VW-botrány: Merkel teljes átláthatóságot követel
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Teljes átláthatóságot és gyors magyarázatot követel a német kancellár a Volkswagen autógyártól, amely elismerte, hogy csalt egyes modelljei károsanyag-kibocsátását illetően.
Angela Merkel az MTI szerint kedden, Berlinben tartott sajtóértekezletén úgy fogalmazott, tanúbizonyságot kell tenni a teljes átláthatóságról, tisztázni kell az egész ügyet. Közölte, hogy Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szoros kapcsolatban áll az autógyártó csoporttal, és már hétfőn tárgyalt Martin Winterkorn vezérigazgatóval.
Már szerdán összeülnek
„Helyesnek találom, hogy a közlekedési miniszter a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatósággal (KBA) közösen folytatja a szükséges tárgyalásokat. Ez az egyetlen módja az átláthatóság megteremtésének. Így véleményem szerint ebben az ügyben minden szükséges intézkedést megtettek” – mondta Merkel.
A Tagesspiegel című német újság névtelenül nyilatkozó forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a VW felügyelőbizottsága pénteken meneszti Martin Winterkornt és helyére Matthias Müllert, a Porsche vezérigazgatóját nevezi ki. A 68 éves Winterkorn számára a pénteki felügyelő bizottsági ülésnek eredetileg, még a botrány kirobbanása előtt az lett volna a tétje, hogy meghosszabbítják-e vagy sem vezérigazgatói megbízatását.
A bizottság legbefolyásosabb tagjai már szerdán összeülnek a vállalat wolfsburgi székházában, hogy meghallgassák Winterkornt.
A többi autógyártó is megérezte
A 78 éves történetének legnagyobb botrányába keveredő német vállalat kedden profitfigyelmeztetést adott ki. Közölte, hogy 6,5 milliárd eurót különít el harmadik negyedéves eredményének terhére az üggyel kapcsolatos költségek fedezésére. Jelezte, hogy ez az összeg növekedhet, miután az EA 189 típusú motorral üzemelő mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.
A botrány szele megcsapta a többi nagy európai autógyártót is, így a Mercedeseket gyártó Daimler árfolyama 7,16 százalékkal, 66,15 euóra, a BMW-é pedig 6,22 százalékkal, 79,15 euróra esett. A két nagy francia autógyártó cég közül a Peugeot árfolyama 8,79 százalékkal, 13,86 euróra, a Renault-é pedig 6,81, százalékkal 66,77 euróra, míg a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Milánóban jegyzett részvényeinek árfolyama 5,70 százalékkal, 11,99 euróra csökkent.
A Volkswagen-csoport tavaly egész évben 10,1 millió autót értékesített világszerte, tiszta nyeresége pedig 10,8 milliárd eurót tett ki.
A Portfolio.hu szerint Amerika után Németországban, Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is vizsgálják majd az érintett dízel modelleket. A francia pénzügyminiszer kezdeményezte a Volkswagen modelljeinek Európára kiterjesztett vizsgálatát. A Volkswagen részvényesei és a környezetvédők is beperelik a német autógyártót.