Orbán Disneylandje üresen fog állni

További Gazdaság cikkek
Verőfényes napsütés, hétvége, májusi csúcsszezon, a felcsúti kisvasúton még hat az újdonság varázsa: vonatrajongók, kisgyerekes középosztálybeli családok érkeznek, hogy kipróbálják az egy hete átadott vonalat. Egy nap hatszor megy Felcsútról Alcsútra, hatszor vissza, a nyitás utáni első májusi szombati napon is mindössze hatszáz felszállót számoltunk.
Hatszáz utas nem kevés, ahhoz képest, hogy nincs nagyon menni sehonnan sehová, a három állomás között két kocsival, kevesebb mint hat kilométeren közlekedő vasútról legfeljebb az alcsúti arborétumot, a Pancho Arénát és egy kalandparkot lehet elérni. Hatszáz utas mégis rettenetesen kevés ahhoz képest, hogy ez már egy erős napnak tűnik,
A 600 millió forintos uniós támogatásból, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia 257 millió forintos önrészéből megvalósult projekt műszaki engedélyezési tervében szereplő kalkuláció ráadásul még akkor is elnagyoltnak tűnik, ha nem csak a már működő 5,7 kilométeres szakaszt, hanem a 14,2 kilométeres bővítést is nézzük.
Tömött kocsikra számítottak
A várt utasforgalom az Átlátszó által kikért tervből kiolvasható számítás szerint úgy jött ki, hogy a járatra tervezett vasúti kocsiknak mekkora a kapacitása. Az alapforgalomra kalkulált szerelvényeken 256 fős, nagyobb igény esetére 416 főt szállító szerelvényekkel számoltak, napi 10 vonatpár mellett. Ezt aztán súlyozták aszerint, hogy a vonat félig tele vagy 85 százalékos kihasználtsággal futna. Így jött ki a 2560 fős pesszimista és 7080 fős optimista becslés, mint két szélső érték.
A végleges menetrendben már csak 6 pár szerepel, de még így is túlzó marad a szám, gyakorlatilag egy négyes-hatos villamos embersűrűségére lenne szükség ahhoz, hogy ennyi utas összejöjjön. És nem csak hétvégén, jó időben, hanem minden nap.
Az ország legkihasználtabb kisvasútja lenne
Más magyarországi kisvasutakkal összevetve is nagyon optimista a Felcsúton becsült 2560-7080 fős utasforgalom. A legnépszerűbb budai gyermekvasúton 2013-ban napra leosztott átlagos utasszám 1048 utas volt, mindez úgy, hogy szemben a 184 nap közlekedő felcsúti kisvasúttal, az úttörővasút szinte egész évben üzemel.

Mindenhol túlbecsültek a számok
Mint NKH-s forrásunktól megtudtuk, az utasszám szinte minden vonalon jóval kevesebb a bevallott számnál. Ennek oka, hogy a forgalmat csak megbecsülni lehet: a jegyeladásokhoz hozzá kell adni a nem fizető utasokat is.
Utóbbi kategóriába nem a bliccelők tartoznak, hanem a nyugdíjasok és 6 év alatti gyerekek. Rájuk az iparági források szerint csak saccra bemondanak egy számot, ezzel is egy kicsit kozmetikázva a statisztikákat.
És a budai gyermekvasút már csak azért sem jó mérce, mert vonzáskörzete jóval nagyobb, köszönhetően a fővárosban élő 1,8 millió embernek és az agglomerációban további 755 ezer fős lakosságának.
A kemencei vonalon 2015-ben átlagosan 228 fő használta a járatot naponta, egy átlagos vonaton a menetrend szerinti járatokon csak 18. Ami az átlagos kétkocsis szerelvény 32 férőhelyére vonatkoztatva körülbelül 56 százalékos férőhely-kihasználtságot jelent.
A nem menetrendi járatokkal együtt még hatezer ember utazott így, összesen tehát nem érve el a 22 ezret egy évben. A nagyságrendek érzékeltetéséhez: a felcsúti kisvasút az eredeti tervek szerint tíz nap alatt hagyná le a népszerű kemencei hegyi kisvasút teljes éves forgalmát.
A két vonal hossza nagyjából megegyezik, a felcsúti 5,7 kilométer hosszú, míg a kemencei járat 4 kilométeren közlekedik. A felcsúti vonatnak viszont csak 3 megállója van, és lényegesen kevesebb lehetőséget kínál, mint a hét megállós börzsönyi járat. Utóbbin az utasok több túraútvonalat elérnek, de eljuthatnak a helyi strandhoz is.
