és 100 ezer közti összeget – szedne be, jutalék nem lenne. A neten a Netfoodra keresve viszont egyelőre nem találni semmit, de a Sörös István az Indexnek azt mondta, a nyár elejére már elérhető lesz az oldal, amin már gőzerővel dolgoznak. Ezenkívül forrásaink még egy másik induló oldalról is beszéltek.
Ők is újak a piacon
Cikkünk megjelenése után többen is jelezték, hogy mostanában indítanak új ételrendelő alkalmazást vagy oldalt. Az egyik a CSL Food, aminek már oldala is van, a másik pedig a Kajavadász nevű mobilalkalmazás, ami mostanában indul.
Nyakas Erik a kérdésünkre még a Lefood.hu-t is emlegette, amiről állítása szerint ők is csak nemrég hallottak először. A Lefood december óta van fenn a Facebookon, de az Attaboy tulaja szerint a Netpincér jutalékemelése óta egyre több partnerük van.
Vagy a konkurenciánál kötöttek ki
A magyarok mindig mást rendelnek
Ralf Wenzel, a Foodpanda-csoport társalapítója és vezérigazgatója korábban arról beszélt az Indexnek, hogy a magyar piac azért is különleges, mert a magyarok más nemzetekkel szemben többféle ételt rendelnek. Wenzel szerint viszont azért is döntött Foodpanda a Netpincér megvétele mellett, mert nagyon kevés olyan cég van a világon, aminek 15 év tapasztalata van ebben az iparágban. Ráadásul a Netpincér technológiáját és tapasztalatait más országokban is kamatoztatni tudják, ahol jelen vannak, például Ázsiában, a Közel-Keleten, Latin-Amerikában. További részleteket a felvásárlásról itt olvashat.
Persze másokhoz is estek be új partnerek. Veres László, a Falatozz.hu ügyvezetője az Index kérdésére elmondta, voltak olyan éttermek, amik végül a Netpincért elhagyva, vagy a partnerséget meghosszabbítva, de a Falatozz.hu-nál kötöttek ki. Egy másik nagyobb versenytárstól, a magyar piacon a Netpincér után a legtöbb felhasználóval rendelkező Pizza.hu-tól is azt tudtuk meg, hogy náluk is kötöttek ki olyan éttermek, amik csalódtak a Netpincérben.
A Netpincér jutalékkemeléséről Veres azt mondta, meglepte őket, hogy a cég ezzel próbálkozik, mivel a piacon eddig az éttermek tíz százaléknál magasabb jutalékot nem igazán voltak hajlandóak elfogadni. Mindenesetre a korábbi szándékaikkal ellentétben már nem akarnak a versenyhivatalhoz fordulni,
Küzdy Kálmán, a Pizza.hu ügyvezető igazgatója is azt mondta, hogy szerinte a jutalék megemelését az éttermek nem tudják kigazdálkodni, ezért áremelésre kényszerülnek majd.
Az új ételrendelő portállal kapcsolatos pletykáról Veres azt mondta, ő is hallott róla, hogy több étterem összefogva egy jutalék nélküli rendszert akart létrehozni, de több konkrétumról nem tud. Azt is mondta, hogy ha ez valóban komoly próbálkozás lenne, akkor a partnereiktől már valószínűleg hallottak volna róla.
Lehet még bajuk belőle
A Világgazdaság egy korábbi cikke szerint a magyar ételrendelési piac összességében nagyjából 20 milliárd forintos, aminek 30-35 százalékát bonyolítják a neten. Ennek nagyjából a háromnegyede lehet a Netpincéré, de egy, az iparágra rálátó forrásuk becslése szerint ez 80-90 százalék is lehet.
A Magyar Narancsnak nyilatkozó versenyjogász szerint pedig ugyan a túl magas jutalék önmagában még nem jogszerűtlen, de ha a GVH megállapítja, hogy a Netpincér piaci részesedése korlátozza a versenyt, akkor már a jutalékemelés is problémás lehet.
A cikk szerint ráadásul az se ad túl sok bizakodásra okot a Netpincér szempontjából, hogy a szerződések alapján elvárják a partnereiktől, hogy a Netpincéren megadott áraknák kevesebbért sehol sem árulhatják az ételeiket. Mindenesetre a versenyhivatal 2013-ban vizsgálódni kezdett az online szállásfoglalások piacán: ez a vizsgálat még mindig nem zárult le, de mivel eléggé hasonló iparágakról van szó, az eredményt jó eséllyel a Netpincér esetében is fel lehet majd használni.
Máshol is terjeszkednek
A cég az Index kérdésére elmondta, hogy Netpincér és a Foodpanda összeolvadása után a Netpincér piaci részesedése nem nőtt jelentősen.
Amennyiben a GVH vizsgálatot indítana, természetesen mindenben együttműködünk a hatósággal
– írták.
A piaci részesedés változatlanságával kapcsolatban mindenesetre érdekes részlet, hogy a Foodpanda nem csak Magyarországon kezdett mostanában terjeszkedésbe: Szerbiában, Montenegróban és Bosznia-Hercegovinában is elérhető Donesi.com, és a horvát Pauza.hr is a birtokukba került.
A Heti Válasz úgy tudja, Szerbiában a cég a magyar stratégiához hasonlóan megemelte a jutalékot, Horvátországban viszont nem. Ezt egy helyi kávézómenedzser szerint az magyarázza, hogy Horvátországban a Pauzának nincs olyan versenytársa, amit ki lehetne szorítani a piacról.