Megalakulhatott a nyerő városnéző buszos cég
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Nemrég kiderült, hogy a főváros azt szeretné, ha a jelenlegi négy helyett csak egy cég csinálhatná a jövedelmező városnéző buszoztatást Budapesten. Nem tudni pontosan, hogy pontosan milyen érvek mentén akartak kevésbé hatékony, ám drágább monopolpiacot csinálni itt is, június 8-án a fővárosi közgyűlés fideszes többsége zárt ajtók mögött szavazta meg, egy helyben kiosztott előterjesztést alapján az egészet.
Ezt követően a jelenlegi négy cégből három nyílt levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz. A levélben épp arra kérték a Tarlós feletti méltóságot, hogy a jövőben ne egyetlen cég monopóliuma legyen a turistabuszok üzemeltetése. A piacon lévő négy szereplő közül három magyar tulajdonban van egyébként.
Még a GVH is megmozdult, csak eltűnt a levelük
Ennél a versenykorlátozási ötletnél még a GVH is aktivizálta magát, és írtak egy levelet a Fővárosi Önkormányzatnak, hogy itt nem lenne jó húzás tönkre vágni a versenyt. Ráadásul a versenytörvénybe is ütközhet az egész ötlet. A versenyhivatal 2008-ban egyszer már eljárást indított, amiért a BKV kizárólagos szerződést kötött City Tour Hop On Hop Off-fal, de akkor ennek hatására az önkormányzat felmondta ezt.
A GVH levele viszont elveszhetett a postán vagy az önkormányzatnál, mert Tarlós Istvánig nem jutott el, az önkormányzat közleménye szerint a főpolgármester azt nem tudta elolvasni sehol.
Július közepén már ki is írta a húszéves időtartamra szóló koncessziós pályázatot. Ebből eleve kizárják azokat a társaságokat, amelyeknek az utolsó három évben a városnéző szolgáltatásból származó nettó árbevételük nem éri el az 1,2 milliárd forintot. Eredetileg úgy volt, hogy pályázni augusztus 22-ig lehet, de a határidőt kitolták most péntekig, a pályázatokat a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) bírálják el.
Ezért is kellhetett óriási bátorság most ilyen piacon új városnéző buszos céget alapítani. Korábban azt lehetett hallani, hogy esetleg itt is Tombor András, Habony Árpád kettőse léphet be a piacra. Most mindenesetre a piliscsabai Bakó Ádám dönthetett úgy csendben, hogy ő is bepróbálja ezt a pályázatot, írja a Világgazdaság. Bakó egy másik cégén keresztül birtokolja az új Zrt.-t, korábban pedig már volt egy kisebb buszos cége, de abból elvileg három éve kiszállt.
A klasszikus budapesti "Hop on, Hop off" szolgáltatásra az időzítésen kívül a név is utal, a Hop On Travel Zrt.-vel, és utazásszervezési főtevékenységgel elég valószínűnek tűnik, hogy nem Piliscsabán tervezik majd buszon várost nézetni a turistákat. Mindenesetre vagy őrült felelőtlen döntés Zrt-t alapítani egy most bezáró piacra, vagy úgy érzik, hogy pár napja létező szereplőként is igen komoly esélyeik lehetnek megnyerni a húsz évig kényelmesen jövedelmező aranybányát.
A szeptember másodikán lejáró pályázati határidőhöz képest még időben van az augusztus 24-én bejegyzett cég. Egyedül viszont nem indulhatnak, már csak az árbevétel-feltétel miatt sem, társulniuk kéne valamelyik már a piacon lévő céggel. A lapnak azt mondták a megkérdezett piaci szereplők, hogy őket még nem kereste meg a feltehető új belépő.