Zsófia, Szonja
9 °C
21 °C

Lelkesen talicskázza a közpénzt a kormány a haveri médiacégekbe

2017.03.13. 19:31 Módosítva: 2017.03.13. 20:32

Részletes, látványos ábrákban mutatja be az Átlátszóra költözött Mérték Médiaelemző Műhely azt, hogy miképpen alakultak 2006 januárja óta az aktuális kormányok médiaköltései. Kiderül, hogy a Fidesz minden eddigi kormánynál többet költ állami hirdetésekre, és ezeket a pénzeket túlnyomó többségben olyan cégeknek adják, amik a párthoz köthetők. Az is kiderül, hogy Simicska Lajos iszonyatos pénzektől esett el, amióta legecizte Orbán Viktort.

A Fidesz-közeli felületek megerősödése egyébként ezen az ábrán is érzékelhető, hiszen a G-nap után szignifikánsan csökkent a Simicska tulajdonolta lapoknál elköltött közpénz a kormánypárti felületek javára. Az már csak érdekesség, hogy a Gyurcsány-Bajnai kormányhoz képest a Fidesz mennyivel több pénzt költ a saját oldalaira, illetve a második Orbán-kormány után egy garast nem kaptak azok a médiafelületek, amiket az MSZP-SZDSZ tengelyhez kötnek.

A Mérték összeszedte azt a 20 médiacéget is, ami 2006 óta a legtöbb állami hirdetést kapta. Itt például jól látszik, hogy a kormányváltás után az RTL Klub mennyire visszaszorult, de a Simicska érdekeltségébe tartozó felületek is no-go zónák lettek a Fidesz állami hirdetéseinél 2016-ra. Az elmúlt évek legnagyobb nyertese kétségtelenül a fideszes érdekeltségbe került TV2, Origo és a közmédia, egyedül a JCDecaux nevű francia cég tudott még komoly hirdetési pénzeket kapni, de ezt minden bizonnyal a 2016-os gyűlöletkampánynak köszönhetik, aminek köszönhetően tele volt kormánypropagandával minden plakát Magyarországon.

A plakátcégek piacán érzékelhető torzulást jól mutatja ez az ábra is. 2010 és 2015 között a Fidesz szinte alig hirdetett másnál Simicskán kívül, aztán a G-nap annyira betett a biznisznek, hogy 2017-ben már szinte alig kimutatható az állami hirdetések aránya a többi céghez képest.

Igazán látványos az az ábra is, ahol az állami hirdetésekből származó bevételt vetették összes a reklámbevételhez képest. Az elmúlt 10-11 év abszolút csúcstartója a Hócipő, aminek az állami hirdetések a reklámbevételük 87 százalékát adták ki. Ez a bravúr még a kormánypárti propagandalapnak, a Magyar Időknek sem sikerült, sőt, ahhoz képest, hogy 2015-ben potom 81 százalék reklámbevételüket köszönhették az államnak, tavaly ez már csak 73 százalék volt. De nagyon szeret a kormány még olyan Fidesz-közeli oldalaknál hirdetni, mint a Lokál (56%), a Ripost (46%) vagy a Magyar Hírlap (43%). Hasonló számokat produkált korábban a Magyar Nemzet, a Heti Válasz és a Publimont Kft. is, de a G-nap után valamiért ezeket a felületeket erősen hanyagolja a kormány. 

A grafikonok nem tartalmazzák az ATV, EchoTV, Lánchíd Rádió, HírTV, Mahir Cityposter, Euro Publicity, 888.hu és 444.hu adatait.