Orbán Viktor szülőfalujában lényegében három turistacsalogató létesítmény van: Alcsútdobozon az arborétum, a kalandpark és a felcsúti Pancho Aréna. (Elkértük volna az arborétum látogatottsági adatait az azt kezelő Mészáros Lőrincékől, de hetek alatt sem kaptunk választ.) Így aztán hiába tartozik a felcsúti az olcsóbb kisvasutak közé, esélye sincs napi több ezer utasra.
Kisvasút | Teljes árú menettérti jegy |
Felcsúti | 1000 Ft |
Debreceni "Zsuzsi" | 1400 Ft |
Királyréti | 1000 Ft |
Gyermekvasút | 1400 Ft |
Nagybörzsönyi | 1200 Ft |
Szob, Börzsöny | 1400 Ft |
Lillafüredi | 1400Ft |
Nem készült hatástanulmány
Régóta vágytak rá
A kisvasút ötletéről 2013 tavasza óta lehetett tudni, de a Puskás Akadémia tájékoztatása szerint a tervet már "évek óta dédelgették". Majd Orbán tavaly ősszel jelentette be, hogy ha támadják a kisvasútját, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig. Nem sokkal később pedig meg is jelent a Közbeszerzési Értesítőben.
Talán más utasszámmal kalkulálnak, ha a kisvasút uniós pályázathoz részletes megvalósíthatósági tanulmányt készítenek, amiben piackutatással felmérik a keresletet, bemutatják az üzleti modellt, hogy a felcsúti kisvasút mégis mitől lesz fenntartható vagy milyen átfogó turisztikai stratégiába illeszkedik. Csakhogy itt ilyen nem készült: 2013-ban átminősítették kiemelt projektté, így pedig nem kellett indokolni, miért is éri meg nekünk a beruházás.
Ennek megfelelően a vonalra engedélyt adó Nemzeti Közlekedési Hatóság is csak abból a szempontból vizsgálta a felcsúti kisvasutat, hogy az infrastrukturális körülmények (mekkora a peron, milyenek a pályaadottságok és hasonlók) teljesülnek-e a beruházáshoz, tudtuk meg egy, a projektet ismerő NKH-s forrásunktól.
Mindegy, hogy valaha megtérül-e
Pillanatnyilag a felcsúti kisvasút egy magáncélú turisztikai beruházás, ezért hivatalosan mindegy, hogy önmagában életképes-e. Általában a kisvasutak egyébként nem azok, de kiemelkedően értékes turisztikai helyszínekkel vagy mondjuk fakitermeléssel összekötve megérheti a befektetés.
Nem kizárt, hogy később lesz ott még érdemi turisztikai célpont, a térség ugyanis nemrég kapott egy külön miniszterelnöki biztost, hogy fejlessze fel Orbánék környékét. De még ha felhúznak oda egy kajakszlalompályát vagy baseballstadiont kaszinóval, akkor is éppenséggel a gombhoz keresünk kabátot.
Megnéztük, merre kanyarog a kisvasút Orbán háza felé
Szürreális látványosságokat kínál a Felcsút és Alcsútdoboz közt 857 millió forintból kiépített kisvasút. Dzsindzsás, láp, földcsúszás miatt repedező falú épületek, természetvédelmi terület mellett kettévágott domb és a Pancho Aréna látszik majd a vonatból.
Évi 29 milliós veszteség
A működő felcsúti kisvasúthoz nemrég bejelentették a bővítést: 9 milliárd forint közpénzt költene az állam arra, hogy összekössék Etyekkel és Bicskével is a felcsúti kisvasutat.
Sok, főleg turisztikai érv szólt volna amellett, hogy ha kisvasutat tesznek Etyekre, az menjen inkább észak, azaz Herceghalom felé, hogy Budapestről és Budapest felé is legyen esetleg értelme használni. Olcsóbb is lett volna, de végül nem azt választották.
Ehhez a tervhez a Speciálterv 25 millióért készíthetett már egy megvalósíthatósági tanulmányt is. Eszerint évi 29 milliós veszteséget fog termelni a kibővített kisvasút is. Ráadásul így is fogja kerülni az olyan potenciális turisztikai célpontokat, mint a nagy etyeki filmstúdiókat vagy göböljárási tavakat. De az sem segítene sokat a helyzeten, ha a Bicske és Etyek vagy Alcsút között buszozókat át tudnák terelni a kisvasútra, a tanulmány szerint ugyanis mindössze 110 utas közlekedik ezen a vonalon naponta.

