A görögöket még a vasmacska is húzza
Számos, világméretekben is vezető görög hajózási társaság tervezi, hogy felszedi a horgonyt, és máshová teszi át székhelyét, ha drasztikusan megemelkednek az adóterhek, írja az MTI.
A görög hajózást mintegy 800, családi tulajdonban lévő vállalkozás uralja, amelyek a világ kereskedelmi flottájának körülbelül egy ötödét tartják kézben. Az iparág nemzeti büszkeség tárgya Görögországban, de egyre több hajózási társaság készül otthagyni a pireuszi kikötőt, miután az újraválasztott Sziriza-kormány, engedve a nemzetközi hitelezők nyomásának, vonakodva beleegyezett, hogy megnöveli a dédelgetett szektor adóterheit.
A hajótulajdonosok már belementek, hogy 2017-ig önkéntesen megkétszerezik a hajók tonnaűrtartalma alapján számított fix összegű éves adót, de ragaszkodnak ahhoz, hogy továbbra se kelljen nyereségadót fizetniük és a hajók értékesítéséből származó bevétel is adómentes maradjon. A hitelezők viszont ahhoz ragaszkodnak, hogy fokozatosan minden hajózásból származó jövedelmet adóztassanak meg, és folyamatosan emeljék a tonnaadót is.
A jövedelem után kivetett adóból sokkal több bevétel származik, mint a tonnaadóból, amely egy közepes méretű görög hajó esetében 2017-től évi 50 ezer dollár lesz. Egy hasonló méretű amerikai hajó tulajdonosa a szállítási tarifáktól függően évi 3,7 millió, egy japán tulajdonos pedig akár 7 millió dollár adót is fizethet.
Sok szakértő szerint bármilyen adóemelés a hajózási társaságok tömeges meneküléséhez vezethet, amelyből Ciprus, London, Szingapúr vagy Vancouver profitálhat majd, ahol a hajózási iparágnak alacsonyabb adót kell fizetnie.
Ezek a városok már kezdik is megkörnyékezni a görög hajótulajdonosokat, és reális esélye van annak, hogy sokan el is mennek, ha a kormány rosszul kezeli a dolgokat
- mondta Georgiosz Gratszosz, a görög hajózási kamara elnöke, aki szerint a hajózás a betegeskedő görög gazdaság egyik rendben lévő szeglete, évi 13-19 milliárd euró bevételt termel és mintegy 250 ezer embert foglalkoztat. Gratszosz szerint mivel a görög hazai össztermék 7 százalékát a hajózás adja, a logika azt diktálná, hogy a szektor barátságos adókörnyezetben működjön, de így csak azt érik el, hogy a cégek elmeneküljenek az országból.
A legvonzóbb célpont a görög nyelvű Ciprus. Már csak azért is, mert míg Görögországban a tőkekorlátozások júniusi bevezetése után nehézkes a mindennapi üzletvitel, Ciprus júliusban feloldotta ezeket a korlátozásokat.