Szilárda
2 °C
7 °C
Index - In English In English Eng

A Bosch nem árulja el, hogy magyar mérnökök fejlesztették-e a dízeles csalóprogramot

2015.09.29. 14:45

Miután kiderült, hogy a dízelbotrányt kirobbantó Volkswagennek a Bosch szállította a károsanyag-kibocsátásért is felelős befecskendező-rendszereket és a mérést meghamisítani képes elektronika programja is tőlük származik, megkerestük a cég magyar leányát az ügyben. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a csalóprogram fejlesztésében, amelyet egyébként eredetileg nem a csaláshoz írtak, részt vettek-e magyar mérnökök.

A kérdés azért vetődött fel, mert a Bosch az egyik legnagyobb külföldi munkaadó Magyarországon, összesen 10 500 embert foglalkoztatnak, közülük több száz mérnököt. A cég egyik magyarországi tevékenysége pedig dízelrendszerek fejlesztéséhez is kapcsolódik.

A Bosch azonban nem árulta el, hogy részt vettek-e magyar mérnökök a fejlesztésben. Levelünkre első körben csak annyit válaszoltak, hogy a kérdést továbbították a német központ felé. Majd későbbi válaszukban az állt:

Ügyfeleink iránti elkötelezettségünk miatt, bizalmuk megőrzése érdekében jelenleg nem áll módunkban nyilvánosságra hozni további információt a Volkswagennel fennálló üzleti kapcsolatunkat illetően.

Ezen kívül továbbították a német sajtóközpont közleményének magyar fordítását, amelynek ugyan a feltett kérdéshez nincs köze, azt fejetegetik, hogy a gyártó elkötelezett a dízelmotorok mellett. A dízel kulcsfontosságú technológia a nemzetközi szén-dioxid-célok elérésében, és a Bosch legkorszerűbb technológiáival akár 95 százalékos nitrogén-oxid-redukció érhető el a teszteken kívüli használatban is, írják a közleményben.

A magyar mérnökök érintettségére ebből nem igazán tudunk következtetni, a cég mindenesetre nem cáfolta a feltételezést.

A Bild am Sonntag írása szerint egyébként a Bosch korábban jelezte is a Volkswagennek, hogy ezzel a programmal a motorok lényegében illegálisak lesznek, de az autógyártó nem vette figyelembe a figyelmeztetést – így került 11 millió motorba a program, amely csak akkor működteti alacsony nitrogén-oxid-kibocsátású üzemmódban a dízelmotort, ha azt álló helyzetben, próbapadon vizsgálják. Már a botrány kitörésének napján azt mondták, hogy a szerződéses kötelezettségük alapján csak azt szállíthatták, amit a Volkswagen kért.