Korábban nem volt a tervek között
Ne támadja a beruházást!
Fontos még hangsúlyozni, hogy az olvasottak hatására se kezdje senki támadni a beruházást. Orbán ugyanis nemrég még azzal fenyegetett, hogy ha a második bővítés után is kritizálják, akkor meghosszabbítja a kisvasútját Lovasberényig.
Nem véletlen, hogy a korábbi kisvasutas tervek között egyáltalán nem szerepelt ez a vonal. A kormany.hu-n utolsóként fellelhető, 2008-as kisvasútfejlesztési tanulmány alapján oda érdemes kisvasutat tenni, ahol eddig is jelentős volt a forgalom, nagy helyi fejlesztések vannak folyamatban és jelentős turisztikai attrakciók vannak a környéken. Ez alapján javasolják, hogy egyáltalán a vizsgálódást új kisvasút irányába:
- a Mecsekben,
- Dél-Kelet Alföldön,
- Kisalföldön
- és a Dunántúli-középhegységben
érdemes megfontolni. A Mezőföld vagy a Bicskei járás nem került elő.
Nem ment könnyen a számlaadás
A Gyermekvasút fenti ábráján látható adatok alapján a kisvasút csúcsszezonja május és augusztus. Ezért egy potenciálisan egész évben legnagyobb forgalmat hozó napon, egy májusi szombaton megszámoltuk egyenként az utasokat.
Nem csak a fizető utasokat, hanem mindenkit, a nem fizető gyereket, kalauzokat, bárkit, aki felszáll. Így jött ki az első májusi szombatra egész nap 602 felszálló az elkészült felcsúti kisvasútra. Igaz, egyszer kicsit elkezdett cseperegni az eső, ezért arra járatra kevesebben szálltak fel.
A felszállók nagyjából fele ingyen utazó kisgyerek volt, 15 százaléka nyugdíjas, a maradék a gyerekek kísérői. Tamás riporternek nem tudtak számlát adni, Bence riporternek már igen, de csak kevesebbről, mint amennyibe ténylegesen került az út.
„Leginkább torokszorító volt, ahogy a kisvasút a semmiből megy a semmibe a semmi közepén. Nagyjából az egyetlen látványosság az volt a gyerekeknek, hogy van egy lovarda a sínek mellett, és lehetett látni lovakat. Kazahsztánban legalább az egész ki lenne fújva arannyal és szebb tájon menne” – foglalta össze a benyomásait Tamás.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Erőre kapott a forint péntek reggelre
A hétfői kezdéshez képest erősödött a főbb devizákkal szemben.
február 14., 08:41
- Gazdaság
Újabb kulcsszektortól kapott irgalmatlan pofont a magyar gazdaság
Már nagyon építenének, de egyelőre nem nagyon van mit.
február 14., 08:47
- Gazdaság
Itt vannak a szabályok, így dolgozhatnak a nyugdíjasok 2025-ben
Kiderült, melyik szférában éri meg leginkább nyugdíjasokat alkalmazni.
február 14., 08:39
- Gazdaság
Lengyel űripari céggel vágna neki a világűr meghódításának a 4iG
Újra kívánják definiálni az űr- és védelmi ipart.
február 14., 15:32
- Gazdaság
Itt van Orbán Viktor 4,7 milliós bástyája
Szakértők szerint kezd visszatérni a hit a gazdaságban.
február 13., 19:28
- Gazdaság
Szakértők elárulták, meddig húzhatják még a panelházak
Valószínűleg még jó pár generáció élvezheti a szocializmus álomlakásait.
február 14., 15:04
- Gazdaság
Az MNB alelnöke elárulta, ekkor jöhet az euró Magyarországon
A megugró élelmiszerárakról is beszélt Virág Barnabás.
február 14., 14:24
- Mindeközben
Árpa Attila kiakadt a mai fiatalokra: Pocsék a munkához való hozzáállásuk, azt hiszik, hogy nekik minden jár
4 órája
- Címlapon
Volodimir Zelenszkij keményen reagált Donald Trump kijelentésére
Az ukrán elnök leszögezte, országa nem eladó.
3 órája
- Címlapon
Itt van Pintér Sándor újabb rendelete, beigazolódott a szülők félelme
Március 1-től nagy változás lép életbe a közoktatásban.
4 órája
- Címlapon
Évek óta ólomszennyezett a váci gimnázium ivóvize, mégsem tett senki semmit
Botrány kellett a cselekvéshez.
1 órája
- Gazdaság
Számos lépést tesz a Lidl mindannyiunk érdekében
A cég évek óta kiemelten kezeli a fenntarthatóság kérdését.
40 perce
- Gazdaság
Ezt a táblázatot nem akarta látni: mutatjuk, milyen elképesztően drágultak az élelmiszerek az elmúlt években
Visszatért a drágaság, így kapott erőre ismét a kormány szerint földbe döngölt infláció.
február 14., 09:28
- Gazdaság
Donald Trump lépése új üzemanyagárakat hozhat
Az orosz–ukrán háború eseményei alaposan megrángathatják az üzemanyagárakat.
február 14., 13:42
- Gazdaság
Milliomosok klubja a BME-n – a magyar átlagbér kétszeresét keresik ezek a pályakezdők
Itt a teljes lista.
február 13., 18:26
- Gazdaság
Szijjártó Péter: Tisztán látszik, hogy Magyarország nem vett részt a gazdasági hidegháborúban
A külügyminiszter szerint a nyugati és keleti régiók közti gazdasági egyenlőtlenség is megszűnt.
február 14., 18:01
- Gazdaság
Tovább javítaná a kispénzűek és a középréteg pénzügyi helyzetét Nagy Márton
Erről fog szólni a 2025-ös év.
február 14., 19:23
- Mindeközben
Váratlan vendégek toppantak be egy fiatal pár esküvőjére, ám ami ezután jött, arra senki sem számított
8 órája
- Címlapon
Ferenc pápa a halálára készülhet az intézkedéseivel
A 88 éves katolikus egyházfő már az örökségét védelmezi lépéseivel.
4 órája
- Címlapon
Nagy üzletre készül Magyarország, széket kér Orbán Viktor a nagyhatalmak asztalánál
Bejelentést tett a kormány.
6 órája
- Gazdaság
Prüszköl a német ló a magyar vitéz alatt – kiderül, meddig jut gyalog
Egy biztos a magyar gazdaság jövőjét illetően: a bizonytalanság.
február 14., 17:42
- Gazdaság
Egymillió forint felett a panelek négyzetméterára Budapesten
Miskolcon ugyanakkor feleennyiért is hozzájuthatunk egy ilyen ingatlanhoz.
február 12., 14:32
- Mindeközben
Bochkor Gábor ritkán látott, 18 éves lányával pózolt a vörös szőnyegen, ez aztán az apa-lánya pillanat
9 órája
- Gazdaság
Új vezető kerül a Foxpost élére
Magyarország egyik vezető csomagautomata-szolgáltatója 2014-ben indult útjára.
február 13., 07:47
- Gazdaság
Nagy Márton szerint a főváros szolidaritásból és pénzügyekből is megbukott
De szívesen adnak kölcsön… szakértőket.
február 13., 10:11
- Gazdaság
Lesújtott a Gazdasági Versenyhivatal, kiderült, hogy a Lidl megtévesztette a vásárlókat, nagy büntetést fizetnek érte
Reagált a Lidl, már meg is vannak a felelősök.
február 13., 10:59
- Címlapon
Itt az EU válasza az amerikai–orosz tárgyalásokra, újabb lépéseket helyeztek kilátásba
Ezzel ugyanakkor a magyar kormány jól jár.
3 órája
- Gazdaság
Milliókat érintő adóváltozás jön, és lehet, ez még csak a kezdet
Már meg is történt a bejelentés.
február 13., 06:00
- Gazdaság
Donald Trump vámjai miatt használhat több műanyagot a Coca-Cola
Így is a világ legnagyobb műanyagszennyezője a cég.
február 12., 17:31
- Gazdaság
Kijöttek a részletek, ezért fájhat a kormány feje
Különösen hasogató az akkumulátoripar 50 százalékos visszaesése.
február 13., 09:06
- Mindeközben
Fejes Tamás szerint fontos az apai szigor, ezt az egy dolgot például soha nem engedné meg gyermekeinek
tegnap, 21:38
- Mindeközben
Bogdányi Titanilla úgy emelgeti a 10 kilós súlyzókat, mintha tollpihék lennének
tegnap, 20:21